Gå til innhold

Drev, kjede og speedometer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Drev og kjede er modent for utskiftning på min 2012 Monster 796 og jeg tenkte da i samme omgang å dreve om fra 15/39 til 15/41 eller 15/43 for å få det litt smidigere i lavere hastighet og å kunne bruke 6´e-giret litt mer.

Noen anbefalinger for hvilket drevoppsett jeg bør gå for? Hvordan kjede bør jeg ha til de forskjellige oppsettene, og hvordan påvirker bytte av drev speedometeret?

Mange spørsmål men jeg kan foreløpig null og niks om dette :P

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytter kjede og drev i samme omgang kan du velge fritt i dreving siden en eventuell nødvendighet av lengre kjede er tilgjengelig. Det er bra.

 

15/39 er ganske ekstremt tungt på den sykkelen. Til sammenligning har S2R 800, med samme girkasse, 15/41 som originalt og oppleves som tungt giret for de fleste. 14/41 funker glimrende - uten faktisk å miste toppfart.

 

14/41 blir min uten-å-blunke-anbefaling. Da behøver du forsåvidt heller ikke å endre lengden på kjedet.

 

1 tann mindre foran og to tenner opp bak gir ca 10% høyere turtall. Du kommer nok til å synes at det er uvant i begynnelsen, men det går seg til.

 

Speedometeret påvirkes ikke. Sensoren sitter ved bakhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og god anbefaling.

Toppfart bryr meg igrunn ikke mye da jeg tror jeg kommer til å henge etter sykkelen som et slips evt blåse av i den farten.

En mer behagelig bysykkel og kjappere aks er det foretrukne.

Jeg går for din anbefaling om 14/41 og satser på at det gjør opplevelsen mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6 (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
    • Det var i 2017 omtrent. Nesten alle hadde andre sykler, Eker hadde knapt nok adkomst og en skjegget viking løp rundt på Karl Johan, løftet på japanske turister og tok veldig fine bilder (hint hint).
    • Dette må være noen år siden.    Da Anne ennå hadde sin nydelige perle, S4RS ❤️
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer