Jump to content
Sign in to follow this  
stoppitide

Idealsporet (banekart) - hva det er og hvorfor vi skal følge det

Recommended Posts

Idealspor - det er flotte saker 😎

 

På samme måte som alpinister blir gode av å kjøre porter, blir vi flinkere av å terpe på å kjøre idealsporet. Man får umiddelbar tilbakemelding hvis man bommer på bremsepunkter, svingpunkter, svinghastighet og utganger. Ved å innøve idealsporet FØR farten settes opp får man gjerne bedre flyt og dermed bedre læring og etter hvert raskere kjøring uten unødvendig risiko . Win/win.

 

Dette har også mye med sikkerhet å gjøre. Alle SKAL gjøre sitt beste for å følge idealsporet. De som kommer bakfra og skal kjøre forbi har ansvaret for at det foregår med lav risiko og oppleves som udramatisk for den som blir passert. Dette blir mye enklere hvis man kan stole på at den man passerer følger en forutsigbar linje - idealsporet. Altså bedre og sikrere for alle - enda en win/win.

 

Dette avbildete sporet er senere videreutviklet og finjustert av de rutinerte og ALLER raskeste førerne i skiltløse racing-grupper, som har funnet ut at det da kan gå enda litt raskere. Skiltgruppene er tjent med en enkel og forutsigbar praksis som altså er "idealsporet".

 

Sjekk bildet (Rudskogen) og visualiser sporet ditt.

post-75-0-84395800-1435521863_thumb.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Idealspor - det er flotte saker 😎   På samme måte som alpinister blir gode av å kjøre porter, blir vi flinkere av å terpe på å kjøre idealsporet. Man får umiddelbar tilbakemelding hvis man bommer på bremsepunkter, svingpunkter, svinghastighet og utganger. Ved å innøve idealsporet FØR farten settes opp får man gjerne bedre flyt og dermed bedre læring og etter hvert raskere kjøring uten unødvendig risiko . Win/win.   Dette har også mye med sikkerhet å gjøre. Alle SKAL gjøre sitt beste for å følge idealsporet. De som kommer bakfra og skal kjøre forbi har ansvaret for at det foregår med lav risiko og oppleves som udramatisk for den som blir passert. Dette blir mye enklere hvis man kan stole på at den man passerer følger en forutsigbar linje - idealsporet. Altså bedre og sikrere for alle - enda en win/win.   Dette avbildete sporet er senere videreutviklet og finjustert av de rutinerte og ALLER raskeste førerne i skiltløse racing-grupper, som har funnet ut at det da kan gå enda litt raskere. Skiltgruppene er tjent med en enkel og forutsigbar praksis som altså er "idealsporet".   Sjekk bildet (Rudskogen) og visualiser sporet ditt.
    • Videoer fra banekjøringene 😎👍😎   Ducati - YouTube
    • Forsikring? Skiltløse racesyklers førere er forsikret gjennom sin lisens i NMF. Ofte tegnes det egne tilleggsforsikringer. Skiltsykler: ansvars+førerulykkesforsikringen dekker egen og andres kropp samt andres eiendeler (selskapene kan ikke reservere seg mot denne dekningen).  Kaskoforsikringen varierer: den dekker eventuelle selvforskyldte skader på eget kjøretøy. Velg et selskap som ikke reserverer seg mot banekjøring eller dekk skadene selv. Vi driver ikke førerutvikling slik enkelte selskaper definerer det.     Tidligere er det bl.a. svart: En skadet sykkel og riper på skinndressen er ikke alvorlig. Skader på personer kan være det. Derfor håndhever vi kjøreregler som er vårt bidrag til at det hele forløper med lav risiko. Helt uavhengig av forsikringshensyn må den enkelte fører kjøre slik at det ikke skapes farlige situasjoner og må utvise hensyn, aktsomhet og være varsom. Da klarer vi oss bra og kan høste gleden og læringen som banekjøring er uovertruffen til. Kjør vakkert  
    • Det kommer av og til noen spørsmål om hvordan arrangementene foregår. De fleste vet at man kjører rundt og rundt på en trygg bane, men det er ikke like åpenlyst hvordan ting & tang i praksis fortoner seg.   Miljøet er preget av lave skuldre og lite kjekkaseri - alle prøver å være hjelpsomme og de frivillige står på knallhardt for å lage opplevelser medlemmene kan ha glede og nytte av. De frivillige bruker masse tid før/etter og ofrer på rundgang hele dagen uten å kjøre selv - for at medlemmene skal få utøve favoritthobbyen sin. Banedagene er svært populære og det er ikke så vanskelig å forstå når man ser på alle smilene og registrerer hva folket lærer og presterer.   Her følger bilder og små forklaringer på noe av det som foregår på en typisk banedag. Nybegynnere og viderekomne - inndelt i grupper etter erfaringsnivå - alle koser og morer vi oss, lærer motorsykkelkjøring, utveksler kunnskap og knytter vennskapsbånd - alt sammen bygget rundt felles interesse for Ducati.   Bilder: 1)Man registrerer seg i sekretariatet 2)Teknisk kontroll 3) Intervju for å sikre riktig musikknivå 4)Gruppen som skal utpå samles 5)Alt styres og overvåkes fra Race Control 6)Instruktør leder an i grønn gruppe            
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines