Gå til innhold

Drev, kjede og speedometer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Drev og kjede er modent for utskiftning på min 2012 Monster 796 og jeg tenkte da i samme omgang å dreve om fra 15/39 til 15/41 eller 15/43 for å få det litt smidigere i lavere hastighet og å kunne bruke 6´e-giret litt mer.

Noen anbefalinger for hvilket drevoppsett jeg bør gå for? Hvordan kjede bør jeg ha til de forskjellige oppsettene, og hvordan påvirker bytte av drev speedometeret?

Mange spørsmål men jeg kan foreløpig null og niks om dette :P

 

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bytter kjede og drev i samme omgang kan du velge fritt i dreving siden en eventuell nødvendighet av lengre kjede er tilgjengelig. Det er bra.

 

15/39 er ganske ekstremt tungt på den sykkelen. Til sammenligning har S2R 800, med samme girkasse, 15/41 som originalt og oppleves som tungt giret for de fleste. 14/41 funker glimrende - uten faktisk å miste toppfart.

 

14/41 blir min uten-å-blunke-anbefaling. Da behøver du forsåvidt heller ikke å endre lengden på kjedet.

 

1 tann mindre foran og to tenner opp bak gir ca 10% høyere turtall. Du kommer nok til å synes at det er uvant i begynnelsen, men det går seg til.

 

Speedometeret påvirkes ikke. Sensoren sitter ved bakhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og god anbefaling.

Toppfart bryr meg igrunn ikke mye da jeg tror jeg kommer til å henge etter sykkelen som et slips evt blåse av i den farten.

En mer behagelig bysykkel og kjappere aks er det foretrukne.

Jeg går for din anbefaling om 14/41 og satser på at det gjør opplevelsen mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer