Gå til innhold

Scottoiler føkker med motorgange?


Anbefalte innlegg

Ja det høres veldig rart ut. 

Jeg har en 2011 Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Det satt en scottoiler på den, men jeg har aldri giddet å bruke den. Jeg vasker og smører kjedet som ellers, så tenkte ikke så mye på den.

Jeg har også hatt et problem i form av en litt ubestemmelig gremlin. Når jeg kjører rolig, og går av gass pent og pyntelig, så faller turtallet veldig brått til tilder. Motoren dør ikke, men hopper rett til tomgangs-hastighet omtrent… Dette resulterer i uønsket motorbrems og hakkete kjøring. Det er verst når motoren er kald, men aldri helt borte. 

Jeg har forsøkt å mappe om ecu (ettersom det ikke er original eksos) til ingen nytte. Are har tenkt og sett, men har ingen gode ideer uten å sette alt (eksos/eksosventil og mapping) tilbake til original, og så se hva som skjer.

Nå skal jeg snart på langtur, og tenkte det var greit å se om scottoileren virker. Har tenkt litt på dette i vinter, og lurer på om det KAN være en sammenheng mellom denne tomme scottoileren og gremlinsen min. Scottoiler funger ved å bruke en slange som er koblet inn på siden av den ene sylinderen i motoren. Det er vel et overtrykk (eller undertrykk) der som driver olje gjennom systemet og ned på kjedet. Når scottoileren er tom for olje, vil vel dette i teorien kunne «føkke» litt med overtrykk/undertrykk i motoren der den er koblet på? Dette var i hvertfall min teori (fra et par sene kvelder på hodeputa i vinter). I dag var jeg ute og prøvde sykkelen med full scottoiler. Og jeg merket mye mindre til gremlinsen nå enn sist. Det virker som det hjalp…?

Placebo? Eller vitenskap? Ikke sikker enda, men håper jeg er inne på noe. 

To uker til avreise for meg og sykkel. 4 uker på tur i Europa blir bra nå. Og enda beder hvis jeg kan kjøre med scottoiler og uten gremlins. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nesten som 'falsk luft' eller sprekk/glippe/lekkasje i luftinntak (de er vel vanligvis koblet til luftrom?). For mye eller for lite gjør ECU'en usikker på hva som foregår og da gir den rare ordre. Løsne slangen og kjenn om du da er tilbake til samme problem. Det vil være enda et skritt nærmere diagnose. 

Vanskelig å tune en sykkel i 'closed loop'. Den automatiske tomgangs- og utslippsjustering der er egenrådig. De som kan Ducati-tuning klarer likevel store forbedringer der. Over 'closed loop'-turtallet er tuning en mye enklere affære. Hvis din eksisterende tuning har hensyntatt noe feil (f.eks. falsk luft) vil du være tjent med ny tuning nå som feilen er rettet. Hvis den er det da..... 😉  

20 grader i Roma nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer