Gå til innhold

Stramming av registerreim Monster 696


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Byttet registerreimer på min 2010 Monster 696 i helgen.

Skal nå stramme disse reimene, og ser at det står litt forskjellig på nett angående hvor stramme disse skal være.

Ringte Løvåås som sa 140 Hz. Dette står også flere steder på nett, men så ser jeg at mange mener at det er feil i hånboken og at det egentlig skal være 110 Hz for nye reimer. Selv har jeg nå strammet skruene omtrent samme punkt der de var tidligere som gir en frekvens på 133 Hz.

 

Noen som kan si meg hva som er riktig her?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Carsten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på nye og brukte belter. Ganske stor forskjell. Et skjermbilde fra 2014 Ducati Web Acacademy viser 160 på vertikal og 145 på horisontal NYE belter.  100 hz på begge sylindre med brukte belter.

 

Enkelte av de som protesterer mot Ducati sine "140" er anerkjente proffer i faget. (f.eks. Chris Kelley i California CycleWorks - produsent av Exact Fit Timing Belts).

 

Jeg har landet på min egen private konklusjon (som ikke behøver å være verdt noenting, men i det minste høres logisk ut)(?)

- fordi Ducati må regne med at kundene ikke etter-strammer nye belter på egen hånd, så anbefaler de en høy stramming, krysser fingrene for at det ikke oppstår skader og ender opp med ca 100hz etter litt 'innkjøring'.  De som anbefaler 100hz burde kanskje slenge med en advarsel om at det betinger en sjekk/etterstramming eller to...

 

To av mine aha-opplevelser har vært hvor slakke beltene ble etter 'innkjøring' når de var innstallert nye på 100-110. Helt jævlig!  Like oppsiktsvekkende hvor stramme 140-belter ble når motoren var varm. Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Regner med jeg slakker litt fra 133 hz ned til kanskje rundt 110-120 også tar jeg en sjekk etter å ha kjørt litt. Er jo i grunn fort gjort å sjekke :) Noen erfaring på hvor lenge/langt jeg bør ha kjørt før reimene er "innkjørte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor langt, men tipper at det dreier seg om noen varmesykluser og halvlange turer (?)  Hvis du kjører uten beltedeksler, så er det jo lett å følge med på utviklingen ved hjelp av 5/6 mm unbrako og/eller vri 45 grader triksene (på kald motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Jeg tror ikke merking av strammerposisjon er metoden. Merking og telling av beltetenner derimot...

 

Når det så kommer til stramming kan 5/6 mm unbrako funke greit (selv om det liksom ikke er offisielt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse smarttelefon-dager er det ikke verre enn å laste ned en frekvensmåler app på telefonen. evt få tak i en gitar-tuner som måler Hz. Jeg må si jeg digger det mer enn jeg digger umbraco-trikset. Men nå skal det også sies at de fleste har en tendens til å overstramme registerreimer hvis det gjøres på frihånd eller med gamle oppmålte merker fra f.eks forrige reim. Så hvis valget står mellom frihånd og umbraco-trikset så kjør umbraco-trikset i stede for gamle merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer