Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det høres veldig rart ut. 

Jeg har en 2011 Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Det satt en scottoiler på den, men jeg har aldri giddet å bruke den. Jeg vasker og smører kjedet som ellers, så tenkte ikke så mye på den.

Jeg har også hatt et problem i form av en litt ubestemmelig gremlin. Når jeg kjører rolig, og går av gass pent og pyntelig, så faller turtallet veldig brått til tilder. Motoren dør ikke, men hopper rett til tomgangs-hastighet omtrent… Dette resulterer i uønsket motorbrems og hakkete kjøring. Det er verst når motoren er kald, men aldri helt borte. 

Jeg har forsøkt å mappe om ecu (ettersom det ikke er original eksos) til ingen nytte. Are har tenkt og sett, men har ingen gode ideer uten å sette alt (eksos/eksosventil og mapping) tilbake til original, og så se hva som skjer.

Nå skal jeg snart på langtur, og tenkte det var greit å se om scottoileren virker. Har tenkt litt på dette i vinter, og lurer på om det KAN være en sammenheng mellom denne tomme scottoileren og gremlinsen min. Scottoiler funger ved å bruke en slange som er koblet inn på siden av den ene sylinderen i motoren. Det er vel et overtrykk (eller undertrykk) der som driver olje gjennom systemet og ned på kjedet. Når scottoileren er tom for olje, vil vel dette i teorien kunne «føkke» litt med overtrykk/undertrykk i motoren der den er koblet på? Dette var i hvertfall min teori (fra et par sene kvelder på hodeputa i vinter). I dag var jeg ute og prøvde sykkelen med full scottoiler. Og jeg merket mye mindre til gremlinsen nå enn sist. Det virker som det hjalp…?

Placebo? Eller vitenskap? Ikke sikker enda, men håper jeg er inne på noe. 

To uker til avreise for meg og sykkel. 4 uker på tur i Europa blir bra nå. Og enda beder hvis jeg kan kjøre med scottoiler og uten gremlins. 

Skrevet

Det blir nesten som 'falsk luft' eller sprekk/glippe/lekkasje i luftinntak (de er vel vanligvis koblet til luftrom?). For mye eller for lite gjør ECU'en usikker på hva som foregår og da gir den rare ordre. Løsne slangen og kjenn om du da er tilbake til samme problem. Det vil være enda et skritt nærmere diagnose. 

Vanskelig å tune en sykkel i 'closed loop'. Den automatiske tomgangs- og utslippsjustering der er egenrådig. De som kan Ducati-tuning klarer likevel store forbedringer der. Over 'closed loop'-turtallet er tuning en mye enklere affære. Hvis din eksisterende tuning har hensyntatt noe feil (f.eks. falsk luft) vil du være tjent med ny tuning nå som feilen er rettet. Hvis den er det da..... 😉  

20 grader i Roma nå.

  • Program

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Bare å slutte seg til dette, "takk for handelen" har han sagt til meg 8 ganger siden min første Ducati i 2005. Nå er det jeg som sier takk for hjelpen og innsatsen igjenom 20 år som kunde. Nyt pensjonist tilværelsen, vel fortjent.👍🏍🇮🇹  Mvh Morten E   
    • Går jo an å bruke, men ikke noe moro å clutche med. Kjøp noe stilig og vis oss bilder etterpå😎
    • Hei, jeg tenkte å kjøpe et solvisir til banebruk. Til min hjelm, Shlubbert S2 finnes det: Sota 50% og 80% samt orange. 80% kan vel bli litt mye i skyggepartier? Ser at mange anbefaler speilrefleks, gjerne klart. Til min hjelm finnes det to typer speil: Iridium og Blå. Jeg tenker å gå for iridium speil, Hva tenker baneekspertene? https://nstgardermoen.no/shop/product/visir-til-c3-c3-pro-s2-s2-sport-15763#attr=28164,9212 Jeg har nedfellbart solvisir inni hjelmen, som er glimrende til turbruk. Men kan kanskje bli litt mye optikk, og litt mørkt på bane.... 
    • Jeg har dette kløtsjhuset i alulegering liggende. Det ser ut som om det har endel slitespor. Eller skal de være slik? Bare å kaste?
    • "Ja - bare å komme" sa han. Jeg hadde spurt om å få prøvekjøre en Ducati. Jøss, for en service, tenkte jeg. Kort tid etterpå var jeg Ducatist. Takket være Trond. Jeg har vel ikke vært helt alene om å kjøpe sykkel av ham, heller 😎  Trond har nå gjort jobben sin og pensjonerer seg om et par uker.  På vegne av Desmodromene takker jeg for ditt lure smil og din gode innsats for Ducati 🏆
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer