Jump to content

Recommended Posts

Har hatt denne siden 2014. Ganske original i utgangspunktet, kun kort hekk og Termignoni potter + medfølgende komfortsete. 

IMG_0206.thumb.JPG.57b5b15473b46760ce6d5ba95131e7b7.JPG

 

IMG_0017.thumb.JPG.28c2e1d04d07ba52a45644f0549f8583.JPG

Med tiden har lysten til å endre "litt" på den kommet - og våren 2021 er den nesten klar for sesong igjen. Opp gjennom årene har det blitt skiftet speil, blinklys, håndtak, pegs... Den lille vindskjermen ligger på lager, og jeg har lakkert sykkelen hvit/svart etter noe inspirasjon jeg fant på internettet.....

 

 

I vinter har jeg fjernet servomotoren for spjeldet i eksosen, lakkert et par ekstra lag med klarlakk - og forsøkt å få tak i Evotech sin eksoshenger, for å få fjernet passasjerfothvilerne.  Pga produksjonstreghet er denne ennå ikke ankommet, men håper den er på plass til mai. I mellomtiden er provisorisk løsning på plass....

Siste forsøk på å tøffe meg litt er montering av clip-ons i stedet for originalstyret. Sikkert supersmart når man er godt oppe i 50-åra....??

Slik ser den ut nå:

    

58268548_MonsterApr2021-4.thumb.jpg.b4a19e46df554da037d13401c7ba7cb3.jpg860885786_MonsterApr2021-6.thumb.jpg.31f12d6d009baa5b298809a088ff7a58.jpg1306012296_MonsterApr2021-2.thumb.jpg.7b02f5b211623e11418d8206fd2015c0.jpg2074600246_MonsterApr2021-1.thumb.jpg.fccd7b88259235895a5d2adde15e719b.jpg

 

  • Liker 2
Link to comment
Share on other sites

Trivelig å se andre Monstere bli modda litt her og der.

Lakkjobben ser bra ut. Flippe tidligere speilholdere opp/ned? Er fronten senket nedover gaffelbena? Jeg spør fordi jeg lurer på om det førte til opplevd ustabilitet som igjen førte til (Scott?) styredemper.....

Det finnes mid-pipes som fjerner eksosventilen 😉 

Clip ons er tøft uansett alder - og som regel MYE bedre for håndleddsvinkler - selv om den fordelen blir borte hvis man tabber seg ut og lener seg for mye på styret. Noen ganger 'må' man flytte fotpinner bakover for å åpne hofteleddene litt, men det kjenner du kjapt om er nødvendig. Noen clip ons tilbys med 'risers' hvis et kompromiss tvinger seg frem.

Planter en tanke du ikke blir kvitt før den er ordnet: med mer foroverlent stilling får du bedre kontroll = høyere hastighet inn mot sving = behov for bedre gaffel og kanskje demper = uendelig moro 🙂 

 

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, stoppitide skrev:

Trivelig å se andre Monstere bli modda litt her og der.

Lakkjobben ser bra ut. Flippe tidligere speilholdere opp/ned? Er fronten senket nedover gaffelbena? Jeg spør fordi jeg lurer på om det førte til opplevd ustabilitet som igjen førte til (Scott?) styredemper.....

Takker for fine tilbakemeldinger Lars. Jeg tok av gaflene for å lakkere dem igjen, og monterte dem tilnærmet akkurat der hvor de originalt er montert. Clip-ons ble dermed montert under styrekronen. Jeg vurderte litt frem og tilbake - men fant ut at kjørestillingen ikke ble så uvettig mye lavere av å ha dem der. Fordelen slik jeg ser det er at jeg da ikke forandret geometrien på gaffel/vinkel. Styredemperen er kinavare og ebay - inspirasjonen til kineserne er nok Scott ja. Jeg har ikke prøvd Scott (eller øhlins), men den virker å ha en akseptabel innstillings-range. Jeg kjører jo som ei pingle, så jeg har ikke klart å provosere frem situasjoner hvor jeg merker at demperen griper inn.

Sitat

Det finnes mid-pipes som fjerner eksosventilen 😉 

Yess, oppdaget det - men da hadde jeg allerede fiklet av wiren og bestilt denne DUC-EE kanselleringsdingsen fra over dammen. Og den servomotoren med wire lettet biken med hele 600 gram. Merkbart!?! Nja.... 

Sitat

Clip ons er tøft uansett alder - og som regel MYE bedre for håndleddsvinkler - selv om den fordelen blir borte hvis man tabber seg ut og lener seg for mye på styret. Noen ganger 'må' man flytte fotpinner bakover for å åpne hofteleddene litt, men det kjenner du kjapt om er nødvendig. Noen clip ons tilbys med 'risers' hvis et kompromiss tvinger seg frem.

Planter en tanke du ikke blir kvitt før den er ordnet: med mer foroverlent stilling får du bedre kontroll = høyere hastighet inn mot sving = behov for bedre gaffel og kanskje demper = uendelig moro 🙂 

 

Har et par år tenkt på bedre demper foran, for den originale Showa demperen er mjuuuuk. Kikket litt på Øhlins-innmat-kit... Eller full Øhlins? Eller Esp1Tech kanskje.... Neste vinterprosjekt.....

 

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines