Gå til innhold

Holdbarhet på Ducati 748, fersking trenger litt gode råd


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er temmelig blank på Ducati, men har forelsket meg i 748'n.

Men de begynner jo å bli endel år, så jeg er litt usikker på hvor langt de faktisk kan kjøres før de begynner å bli veldig dyre å vedlikeholde/er ferdige.

 

Ser enkelte sykler ligger rundt 50-60' km. Er det helt greit å kjøpe en slik sykkel eller har de da begynt å gå for langt?

 

-Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scroller du nedover i Meccanica-delen av forumet så finner du en god håndfull poster om 916/748/996 serien. Vedlikehold (gjerne dokumentert) og type bruk betyr mer enn kjørelengde.

 

DesmoQuatro-motoren i denne serien hadde noen problemer med flassende belegg på vippearmene - slett ikke alle, men mange nok til at det er viktig å ha kontroll på. De fleste er nok fikset ved å bytte dem ut. Sånn sett kan det være en fordel med en sykkel som har gått langt, siden den sannsynligvis har måttet få nye underveis - selvfølgelig forutsatt at eier har vært nøye med vedlikehold - ref dokumentert vedlikehold.

 

Hvis du har mulighet til å bli med på turer, banedager og andre aktiviteter kommer du til å møte medlemmer med samme sykkel og kan spørre dem om erfaringer hvis ingen i mellomtiden svarer her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info stoppitide.

Bytte av vippearmer vil da være et viktig punkt å sjekke.

Skal ta en nærmere titt i Meccanica delen også. Ble medlem i går så jeg har ikke blitt kjent med sidene her enda.

 

Håper å få tatt noen turer på bane e.l. i løpet av sommeren, men først må jeg vel få meg en ducati :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer