Gå til innhold

Den store on/off-topic si-hva-som-helst-tråden. Lavterskel skrivehjørne


stoppitide

Anbefalte innlegg

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Verdien av fagfolk

Tilbake fra Esp1-Tech med ganske så grundig overhalt gaffel. Dette er en Showa fra ST4s - med innmat fra GSX R 750. Kjempebra produkt, men med noen svake punkter. Noen ukurrante løsninger har ytterligere kludret det til. Her var det f.eks. så mye spon at kompresjonsjusteringen satt fast. Kanskje også for stiv fjær / for mye forspenn innebygget.

Alt tatt fra hverandre, renset, maaange slitedeler byttet med bedre sådanne, fra 7,5 olje til 2,5, mykere fjærer (hvem ville trodd det?) med full angrerett og kommende justering planlagt.

Nå skal det ligge til rette for at gaffelen igjen opererer i harmoni med demperen. Det har bare ikke funket de siste tre årene og jeg har ikke klart å isolere reelle årsaker til svingproblemene. Arrangementet med sag-måling hos Plassen i fjor høst ledet meg inn på et motiverende spor. Dette kombinert med gaffellekkasje dirigerte meg i retning overhaling. Espen kunne heldigvis ta jobben og identifiserte alle problemene med tilhørende løsninger.

Gleder meg!

2046388278_gaffel005.thumb.jpg.c72fec42cc148a75e990dc7267a01c33.jpg

1485964983_gaffel007.thumb.jpg.42e5e71b9f0672800645a702524aaa58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Oljelekkasje er nesten litt kult, men bare nesten. Vi trodde simmer-ringen rundt beltedrev-akselen ikke fikk tettet skikkelig, men landet foreløpig på at det var en utett motorblokk-bolt. Løsninger er i hvert fall kult.

558539793_Oljelekkasje004.thumb.jpg.6f8818c76ed2710c78e547d1d353ec69.jpg

978066780_Oljelekkasje002.thumb.jpg.cad7ff5e1c5e8439cd6ad639a0230979.jpg

1908165299_Oljelekkasje006.thumb.jpg.0ecbd8880a422bc21a8208ae73f2c781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Ducati World Premiere er alltid godt krydder utpå høsten. Syklene for 2020 ble presentert i går, se hele sendingen på nett. Høydepunktet for mange var utvilsomt Streetfighter V4. For en sykkel 😬 Kult med de nye Panigalene også! 😎

A6468A4D-64C1-4CC6-BF76-CD459A72708D.jpeg

B6DE05BE-EE88-464C-A9F4-62C27A62088D.jpeg

ECD1E0E9-4E0B-4E3F-B3BC-4B09E7A7B767.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei" Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt). Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?).  Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.   PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂   PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)
    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer