Gå til innhold

Tips til tur med utgangspunkt i Bologna?


Anbefalte innlegg

Tenkte ha ei drøy ukes tur i begynnelsen av Juni, med utgangspunkt i Bologna sammen med kona.

Den løse planen er å leie en Multistrada og kjøre litt rundt, kanskje Toscana, kanskje vestkysten?

 

Noen gode råd ang. leie? Gjerne konkrete anbefalinger.

Noen råd for ruten og overnatting?

 

-PA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan glede dere - det er det som er sikkert og konkret.

 

I en annen tråd deler Ilpedroducati sin negative erfaring med Rentalmotorbike som høres ut som et "delingsøkonomi"opplegg man kanskje ikke skal stole så mye på. Vet ikke. Har ikke egen erfaring. Kjører alltid egen sykkel. http://www.cimt.it/rental.htm#ADV er muligens bedre. Edelweiss er den store og velrennomerte turarrangøren (også i samarbeid med Ducati), men jeg vet ikke om de leier ut eller bare arrangerer turer.

 

Bologna er et greit utgangspunkt i juni. Fjellene syd for Bologna og nord for Firenze er kjempedigg. Fra Bologna er det en normal dagsetappe til Bormio/Stelvio/Gava og/eller sveitsiske Andermatt. Begge har mer spektakulær fjellheim, men toppene kan være kjølig så tidlig på året - antagelig ikke stengt i dette snøfattige året.

 

Like syd for Bologna kan dere låne min hemmelige landsby Castel del Rio. Så typisk italiensk at man snur seg rundt og ser etter filmkameraer og spor av kulisser. Man er her en dagsreise gjennom nasjonalparker fra Rossis hjemby Tavullia.

 

Kikk litt på kart og tenk litt på prioriteringer, så kan jeg og andre bli mer konkrete i anbefalinger når dere zoomer litt inn på detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan glede dere - det er det som er sikkert og konkret.

 

I en annen tråd deler Ilpedroducati sin negative erfaring med Rentalmotorbike som høres ut som et "delingsøkonomi"opplegg man kanskje ikke skal stole så mye på. Vet ikke. Har ikke egen erfaring. Kjører alltid egen sykkel. http://www.cimt.it/rental.htm#ADV er muligens bedre. Edelweiss er den store og velrennomerte turarrangøren (også i samarbeid med Ducati), men jeg vet ikke om de leier ut eller bare arrangerer turer.

 

Bologna er et greit utgangspunkt i juni. Fjellene syd for Bologna og nord for Firenze er kjempedigg. Fra Bologna er det en normal dagsetappe til Bormio/Stelvio/Gava og/eller sveitsiske Andermatt. Begge har mer spektakulær fjellheim, men toppene kan være kjølig så tidlig på året - antagelig ikke stengt i dette snøfattige året.

 

Like syd for Bologna kan dere låne min hemmelige landsby Castel del Rio. Så typisk italiensk at man snur seg rundt og ser etter filmkameraer og spor av kulisser. Man er her en dagsreise gjennom nasjonalparker fra Rossis hjemby Tavullia.

 

Kikk litt på kart og tenk litt på prioriteringer, så kan jeg og andre bli mer konkrete i anbefalinger når dere zoomer litt inn på detaljer.

 

Topp! Will do!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan er det å reise uten å ha booket overnatting?

 

Lurte på om det var mulig å ta overnatting mer eller mindre på sparket. Begynnelsen av Juni, Toscana distriktet - ikke i storbyene.

Feks i din by (Castel del Rio) stoppitide?

 

Er forøvrig i ferd med å avtale leie her:

http://www.motorbikerentitaly.com/rent_ducati.html

 

Så langt meget god kommunikasjon/hjelp å få  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare er to personer skal det i juni ikke by på problemer å ta det sparket. Unntak kan f.eks. være 'mitt' hotell i Castel del Rio som plutselig kan være fullbooket med pensjonister på sopp-plukke-tur/seminar. I så fall får man bare velge noe annet eller kjøre videre.

http://www.galloegalletto.it/2012/Gallo.html

Hvis man får respons og oppfølging på mail tyder det på en viss seriøsitet fra mc-utleier - tommel opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Smil og bon giorno rekker langt :) Rom heter camere/camera eller noe lignende.

 

Bompenger på motorvei - trekke lapp når man kjører på og betale når man kjører av - cash eller Visa - kjør gjerne til siden for å være sikker på å velge riktig bås - stod der en gang og knota i det som var en autoPass bås med en trailer på full fart opp i baken min :wacko: Betalingsbåsene er gjerne merket med en illustrasjon av penger.

 

Utpå landsbygda er også bensinstasjonene ofte stengt for siesta o.l. noen timer i prime time og da må man ha cash, noen 10 eurosedler, til bensinpumpene (ikke alle som har kortautomat).

 

Kjører du på GPS? Hvis du bruker kart må du regne med noen ekstra stopp for å gruble litt og forbanne systemet der veinummer er forskjellig på kart, skilt i kryss og skilt på selve veien. God tid og godt selskap hjelper på i sånne situasjoner.

 

Dere kommer ganske sikkert til å ha det knall - nesten uansett - nyt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kjører inn i slusa som det står "biglietto" eller noe i den dur`n. ikke kjør inn i slusa merket "telepass". Hvis du kjører inn til luka etter en annen MC så pass på å hold avstand slik at den registrerer at det kommer to stk. Blir bare knoting ved avkjøringsbom uten bilett. kortet fungerer utmerket. Kjenner jeg er misunnelig...God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer