Gå til innhold

Den store on/off-topic si-hva-som-helst-tråden. Lavterskel skrivehjørne


stoppitide

Anbefalte innlegg

  • 10 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Verdien av fagfolk

Tilbake fra Esp1-Tech med ganske så grundig overhalt gaffel. Dette er en Showa fra ST4s - med innmat fra GSX R 750. Kjempebra produkt, men med noen svake punkter. Noen ukurrante løsninger har ytterligere kludret det til. Her var det f.eks. så mye spon at kompresjonsjusteringen satt fast. Kanskje også for stiv fjær / for mye forspenn innebygget.

Alt tatt fra hverandre, renset, maaange slitedeler byttet med bedre sådanne, fra 7,5 olje til 2,5, mykere fjærer (hvem ville trodd det?) med full angrerett og kommende justering planlagt.

Nå skal det ligge til rette for at gaffelen igjen opererer i harmoni med demperen. Det har bare ikke funket de siste tre årene og jeg har ikke klart å isolere reelle årsaker til svingproblemene. Arrangementet med sag-måling hos Plassen i fjor høst ledet meg inn på et motiverende spor. Dette kombinert med gaffellekkasje dirigerte meg i retning overhaling. Espen kunne heldigvis ta jobben og identifiserte alle problemene med tilhørende løsninger.

Gleder meg!

2046388278_gaffel005.thumb.jpg.c72fec42cc148a75e990dc7267a01c33.jpg

1485964983_gaffel007.thumb.jpg.42e5e71b9f0672800645a702524aaa58.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Oljelekkasje er nesten litt kult, men bare nesten. Vi trodde simmer-ringen rundt beltedrev-akselen ikke fikk tettet skikkelig, men landet foreløpig på at det var en utett motorblokk-bolt. Løsninger er i hvert fall kult.

558539793_Oljelekkasje004.thumb.jpg.6f8818c76ed2710c78e547d1d353ec69.jpg

978066780_Oljelekkasje002.thumb.jpg.cad7ff5e1c5e8439cd6ad639a0230979.jpg

1908165299_Oljelekkasje006.thumb.jpg.0ecbd8880a422bc21a8208ae73f2c781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Ducati World Premiere er alltid godt krydder utpå høsten. Syklene for 2020 ble presentert i går, se hele sendingen på nett. Høydepunktet for mange var utvilsomt Streetfighter V4. For en sykkel 😬 Kult med de nye Panigalene også! 😎

A6468A4D-64C1-4CC6-BF76-CD459A72708D.jpeg

B6DE05BE-EE88-464C-A9F4-62C27A62088D.jpeg

ECD1E0E9-4E0B-4E3F-B3BC-4B09E7A7B767.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer