Jump to content

Scottoiler føkker med motorgange?


Recommended Posts

Ja det høres veldig rart ut. 

Jeg har en 2011 Multistrada 1200 som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Det satt en scottoiler på den, men jeg har aldri giddet å bruke den. Jeg vasker og smører kjedet som ellers, så tenkte ikke så mye på den.

Jeg har også hatt et problem i form av en litt ubestemmelig gremlin. Når jeg kjører rolig, og går av gass pent og pyntelig, så faller turtallet veldig brått til tilder. Motoren dør ikke, men hopper rett til tomgangs-hastighet omtrent… Dette resulterer i uønsket motorbrems og hakkete kjøring. Det er verst når motoren er kald, men aldri helt borte. 

Jeg har forsøkt å mappe om ecu (ettersom det ikke er original eksos) til ingen nytte. Are har tenkt og sett, men har ingen gode ideer uten å sette alt (eksos/eksosventil og mapping) tilbake til original, og så se hva som skjer.

Nå skal jeg snart på langtur, og tenkte det var greit å se om scottoileren virker. Har tenkt litt på dette i vinter, og lurer på om det KAN være en sammenheng mellom denne tomme scottoileren og gremlinsen min. Scottoiler funger ved å bruke en slange som er koblet inn på siden av den ene sylinderen i motoren. Det er vel et overtrykk (eller undertrykk) der som driver olje gjennom systemet og ned på kjedet. Når scottoileren er tom for olje, vil vel dette i teorien kunne «føkke» litt med overtrykk/undertrykk i motoren der den er koblet på? Dette var i hvertfall min teori (fra et par sene kvelder på hodeputa i vinter). I dag var jeg ute og prøvde sykkelen med full scottoiler. Og jeg merket mye mindre til gremlinsen nå enn sist. Det virker som det hjalp…?

Placebo? Eller vitenskap? Ikke sikker enda, men håper jeg er inne på noe. 

To uker til avreise for meg og sykkel. 4 uker på tur i Europa blir bra nå. Og enda beder hvis jeg kan kjøre med scottoiler og uten gremlins. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir nesten som 'falsk luft' eller sprekk/glippe/lekkasje i luftinntak (de er vel vanligvis koblet til luftrom?). For mye eller for lite gjør ECU'en usikker på hva som foregår og da gir den rare ordre. Løsne slangen og kjenn om du da er tilbake til samme problem. Det vil være enda et skritt nærmere diagnose. 

Vanskelig å tune en sykkel i 'closed loop'. Den automatiske tomgangs- og utslippsjustering der er egenrådig. De som kan Ducati-tuning klarer likevel store forbedringer der. Over 'closed loop'-turtallet er tuning en mye enklere affære. Hvis din eksisterende tuning har hensyntatt noe feil (f.eks. falsk luft) vil du være tjent med ny tuning nå som feilen er rettet. Hvis den er det da..... 😉  

20 grader i Roma nå.

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Det er ikke så mye snø heller....  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines