To måneders Europatur
-
Program
Ingen kommende hendelser funnet -
Aktive Tråder
-
Litt historie er kanskje på plass her? En gang i tiden var det en stor andel Desmodromer som ville kjøre på bane etter racing-reglement, ikke bare med skiltsykler. Det ble vedtatt på et årsmøte at styret skulle arbeide med muligheter for dette. En anektode er at det var dette årsmøtet en (hann)dachs nesten greide å parre seg med en (hunn)schäfer 😆 Ingen trodde han kom til å rekke opp, men vi fikk akkurat avverget det da bikkjene oppdaget misjonærstilling 🤣 Ingenting er umulig altså. Uansett. Å kjøre på bane etter roadracing-reglement er en idrett, og er organisert under Norges Idrettsforbund (NIF) og underbruket Norges Roadracingforbund (NRF). Vi er altså på samme nivå som fotballforbundet, skiforbundet osv. Dette f.eks. til forskjell fra å kjøre bil på bane, som ikke er en idrett og er organisert under Bilsportforbundet. Det gir på en måte mening, siden det å kjøre motorsykkel er en fysisk dans som fordrer kroppslig utfoldelse, kontra det å sitte i et sete, vri på et ratt og trykke på noen pedaler 😉 Norges Idrettsforbund setter noen tydelige personlige krav for idrettene organisert under deres paraply. Du må være medlem i et idrettslag Du må ha lisens for å utføre idretten din, og den er tilknyttet at du er medlem i ditt lokale idrettslag For arrangør av ting som langrennskonkurranse, roadracingtrening og lignende så krever NIF Arrangementer må ha en lisensiert arrangør/stevneleder Alle deltakere må ha lisens hos sitt forbund Med mere. Så - hva skulle vi gjøre? Desmodromene er jo ikke et idrettslag, så det var helt umulig for oss å arrangere roadracing-treninger. Det første vi prøvde å gjøre, var å melde inn Desmodromene i NRF. Avvist. Så prøvde vi å gjøre om Desmodromene til et idrettslag ved å endre vedtektene våre. Avvist. Til slutt lagde vi et idrettslag, med statutter etter mal av NRF. Det heter Nidhogg Roadracingklubb, og ble godkjent. Vi hadde altså to organisasjoner, en for Desmodromene som før, og en for roadracing. Jeg og flere gikk stevneleder-utdanning, slik at vi kunne arrangere roadracing-treninger. Mye arbeid ble lagt ned, og vi fikk støtte fra erfarne folk i f.eks. Borg MC. Det var en god driv for å kjøre RR med Ducati, miljøet var fint og alt var bra. Men etterhvert ble det færre og færre folk år for år. Hvorfor? Teoriene er mange... Selv om Ducati roadracing-miljøet ligger brakk nå, så er det dette som ligger til grunn for at Desmodromene har kunnskap og kapasitet til å arrangere banedager for medlemmene nå i dag. Til slutt vil jeg nevne en spesiell kar, nemlig @Dagfinn . Han hadde drivkraften, så muligheter da vi fikk nei, og gjennomførte RR-satsingen som er grunnlaget for banedagene klubben har kompetanse og økonomi til å gjennomføre nå. Til slutt, for å svare @Rune Isaksen spesifikt: For å motta grasrotandelen må man være et idrettslag. Nidhogg er det og kan motta. Desmodromene er en forening for Ducatieiere og -interesserte og kan ikke motta.
-
Av stoppitide · Skrevet
Aktivitetsnivå under helsemyndighetenes anbefalinger 😁 , men ligger og koser seg på basis forbrenning (omtrent 1 kcal i timen pr kg kroppsvekt) og kan fyres opp. Såvidt jeg vet er ambisjonsnivået moderat inntil videre. Kanskje det om et år eller ti er "marked" for å starte opp igjen. Vet ikke. Klubben ble etablert for at de medlemmene som ønsket å kjøre lisensiert skulle kunne gjøre det på våre felles banedager. Kjempevellykket fra starten av. Dessverre nesten helt fraværende interesse mot slutten. Siste Ducati Weekend (før pandemien) stilte 5-6 Nidhogg-medlemmer på Ducati. Dessverre langt fra bærekraftig. Jeg kjenner ikke nok til Nidhogg/Grasrot til å uttale meg, men kan mene på generelt grunnlag at det antagelig koster litt å holde liv i idrettslag - om det så bare er basisnivå. -
Av stoppitide · Skrevet
40% rabatt på enkelte Oslo/Kiel/Oslo reiser i ukene før og etter World Ducati Week 👏👏 -
Av Rune Isaksen · Skrevet
Hei, Dette er nok "å banne i kjerka", men er NIDHOGG ROADRACINGKLUBB fremdeles aktiv? Klikker man på NRR logo under "Våre venner" kommer man til en lukket/privat nettsted. Tidligere gikk min grasrotandel til NIDHOGG ROADRACINGKLUBB. Finner ikke mulighet til å velge DESMODROMENE hos Norsk Tipping. Ikke så mye penger som kommer inn til NIDHOGG ROADRACINGKLUBB fra 21 grasrotgivere om dagen, se vedlegg, men "alle bekker små" osv... Mvh Rune -
Av Thor Ribland · Skrevet
Hei, rekker nok ikke være med selv, men som tips åpner ikke Suleskarveien før 21. mai. ref; https://suleskarvegen.no/suleskarvegen-apen-fra-21-mai/
-

Anbefalte innlegg