Gå til innhold

916 går ikke som den skal


Anbefalte innlegg

Hei! Har en Ducati 916 som har gått i overkant av 50k km.

I fjor så begynte det med at sykkelen stoppa etter å ha stått på tomgang. Når jeg skulle starte den igjen så var den vanskelig, og det kom også noe smelling fra pottene. Startet til slutt.

Etter vinterlagring satt jeg i gang med olje og filterbyrte, samt en del andre småting som måtte gjøres.

Nå opplever jeg at sykkelen er veldig tungstarta, og det høres ut som at motorgangen også er noe annerledes. Er en tydelig «bop, bop, bop» lyd, og når jeg så vidt er borti gasshendelen, så kveles sykkelen. Under kjøring, så virker den utrolig tam, da det ikke er noe dreiemoment å hente noe sted.

Jeg mistenker kanskje at det er noen ventiler som driver å tuller, men tenkte å høre her med dere som evt kan mer om disse syklene enn det jeg kan.

Har bytta plugger og tilsvarende hvert år.

Det var noen spor av chromeflak i olja når jeg bytta den tidligere i vår.

 

Mvh Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desmoquatro-motorene har historisk hatt noen problemer med flassende vippearmer. Omtrent 1.500,- pr stk og 16 totalt, så det er god praksis å sjekke disse ved bruktkjøp. Hvis du har bilder av det du fant i oljen kan sikkert et verksted hjelpe med diagnosen.

 

Symptomene kan skyldes herjete vippearmer og dermed shims, men det kan være andre ting også/i stedet.


Omtalt tidligere:
https://www.desmodromene.com/index.php?/topic/588-holdbarhet-på-ducati-748-fersking-trenger-litt-gode-råd/?hl=vippearmer#entry2023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelling i potta og tamt drag => kan være for mager. Sjekk at du har korrekt bensintilførsel (pumpe, filter etc.). Har du mulighet - mål bensintrykket.

 

Det kan også være sensorer som gir signal om at den må strupes på bensin => luftemp- og lufttrykksensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sist gang jeg opplevde tilsvarende symptomer på en desmoquattro-motor så hadde kamreima hoppet over ett hakk. Stoppet i tide og slapp med skrekken, men det er ingen selvfølge at det går bra. Anbefaler å bestille time hos Dr. Duc og ikke kjøre før den har vært på doktorbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer