in

Norsk Ducatiforening Desmodromene

monster 900 94 mod

Last post 10-13-2008 17:35 by odd. 19 replies.
Page 1 of 2 (20 items) 1 2 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 10-02-2008 22:27

• knuth
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 10-02-2008
    • Tromsø
    • Posts 8

monster 900 94 mod

Hei

Er på god vei til å gå til anskaffelse av en 94 mod monster 900.Lurer derfor litt på hva en slik bør ligge på i pris,og er det spesielle svakheter med aktuelle modell man bør være obs på?  

• 10-03-2008 9:22 In reply to

• st2
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 08-02-2005
    • Kristiandsand
    • Posts 170

Re: monster 900 94 mod

Hei!

Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med Ducati?

Regner kansje med det er denne?http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=14734482&sid=xz10cba2oc76199193&WT.svl=Link

Jeg gjentar bare det som er spesielt med Ducati, som nevmt mange ganger før.

Service og vedlikeholdshistorie. Motoren skal ha kontroll av ventiler hver 10000, og skifte av reimer hvert andre år, viktig å at dette er blitt utført av folk med god kunskap om Ducati. 900 motoren er to-ventilert, den er driftsikker, og rimeligere å vedlikeholde en de fire-ventilerte.

I tilllegg sjekk generelle ting som, Bremser, klosser, og at det ikke er kast i skiver. Hjullager, styrelager, svingarmslager. Drev, og kjede. Spesielt fremdrevet, da det slites først. Generell tilstand, har den vert i kolisjon? Hvis så, hva har vert gjort.

Eletrisk, stort sett ikke store problem en at det dannes ofte koresjon i kontakter, fører, blandt annet til dårlig lading.

Ser ut som en flott sykkel,Lykke til.

Representant for Desmodromene på sørlandet, med 996SPS
  • 10-04-2008 17:00 In reply to

• knuth
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 10-02-2008
    • Tromsø
    • Posts 8

Takk for svar! Har ingen erfaring med Ducati fra før,er vel heller fersk på mc.Men har bestemt meg for Ducati nå når sykkel skal kjøpes.Hvordan er drifts sikkerheten på en såpass gammel Ducc?Må en påregne mye tid med skruing og feil søking? Anbefales det å se seg om etter noe nyere?

• 10-04-2008 17:13 In reply to

Mekanisk sett er luftkjølt 2-ventilert Ducatimotor rimelig bombesikkert, ihvertfall fra starten av 90--tallet og framover. Men du risikerer å oppleve litt problemer med el-anlegget på en så gammel sykkel.

Vit også at forgasser-motor kan være litt kranglete om det er kaldt og fuktig.

Ingenting av dette er krise, men altså ikke forvent at en 14 år gammel italiensk sykkel ikke har noen nykker innimellom.

Styremedlem Norsk Ducatiforening Desmodromene
  • 10-04-2008 17:47 In reply to

• knuth
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 10-02-2008
    • Tromsø
    • Posts 8

Har noen en formening om hva en slik sykkel bør ligge på i pris?  Er jo oktober , så muligheten for en god handel bør være der,men hadde vært greit å vite litt om dette når det skal forhandles!

• 10-04-2008 18:15 In reply to

• Daffy
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 09-05-2006
    • Lier
    • Posts 365

Hei.

Dette kan være alt fra 40 til 60 tusen avhengig av mange ting.  Det handler om å finne den rette sykkelen mer enn å spare 5 tusen.

F.eks 55K er ikke feil pris på en sykkel som er godt vedlikeholdt, ok dekk og en historikk du tror på.

På samme måte er ikke 40K ensbetydende med ett knallgodt kjøp. Må du starte med storservice m/reimer, Dekkbytte, pluss nytt kjede og drev så beløper dette seg fort til 10-12K nok. Og da ble ikke sykkelen så billig allikevel.

Liker du fin lyd så ville jeg også funnet en sykkel som har Termignoni anlegg. Selv om et slikt eksosanlegg er dyrt i innkjøp så er ikke bruktprisen på sykkelen vesentlig forskjellig. Men ikke gå i fella og tenk at dette kan du kjøpe i etterkant. Da blir du fort blakk.

Lykke til!
    ----------------------------------
    Styremedlem Norsk Ducatiforening Desmodromene
  • 10-04-2008 20:19 In reply to

• knuth
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 10-02-2008
    • Tromsø
    • Posts 8

Takk for informative svar:-)

Bor i nord norge og her er det ikke mange aktuelle sykler på markedet. Vurderer en tur sørover for å se hva en kan finne,men da må en jo påregne frakt kostnader ++ 

Er uansett fast bestemt på at det er monster jeg skal ha !!

• 10-06-2008 17:20 In reply to

• T Man
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 03-29-2006
    • Tønsberg
    • Posts 68

Hei. Gratulerer med din beslutning om å kjøpe Monster! Har selv kjørt Monster 900 S.i.e. siden jeg kjøpte den ny i 2000. Har ikke angret et sekund! Det er en fantastisk morsom sykkel å kjøre, den har sjel og særpreg. Opplever til stadighet at folk snur seg når jeg kommer kjørende og kommer bort for å se på sykkelen og slå av en prat. Teknisk har det aldri vært noen større feil. Det eneste jeg har opplevd er kast i bremseskive foran. Det var et kjent problem og ble fikset på garanti. Ellers har jeg kun byttet vanlige slitedeler og olje, kjede og drev kun en gang og selfølgelig en hel del bakdekk..Big Smile Jeg har også overhalt gaffelen foran med nye skiver, pakninger og olje. Det bør du kanskje sjekke opp på den du skal kjøpe. Har også hatt flere langturer med den. Går helt fint. Dette er en sykkel jeg varmt kan anbefale! Lykke til! Si fra om du har noen fler spørsmål om Monster, så hjelper jeg gjerne til.

• 10-06-2008 18:31 In reply to

• knuth
    • Top 150 Contributor
    • Joined on 10-02-2008
    • Tromsø
    • Posts 8

Hei,takk for tips!

Virker som en kongesykkel ja! Skal å sjekke sykkeln ut i løpet av uka . Har litt baktanker ang alderen på sykkeln ,og vurderer å prøve å finne en nyere,men til rett pris er det vel ingenting å lure på! Var og hørte m verksted idag om priser på service(reg reim+ ventil sjekk),de sa det gikk en hel arb dag og rundt 7000 kr.Er dette pris man må regne med? Ved lite bruk, er det nødvendig med reim skifte hvert 2dre år?Tror ikke dette er gjort av selger på 2 år! 

• 10-06-2008 19:10 In reply to

• odd
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 03-04-2005
    • Drøbak
    • Posts 635

knuth:

Hei,takk for tips!

Virker som en kongesykkel ja! Skal å sjekke sykkeln ut i løpet av uka . Har litt baktanker ang alderen på sykkeln ,og vurderer å prøve å finne en nyere,men til rett pris er det vel ingenting å lure på!

Vi snakker her om klassikeren, dette er selve originalen. Det må da telle mer enn noen få år yngre modell?

knuth:

Var og hørte m verksted idag om priser på service(reg reim+ ventil sjekk),de sa det gikk en hel arb dag og rundt 7000 kr.Er dette pris man må regne med? Ved lite bruk, er det nødvendig med reim skifte hvert 2dre år?Tror ikke dette er gjort av selger på 2 år! 

Reg.reimer er enkelt å skifte selv, dermed er det en god forsikring å skifte hvert andre år. Tror forresten jeg ville skiftet reg.reimer uansett ved kjøp av brukt sykkel, med mindre den kommer med pinlig nøyaktig ført og oppdatert servicehefte. Dét er vel ikke sannsynlig for en '94 modell?

Motoren er en toventilert sak, derfor høres 7000,- mye ut for service, det nærmer seg i tilfelle prisen for service jeg har betalt for 996'ens fireventilerte motor. 

--
    Odd - NDfD #648
  • 10-06-2008 20:20 In reply to

• T Man
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 03-29-2006
    • Tønsberg
    • Posts 68

Hei. Skifte reg reim er lurt og en billig forsikring mot et ev. havari. Det blir fort dyrt. Er ikke noen mekaniker, men vet at selv om sykkelen går lite, så kan likevel reg reimen bli dårlig. Materialet blir sprøtt over tid. Men det er det sikkert noen andre som vet mye mer om enn meg her. Men en pris på 7000 og en hel arbeidsdag syntes jeg hørtes mye ut. Husker ikke prisen nøyaktig jeg betaler hos Løvaas i Holmestrand, men mener bestemt at det ikke er så mye. Uansett anbefaler jeg deg å kontakte Løvaas i Holmestrand. Både med tanke på kjøp av sykkel og tekniske spørsmål. Der har jeg bestandig fått god service og de er veldig profesjonelle og til å stole på. Det er i hvertfall min erfaring. 

• 10-07-2008 14:55 In reply to

• dhb
    • Top 50 Contributor
    • Joined on 06-04-2007
    • Lier
    • Posts 90

Hei

Reima bør byttes hver 20000km eller hvert 2. år, det som kommer først. Dette fordi reima, som det blir sagt,  blir sprø, og du vil IKKE at den skal gå i stykker på en desmo-motor.

Når det er sagt, jeg synes 7000,- er mye for en service.

Alder på sykkelen ville jeg bekymret meg mindre for. Det er klart at teknikken har endret seg siden den gang, men hvis du merker slike begrensninger etter hvert går det jo ann å oppgradere der det trengs. (Dessuten er det jo morsomt å oppgradere, f.eks. Öhlins bakdemper, og da merker man forskjellen også) Jeg pleier å "gi" sykkelen en "gave" hvert år... 

• 10-07-2008 18:51 In reply to

• st2
    • Top 25 Contributor
    • Joined on 08-02-2005
    • Kristiandsand
    • Posts 170

En ting til.

Ducati har hydraulisk clutch. Spesielt slavesylinderen(montert like foran fremdrevet) har en tendens å lekke etter 10-12 år. Det kan vere lurt å ta av dekselet over fremdrevet å kikke på sylinderen, samt vippe opp litt på pakningen, har skal det vere knusk-tørt. Mange opplever clutchen på Ducati å vere tung, så sylynderen er ofte skiftet til annen modell.

Også bremse, og clutch- pumpe, kan lekke med årene.

Som Helge sier, må ikke glemme at sykkelen har noen år på nakken, fordel at en har litt teknisk interesse kansje. Kansje for spesielt intereserte dette....kansje derfor vi liker det...

Hvor holder du til? Tror vel det er folk på Arctic Båt & Mc AS  i Bodø med kompetanse på Ducati, fra den tid de var forhandler.

Lykke til.

Representant for Desmodromene på sørlandet, med 996SPS
  • 10-07-2008 19:56 In reply to

• odd
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 03-04-2005
    • Drøbak
    • Posts 635

st2:

En ting til.

Ducati har hydraulisk clutch. Spesielt slavesylinderen(montert like foran fremdrevet) har en tendens å lekke etter 10-12 år. Det kan vere lurt å ta av dekselet over fremdrevet å kikke på sylinderen, samt vippe opp litt på pakningen, har skal det vere knusk-tørt. Mange opplever clutchen på Ducati å vere tung, så sylynderen er ofte skiftet til annen modell.

Støtter st2s poeng med clutchen. Legg inn bytte av clutchslavesylinder som et av de første tiltak etter handel, -dersom modellen har den lille pinglesylinderen som bla. min '99 996 hadde. Med større diameter på stempelet ble clutchen veldig mye bedre. Jeg byttet uten at det var påkrevet, og angrer ikke på hundrelappene ny pumpe kostet (på eBay). Selve byttet går raskt, - litt tålmodighet kreves kun til prosessen med å lufte systemet etter montering. 

--
    Odd - NDfD #648
  • 10-07-2008 21:08 In reply to

• pertj
    • Top 10 Contributor
    • Joined on 03-04-2005
    • Tønsberg
    • Posts 742

odd:

litt tålmodighet kreves kun til prosessen med å lufte systemet etter montering. 

Og her har jeg et tips:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Ducati-Brake-Speed-Bleeders-M900-748_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742Q2em153Q2el1262QQcategoryZ35615QQihZ017QQitemZ270192290575

Disse er fjærbelastet.  En huker på slangen og putter den ned i en passende behholder, åpner de 1/2 tørn eller så og pumper i vei.  Hver gang en slipper håndtaket, så lukker de automagisk.  Det eneste en må tenke på, er å sørge for at det er nok væske i beholderen på styret.

Når en har fått ut all lufta / byttet ut væsken, så skrur man til skruen. Ferdig.

Fra å være en litt klønete oppgave, er det nå en sak som fikses på 5 minutter med et smiil...

Monterte slike på burcaben til kona, funka helt glimerende...

En kan få de på mål også, dvs. hvis en vet dimensjonen (diameter + stigning på gjengene) på nippelen til clutchslaven, så kan en få tak i en som passer der også.

Regards,
    PerJ
Page 1 of 2 (20 items) 1 2 Next >