Gå til innhold

Et forsøk på å lage en cafe-racer av en MTS 1000ds


Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort de første forsøkene på å bøye og tilpasse de første og viktigste rørene til rammen. Det ble litt vanskeligere enn antatt, og jeg må forkaste det jeg har gjort så langt. MEN det er mye god læring i dette, og jeg har litt mer tro på at det faktisk skal bli en ramme etterhvert. Jeg har forsøkt å lage en modell i kryssfiner for lettere å se hva slags vinkel jeg skal bøye rørene i. De to hovedrørene som går fra bakre motorfeste i en bue fram til styrehodet skal bøyes tre ganger underveis (forover - innover og nedover...). Det er komplisert, og helt sikkert ikke letteste løsning, men det er vel heller ikke poenget her... Jeg vil veldig gjerne ha fram en fin bue over motoren og forover under tanken. 

Første feil var under prosessen med å bøye. 100 grader i en vinkel forover, 45 innover og 7 nedover til slutt. Dere kan jo gjette om de to speilvendte rørene ble riktig bøyd på første forsøk... klarte selvsagt å tenke 180 grader feil en gang.

I dag begynte jeg å tilpasse de litt mer, og ser at jeg har laget dem for korte i bakkant, så får ikke ramma høy nok til å ha tverr-stag tvers over motoren. Det handler vel om millimeters, men de er like fullt nødvendige... Og jeg er heller ikke helt fornøyd med buen... Så begge rørene må forkastes og jeg må begynne på nytt. Men jeg bruker likevel mer tid på å tilpasse dem enda mer. Oppdager flere ting jeg ikke helt har tenkt på, og det er veldig mye lettere å se det i virkeligheten enn på en strektegning på en kryssfinerplate.

I morgen må jeg bestille mer rør, og mens jeg venter på de skal jeg tilpasse litt mer. Jeg skal kappe noen rør til å ha på tvers, og tilpasse dem i endene  Jeg kjøpte noen hullbor og noen runde slipe-«greier» til å sette på drillen. Forkastet hullborene før jeg prøvde dem. Ser at de kommer til å «vingle» litt, og da blir det bare tull. Men slipe-rondellene på drillen fungerer veldig bra sammen med en god pusseskive på vinkelsliperen. Med litt trening går det overraskende greit å bearbeide metallet. 

Nå kommer det fort noen ferieuker «i veien» for prosjektet, men i løpet av sommeren bør en god del av ramma begynne å ligne på noe - tror jeg... 🙂 

EE76EA44-6406-4D04-BC7E-7A40B703753E.jpeg

76799A40-4C0E-4D2C-B66F-735423A926D8.jpeg

7C8EA15B-8C53-4522-A585-8D51A41DD7AD.jpeg

0457C087-989E-4AFE-92AF-E95879376A21.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Prosjektet går sakte framover. Første forsøk på å lage de to hovedrørene fra bakre motorfeste og fram til styrehodet ble feil. De ble for korte i bakkant, men jeg har valgt å jobbe videre med dem likevel. På den måten kan jeg gjøre flere feil på disse, og kanskje få til de neste på første forsøk. Begynner å bli litt mer vant til å jobbe med metall, og vinkelsliper/drill. Oppdager stadig små utfordringer som jeg ikke har forutsett, men de løser seg etter hvert. For øyeblikket ser det omtrent ut som på bildene her. Det neste nå blir antagelig å begynne på de to hovedrørene på nytt. Det er en krevende presisjonsjobb, ettersom de skal vinkles innover, og bøyes i tre vinkler før de skal treffe styrehodet på nøyaktig riktig sted. Denne gangen skal jeg først bøye den bakre buen, og tilpasse dem til motorfestet bak. Så skal jeg forsøke å bøye det siste foran mot styrehodet...

 

3B978AF3-7EA2-45B1-BDC8-E9595FB3B8EC.jpeg

8F468E84-6415-4AE8-B7E5-C04F969B18E1.jpeg

70ACF3DA-3268-46C8-9D65-F5869E56E54F.jpeg

FC888325-4B18-4BA9-B8C5-A473E6783AF3.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Ny oppdatering her nå. I dag er det stormende jubel oppunder hodeskallen. Det er full fest inne blandet de små grå, og vanskelig å fokusere på verdens andre trivialiteter. Har fått punktsveiset en stor del av ramma. Prosessen fra rått stål, til ramme har vært spennende, og både mer tidkrevende og vanskelig enn jeg trodde. Det har tatt tid, og mang en sen nattetime har blitt brukt (på hodeputa) til å endre og justere og «styrkeberegne» konstruksjonen - når jeg egentlig skulle sovet. Hvor kommer egentlig de største belastningene på ramma? Hvordan får jeg den stiv nok, samtidig som jeg får en konstruksjon og design jeg kan trives med? Og etterhvert som konstruksjonen både på ramma og jiggen gradvis nærmer seg noe, blir de små justeringene viktigere. Det er ikke mange enkle vinkler her, så det å få alle «skjøtene» mellom rør til å passe godt nok (med vinkelsliper og drill bare...) tar tid. Og med digitalt vater blir det «aldri» helt ferdig. Men intensivt arbeid de siste dagene førte til at jeg i dag fikk punktet sammen en stor del av ramma. Nå er planen å lage de neste 5 rør-bitene som går fra styrehodet, og ned mot fremre motorfeste. Så skal disse også festes på ramma. Deretter skal denne delen av ramma sveises helt ferdig. Da først tør jeg ta den ut av jiggen og prøve den på motoren. 

Så er planen å feste forgaffel og svingarm og et par hjul. Da først kan jeg beregne skikkelig hvor (og hvordan) jeg lager festet til demper bak. Har en plan i hodet et sted, men ting forandrer seg alltid og det kommer alltid noen overraskelser. Deretter skal jeg lage den bakre ramma til setet. har et ønske om å lage den sånn at den er skrudd fast, og kan demonteres eller bare vippes opp. Det blir litt lekrere, og gjør det lettere å drive service etc senere... 

 

2CA4030F-89D2-4FF2-9E5D-E5EC1C8CD200.jpeg

AFA21E88-41F0-4D86-AAB6-8B1BEBE7523C.jpeg

CD463973-953A-4826-A39E-1CF78F6EC9CE.jpeg

05BC3169-87B8-4A9C-97D3-75D88175A889.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Øystein skrev:

og både mer tidkrevende og vanskelig enn jeg trodde.

S U R P R I S E  !!!!!!!  😜

Rammestivhet: husker du den ganske ferske fadesen fra Ducati da de laget GP-"ramme"/luftfilterboks av karbonfiber. Det endte i dass med oppsigelser, ny Corsesjef fra erkefienden (?) Aprilia og et par nesten-ødelagte førerkarrierer. Man svelget et par kameler og lykkes nå med en PASSE stiv aluramme (slik som JAPSENE bruker!!!). Poenget mitt er at maksimal stivhet IKKE er optimalt. Den fleksen rammen ikke tillater må tas andre steder og det er ikke nødvendigvis gunstig. Er det for mye fleks, så ender du i grøfta etter den første wobblingen. Altså er du antagelig godt innafor med det du gjør nå. God sveisejobb så sitter'n nok.

Bakre rammedel: ja, for all del med skruefester. Ser 'industrial' ut og gir mulighet for enklere endringer og ikke minst..... aluminium 😉  Kanskje lage to-tre varianter som har hver sin 'look'? Eller kjøpe f.eks. en selvbærende variant (slik som Kämna har til sine Demon Evo kit bikes)

Vi bøyer oss fortsatt i hatten!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå går det sakte her. Litt baklengs faktisk... Jeg må ta av de bakre motorfestene, og feste de på nytt. Ettersom dette er en monosving, har jeg valgt å beholde de doble festene bak. De festes både i motorfestet, og i festet til svingarmen. Leste et sted at det vil gjøre den stivere og bedre når ramma er festet begge steder. Men det viser seg at jeg får ikke bolten til svingarmen igjennom lenger. Det er meget små marginer, og de nedre festene må være litt ute av posisjon. Altså er ikke jiggen nøyaktig nok... Da tror jeg løsningen blir å kappe de av igjen, og feste de på motoren, mens svingarmen er på plass. Så feste resten av ramma og sveise det sammen mens det står på motoren. Så må jeg få det plassert på en bra måte i jiggen igjen for å få sveiset det skikkelig.

Men det går LITT framover også. Livet har kommet en del «i veien» for prosjektet i det siste, men har laget to biter til ramma, som skal stive av de fremre rørene og samtidig gjøre den litt finere. Sliter litt med at det går sakte dette her, men sånn er det nok bare...

 

 

B01091F9-A153-4761-9BFE-19EF4C39882A.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at det ikke blir så mye erting.. 🙂 

Det «nederste stykket» skal modifiseres mer, og skal bli feste for brakett til fothvilere. Så det skal være med, men takk for innspill. Når det blir ferdig, og alt er lakkert og lekkert, så blir det bra å ha det der. Da tror jeg det blir nettere og renere med tanke på feste til fothvilere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DER var det fikset. Var ikke så galt som jeg trodde. Litt vinkelsliper og en del lirking, så var alle bolter på plass 🙂 

Det neste nå er å plukke et stk demper av banesykkelen, og bruke som mal for å finne ut hvor og hvordan jeg skal feste demper bak i toppen. Må lage noen stag over til ramma, som fester og stabiliserer den godt nok. Må også tilte den litt bakover for å få plass til eksosrøret. På denne motoren sitter eksos litt lenger til venstre, og den gikk opprinnelig nedover og gjennom den gamle svingarmen. Jeg vil ha den ut på høyre side. 

D55E3208-C368-42CB-A20B-EB5DDA847AA5.jpeg

BE9F0EF5-B33F-47FC-873D-58DB0E7E4ACE.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld (og sikkert noen flere kvelder) har jeg en stor jobb å gjøre med beregninger og design, når jeg kommer på «labben» (hodeputa). Har plassert demper inn i konstruksjonen for første gang. Det blir trangt ja 🙂 

Eksosen må lages på nytt, men det har jeg regnet med - så det er «ikke noe problem». Utfordringen er å få plass mellom ramme og svingarm, og samtidig få plass til eksos. Det skal gå, men det blir trangt. Må også finne på en måte å klemme sammen demper på så jeg har den i riktig lenge når jeg skal måle og beregne. Den skal klemmes sammen ca 2,5 cm. Og vanlige fjærklemmer er nok for store til å få plass... Tanken er å lage en løsning som ligner veldig på den Walt Siegl har laget på sin Superbike (siste bilde). Kan bli lekkert 🙂 

B2595EDB-4DC9-40BF-A212-2B063C208F32.jpeg

B53CB7EF-171F-462D-AEAF-60DD71825095.jpeg

42372DBD-6EF3-4446-A59B-843F8E72F0AA.jpeg

2FB729BB-1C39-4DA3-9A56-D3A5C65BC3F7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25mm på demperen blir "mye" mer på setet og mest på akselen. Hvor har du tallet fra? Jeg tror det kanskje er i overkant....  Fjæringsvei bak på en Multistroodle er lik/høyere enn du bygger nå? Samma det forsåvidt - total fjæringsvei minus montert forspenn minus (individuelt) innjustert forspenn er der den står nå. Hvis du skal bygge bakramme basert på en demper du ikke vet (vet?) hvor i 'range'en' står pr i dag.... hmmm...  Kanskje av med demper -> innom Esp1tech -> måle og sette opp så nær realistisk og ønsket som mulig. Han kan sin (og etter hvert din?) geometri, så da kommer du på så tørr grunn som mulig - FRA STARTEN AV. 

Mer senere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt utgangspunkt i mange dimensjoner fra 1098 i den nye ramma. Gaffelvinkel, hjulavstand og trail skal bli omtrent som på en 1098/banesykkelen. Tenker også å bruke en demper, som den jeg har lånt fra banesykkelen nå. Før jeg plukket den av så målte jeg avstanden fra et gitt punkt, og opp til innfestingen i toppen av demperen. De første målingene jeg har gjort nå, ved å bare sette demperen løst i den nye svingarmen viser at tilsvarende avstand er ca 25 mm lenger. Så da tenker jeg at dette er så mye den blir presset sammen av sykkelens vekt. Derfor bør jeg klemme den sammen for å kunne lage et festepunkt på riktig sted. Når jeg så senere monterer og får sykkelen på hjul, vil den klemmes sammen omtrent like mye...?! 
Men så kommer selvsagt det faktum at jeg neppe vil ha den like stram og «tight» som den er på banesykkelen da... Det er foreløpig ikke med i beregningene... Og blir det en vesentlig forskjell i vekt på de to syklene, så vil det også spille en rolle. 
Dette er mine foreløpige tanker. Si mer enn gjerne i fra om noen mener jeg har glemt å tenke på noe, eller om jeg tenker helt feil... 🙂 

F10F353B-7098-49DD-A899-D306D5E96E3C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer med 25mm 'static sag'/'belastet heng' så er det et uvanlig høyt tall. Indikerer at det nesten ikke er montert forspenn og/eller har vært byttet fjær til en ekstremt lett fører.

Fabrikkstall står vel i workshop manual til 1098S ?

Med de negative opplevelsene, egne og andres, som kommer av å gå seg bort i fjæringsverdenen så nesten insisterer 😉 jeg på at du skaffer eksperthjelp. Konstruere og bygge sykkel på det grunnlaget du nå har....... hmmmm.... ? 

Jeg understreker at heller ikke jeg har fasiten, men jeg vet at Espen har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er behørig notert. Målene mine i den nye ramma (som førte fram til 25mm) er litt røffe, men kontrollmål i går kveld viste det samme. Det er riktignok ikke festet til demper, men festet til vippearmen. Blir ikke så stor forskjell... 

Har kontaktet Espen, og stikker innom der en dag for å høre hva han tenker. 

Takker så mye for input 🙂 

8F62D5B9-A625-4DAE-B257-5173EA87B34C.jpeg

C88090EB-ABDB-4D30-9B0E-8926AE85EEA3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå går det tregt med ramme og bakdemper. Har vært innom Espe1-Tech, og er på riktig vei, men det er likevel vanskelig. Skal beregne plassering av festet, men når motor og ramme henger i tau fra taket, så forskyver ting seg lett. Har en klar ide om hvordan det skal bli, men må egentlig bare begynne og lage en versjon, for så å måle etterpå og evt korrigere eller lage en ny... Det er den enkleste måten å finne riktig posisjon på tror jeg. Har litt problemer med å bestemme meg, og ettersom bua er så liten, og det regner hele tiden så er det ikke så fristende å stå ute og arbeide med metall og vinkelsliper nå...

Men for å få litt progresjon, har jeg begynt å jobbe med å kunne sette på gafler og forhjul når jeg kommer så langt. Styrehodet i ramma mi er jo fra Multistradaen, og det er litt lenger enn f.eks. På 1098´n. Planen er å sette på en front fra en 1098, men da kan jeg altså ikke bruke stem (stanga inne i styrehodet som holder sammen bottom yoke og Top yoke) ettersom den er for kort. Og for å komplisere det enda litt så er stem fra Multistradaen presset fast i bottom yoke, mens den på 1098 er skrudd fast i bottom yoke. Derfor har jeg lenge lurt på hvordan jeg skal få laget en ny stem som gjør at jeg kan bruke bottom yoke fra 1098. Det er hårfine marginer, når man skal kunne presse på styrelager, og det skal lages meget fine gjenger til feste i topp og bunn.

Etter noen runder på hodeputa, har jeg kommet til at jeg heller skal få laget en bottom yoke som jeg kan bruke på den stem´en jeg har fra multien. Da kan jeg kanskje lage en fin en som gir litt personlig preg til sykkelen. Det er en kar i nord-Trøndelag som har cnc-maskin, og som lager en del sånne snadder-saker. Så de siste dagene har jeg begynt å leke meg med 3D-tegning. Etter et par dager har jeg klart å lage et par varianter. Det er utrolig hva man kan gjøre med en iPad altså... 🙂 

Her er et bilde av sykkelen som henger i bua, og noen bilder av den foreløpige bottom-yoke´n...  Det blir garanter flere endringer. Må bruke noen dager nå på å tenke og fundere. 

Ellers kan det se ut til at jeg skal få sveiset ferdig ramma (som den ser ut i dag omtrent) før jul. Så blir det lettere å sette ting litt sammen og jobbe videre med feste til bakdemper og ramme til setet utover vinteren.

B28F952C-5672-4C09-91C1-68BE5B627FBD.png

70C21AC3-524C-4AD4-B826-2C5CAFD6E366.png

61EDAC2C-19BF-47FF-8784-921799E90783.png

39E4C945-4603-4DBE-92CC-D05FA0B6CB9E.jpeg

7610631A-70F6-42DB-B50E-D6598E48D240.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med slike "gaver" som gjør custom mods nødvendige 👍  To steg til - utenfor boksen? Lage noe mer uvanlig? Rektangulære styrebroer? Nedre styrebro dratt så langt tilbake at den knapt synes? Integrerte braketter/bøyler/stativ til lykter/kåper/skjult ledningsnett?

 

(... og putt noe i innsuget på fremre toppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsug ble dekket til like etter at bildet ble tatt 🙂 

Nå har jeg forsøkt å se for meg en fin rektangulær styrebro. Har tegnet litt, men får det ikke til å bli kult. Men har fått noen andre små ideer. Men problemet blir at alt henger sånn sammen. Da må jeg lage den øvre, og bestemme meg for lykt/blinklys/kåpe etc nå, og det er jeg ikke helt klar til. Må ha noen delmål, for å klare å ro dette i land. Første delmål er å få den til å stå på ti hjul, med gafler og demper bak montert. Øvre styrebro kan jeg finne en midlertidig til, men ikke den nedre. For det finnes ikke noen som passer til stem’n jeg skal ha, og gaflene... Så den MÅ lages nå snart. Tror kanskje jeg må gå for en «enkel» løsning, og så heller lage en ny hvis jeg får noen geniale idéer...

Selv om jeg ikke har noen deadline, så føler jeg at den bør være ferdig tegnet og bestilt før jul. Må presse på litt for å få noe progresjon her.. 🙂 

Men det er fint med innspill. Trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
    • To tombola-gevinster tas med. Det er hofte-/lårtasker vi har til overs etter den perioden vi brukte kjørende marshals med radio på hofta, i stedet for flaggvakter.
    • Det var i 2017 omtrent. Nesten alle hadde andre sykler, Eker hadde knapt nok adkomst og en skjegget viking løp rundt på Karl Johan, løftet på japanske turister og tok veldig fine bilder (hint hint).
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer