Gå til innhold

Nerden snakker tall om forbrenning ved motorsykling


stoppitide

Anbefalte innlegg

:P

 

(klippet og limt fra gammel tråd om overspising på Strada Espresso Tour)

 

 

 

..... Dessverre blir dette unøyaktig og gjennomsnittlig, men ikke helt feil. Noen forutsetninger må på plass før regnestykket presenteres: Motorsykkelkjøring i rolig tempo skaper en forbrenning på omtrent 3 METS (3 ganger hvileforbrenning)(det har jeg målt med måler for slikt) Gjennomsnittsvekt pr deltager 80kg. Turens varighet 6 timer, men bare 2 timer i salen.

 

I regnestykkene legges 1 latte, 1 softis, 1 middag og 1 kake pr person. Det blir omtrent 2.200 kcal.

 

REGNESTYKKE 1 Man forbrenner 1,3 METS i pausene (4 timer) og 3 METS under kjøring (2 timer). 5,2 + 6 / 6 = 1,9 METS. Forbrenningen var altså gjennomsnittlig 1,9 METS. Hvileforbrenning/1 MET(S) er 1 kcal pr time pr kg kroppsvekt. Veier du 80 kg blir det altså 80 x 6 x 1,9 = 912 kcal. Hvis egenvekt avviker fra 80 kg kan man selv regne ut hvor annerledes kaloriforbruket i løpet av turen var. Gjennomsnittsinntaket tilsvarte altså ca 2.200 kcal og da skulle de fleste være godt dekket med energi siden vi bare brukte 912 kcal.

 

REGNESTYKKE 2 Direkte svar på ditt spørsmål om kaloriinntak for hele gruppen pr km kjørt… Snodig spørsmål, men svar skal du få! 2.200 kcal pr åtte personer blir 17.600 kcal og vi kjørte omtrent 160 km i går. 17.600 / 160 = 110 kcal pr kilometer.

 

REGNESTYKKE 3 energiforbruk i form av bensin. En liter bensin gir visstnok omtrent 7.500 kcal. Våre motorer omdanner dessverre ikke alt dette til bevegelsesenergi, men borte blir den i alle fall. Hvis vi brukte en halvliter pr mil, så blir forbruket slik… 16 mil x 0,5 x 8 x 7.500 = 480.000 kcal for åtte deltagere. Evt 3.000 kcal pr km. Evt 375 kcal pr deltager pr km.

 

 

(tråden ble fortsatt med ønske om Strada Slanketur)

 

***********************

 

(om forbrenning ved banekjøring og det ofte undervurdrerte behovet for påfyll)(siden aktiv kjøring bare blir sikker kjøring med passe høyt blodsukker)

 

 

Noe jeg tidligere har snakket om er hvor mye man faktisk forbrenner i løpet av en banedag og hvor mye man må spise underveis for å ikke bli sliten og sløv av for lavt blodsukkernivå. En fjerdedel av tiden full action (f.eks. 8 METS) og tre fjerdedeler halvaktiv ruslende rundt (~2 METS) gir snitt på 2,5 METS i 8 timer. Da forbrenner en 90 kilos fører 90 x 8 x 2,5 = 1.800 kcal og det bør man absolutt erstatte underveis ved å spise og drikke godt. 1.800 kcal er omtrent 3 vanlige Fjordlands middager.

 

... og mens jeg er inne på temaet: det er nok ikke uvanlig å svette 2 - 3 liter på en banedag. Mister kroppen en halvliter, så går yteevnen ned ca 10%. Kontinuerlig drikking underveis er altså avgjørende for å være opplagt og skjerpet slik at man får max utbytte og er en sikker deltager (for seg selv og andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
    • Det var i 2017 omtrent. Nesten alle hadde andre sykler, Eker hadde knapt nok adkomst og en skjegget viking løp rundt på Karl Johan, løftet på japanske turister og tok veldig fine bilder (hint hint).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer