Gå til innhold

er denne eksosen orginal ? 748


Anbefalte innlegg

hei.  jeg kjøpte for kort tid siden en ducati 748.  1997 modell. 

 

det sto arrow eksos på den.   jeg synes den bråkte litt vell mye, så jeg fikk tak i orginaleksos. 

 

 

stusset litt da eksosen som kom var merket ducati, men samtidig termignoni.  så sto det noe stempel om støygodkjenning på de.  

 

er dette orginale eksosene, eller er det termignoni levert av ducati? 

 

 

så er det dilemma da... jeg elsker utsenede av carbon-pottene, men vil kanskje(?) ha lyden av den andre eksosen istedet.

 

 

 

er det noen som vet hvordan termignoni  ligger an på lyd i forholdt til arrow i tilfelle.  om det jeg nå har fått er std. orginaleksos..    termignoni har carbon-potter ser jeg. 

 

 

 

på forhånd takk :D    

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottene på ebaybildene er nok originale, slik montert på sykkelen ved levering. Det var vanlig, særlig for en del år tilbake, at Ducati bestilte eksos fra underleverandører - der i blant Termignoni. De originale inneholder ofte et flerkammersystem med rør og gitter for tilstrekkelig lyddemping. Senere også med katalysator (f.o.m. Euro 3 tror jeg)

 

Mange av/de fleste aftemarket pottene er bygd opp kun av et perforert rør, pakningsmateriale, ytter-rør (karbon/titanium/stål/aluminium) og endestykker. Nesten alltid er resultatet mer lyd (også kalt musikk) og da gjerne med mer bass/romling.

 

Termignoni karbon og Arrow karbonpotter vil nok høres ganske like ut. Propper/db-killere vil dempe nivået betydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk for det.  blir spennende og høre hvordan orginal-eksosen høres ut da. 

 

 

 

ja, riktig som du sier, det er mye bass/ resonans med arrow-eksosen.  blir veldig sliten i hodet av det.   mulig at det ville hjulpet med en bedre hjelm kanskje. 

 

jeg lyste inni arrow-eksosen. og det er bare ett perforert rør rett igjennom ja. 

 

 

hvordan funker det med db-senkere da?     mulig jeg spør dumt her nå men. hehe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekten av endret eksos, derunder db-killere, henger sammen med de vanlige variablene: luft inn, bensin inn, forbrenning i de forskjellige situasjoner/belastninger og eksos ut. Resultatet kommer av miksen av variablene, så noe klart svar er vanskelig å gi.

 

Db-killere er en metallpropp som festes i utløpet/endestykket. Google db killer Ducati, så ser du raskt hva det dreier seg om.

 

Jeg synes hjelmen demper best når polstringen rundt/på ørene klemmer ganske konkret på sidene av hodet. For å få til det må man velge hjelm med riktig form for sitt eget unike hode (ovalt eller rundt) og selvfølgelig størrelse. 'Helmet fit' på Google gir nok en del videoresultater...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei , 
Vet ikke om du bruker det eller ikke. Men jeg vil anbefale å kjøre med ørepropper :D  Spesielt hvis du skal på lengre turer. Utrolig behagelig - du får likefult lyden av Ducatien , men du slipper å føle deg øre og banket opp i hodet etterpå! Hvis du vil ta det steget videre - går det an å støpe egne ørepropper med høyttalere. Kjekt hvis du skal kjøre turer og snakke med andre over intercom - eller lyst til å høre på musikk / Radio. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer