Gå til innhold

Hvilke Ducati passer meg?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk min 796 frastjålet denne helga. Likte den veldig godt, men når den først er borte og jeg må kjøpe ny sykkel kan jeg like så godt ta en runde på hva jeg bør kjøpe meg. Jeg er 190cm og jeg satt litt ubehagelig på det lille monsteret. J

eg prøvekjørte en GSX 600 av en kamerat og satt mye mer komfortabelt på den. Hvordan er sportssyklene til Ducati sammenlignet med monster, og andre sportssykkel?

Drømmen min er en Panigale 899, men om den oppleves liten og ubehagelig å sitte på må jeg vurdere noe annet.

Setter veldig pris på tips :) er det normalt å få prøvekjøre sykler hos MC-forhandler+

 

Mvh

 

Ulrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sykkelen godt sikret? Alarm? Kjetting rundt fast objekt? Selvfølgelig for sent å gruble på nå, men fornuftig å oppgradere tiltakene før neste sykkel... (sjekk Scorpio alarm)

 

Jeg er samme høyde som deg, men har ikke samme opplevelse av ubehag. Det er nok veldig individuelt og ikke minst avhengig av typen bruk - aktiv/cruising/racing...

 

De fleste nye modeller er ganske 'åpne' i kne- og hoftevinkler, men med varierende grad av foroverlening. Jeg synes Panigaler også er innafor, men mest komfort er det kanskje på Multistrada, Hypermotard og kanskje Scrambler. Du kan forske litt her http://cycle-ergo.com/

 

Forhandlerne har vanligvis de fleste modeller tilgjengelig for prøvekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sykkelen godt sikret? Alarm? Kjetting rundt fast objekt? Selvfølgelig for sent å gruble på nå, men fornuftig å oppgradere tiltakene før neste sykkel... (sjekk Scorpio alarm)

 

Jeg er samme høyde som deg, men har ikke samme opplevelse av ubehag. Det er nok veldig individuelt og ikke minst avhengig av typen bruk - aktiv/cruising/racing...

 

De fleste nye modeller er ganske 'åpne' i kne- og hoftevinkler, men med varierende grad av foroverlening. Jeg synes Panigaler også er innafor, men mest komfort er det kanskje på Multistrada, Hypermotard og kanskje Scrambler. Du kan forske litt her http://cycle-ergo.com/

 

Forhandlerne har vanligvis de fleste modeller tilgjengelig for prøvekjøring.

Tusen takk for svar. Sykkelen var låst med skivebrems og rattlås. Skal deffinitivt sjekke ut bedre lås/alarmsystem til neste sykkel.

 

Jeg er ganske tiltrukket av en sportslig sykkel. Var hos en forhandler i dag og satt meg på en 1198 S. Syns den sittestillinga var mer komfortabel enn monstern. Den opplevedes som om den er laget for større personer. Knærne var godt plassert i tanken, mens på monsteret var beina så store at de var på utsiden av "spora" + at jeg glei fram på setet.

 

Jeg ser nå på en 1098S på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med å kjøpe en 2008 1098S og er strålende fornøyd!

Kan jeg spørre hvordan dere låser syklene? I følge det jeg ser på nett er Abus best. Er det stor forskjell på de ulike lås-typene, med og uten alarm for eksempel.

Vil ha en så liten lås at det ikke blir for mye drass å ha den i lomma når jeg kjører, men viktigst er det jo at sykkelen ikke blir stjålet.

Denne ser jo liten og nett ut: https://www.xlmoto.no/bremseskivelas-oxford-patriot-lp#?p

Men denne har alarm og ser mest solid ut: https://www.xlmoto.no/bremseskivelas-abus-granit-detecto-x-plus-8077#?p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abus er bra. Oxford også.

 

Skivelåser hindrer brukstyveri (halvdopa kjeltringer som ikke har fått med seg at det er startsperre). Alarm skremmer barn og fulle folk og gjør det litt hektisk for proffe tyver.

 

Den vanligste tyverimetoden er nok at sykkelen blir løftet inn i en varebil - da må man til med kjetting og heftig låsing rundt solide objekter. Almax har de beste kjettingene, men de beste produktene til Abus og Oxford er også ok. Viktig å få kjettingen opp fra bakken slik at bruk av store boltekuttere blir vanskelig.

 

Gratulerer med ny sykkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei" Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt). Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?).  Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.   PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂   PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)
    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer