Gå til innhold

To måneders Europatur


Anbefalte innlegg

And so it begins!

Gyver meg ut på en lang tur i Europa nå 🙂

Forberedt i lang tid, mye utstyr som er spesielt valgt, og jeg er klar, med telt og sovepose! Reisen går først til Nederland, er nå i Danmark. Så vil den gå til Sverige og tilbake til Tyskland og videre sørover. En gang ende opp i Italia :)

Noen som har noen reisetips for steder verdt å besøke/oppsøke/kjøre?

Hvis noen har noen lignende planer er det bare å rope ut, syncer gjerne opp med folk 😊

20220826_151231 (edit).jpg

20220826_150847.jpg

20220826_150821.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow - to måneder - det holder til det meste. 

Planlagt dekkskift? Oljeskift? Butikker og verksteder har sjelden mye på lager så da bør man eventuelt forhåndsbestille-/avtale.

Du har fått mange tips og råd hvis du har sett og lest turkameratenes og mine reisetråder. Minst én av disse inneholder en oppramsing av pass. Si fra hvis du lurer på noe du eventuelt ikke finner i de trådene.

Ganske snart møter du kuldegrader på de høyeste passene. I seg selv ikke et stort problem siden man kjapt er over. Skulle det legge seg snø får du kjøre rundt. Tipset blir å legge disse tidlig på turen hvis du gjerne vil ha dem strøket av bucket list'en.

Tenkt noe på franske alper? Rivieraen? Sicilia/Sardinia/Corsica?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah hehe, det skal bli bra!

Koser meg allerede på Autobahnen her i Tyskland, gøy om natta med mindre trafikk.

Helt ferske Power 5 (Michelin), satser på at de holder, hvis ikke så ordner jeg det underveis, null problem 🙂 Også byttet olje og oljefilter før avreisen, så satser på at det holder. Hvis ikke så finner jeg et verksted i Italia.

Husker jeg leste noen slike tråder for endel år siden, skal sjekke dem ut, men litt av greia med turen er å bare ta ting på sparket, og ikke planlegge for mye X)

Akkurat på grunn av temperaturen var planen å unngå for kalde fjellpass, men ser ann. Planen var franske rivieraen og langs kysten inn i Nord Italia, for å unngå kalde fjell

Sicilia er et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker dette med å ikke planlegge for mye selv. Alltid ha muligheten til å avslutte dagens etappe når du blir sliten. Det perfekte ville være å reise med en som planlegger, og på den måten få med seg de viktige stedene, uten å planlegge…  🙂 Men da mister man friheten ved å reise alene. 

Jeg ville nok brukt mest tid sør for Nederland. Hadde en fin tur i våres, som du finner her et sted. De fineste øyeblikkene var egentlig alltid steder og øyeblikk man ikke kan planlegge så godt. Men så er det selvsagt områder med ekstra mye fantastiske veier. Mugello var et must for meg, og fjellene nord for Mugello var et eldorado å kjøre i. Der må du nok sette av noen dager. 

God tur, og gleder meg til å se hva du opplever på veien!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe ruten så langt har vært:

Oslo-Aarhus-Amsterdam-Bremen-Malmö-Strockholm

Frem til nå har turen handlet om å møte mennesker og jobbe med mitt eget nyoppstartede firma

Jeg startet turen med en festival (Mysteryland) i Amsterdam, hvor jeg møtte mange kule folk, men spesielt en fransk dame som jeg ikke får ut av tankene haha, snakker hver dag nå

Screenshot_20220908-025400_Gallery.thumb.jpg.7fb4ee8c08cf9c61d361c557d766c529.jpg

Screenshot_20220908-025552_Gallery.thumb.jpg.8e58cffb46c4a45ddf10ba690e6b8127.jpg

Screenshot_20220908-030511_Gallery.thumb.jpg.405b4d1f80f901295511b987afc5ad09.jpg

Screenshot_20220908-024847_Gallery.thumb.jpg.9ff56171799e2383beddffc96f80248e.jpg

Screenshot_20220908-024124_Gallery.thumb.jpg.04edff4817072e7fed637765464699fe.jpg

20220830_140325.thumb.jpg.f2e533f2caca156c1fe5e9c77b528c18.jpg

Så gikk turen til Stockholm på en innflytningsfest til en kompis, med stopp i Bremen, hvor jeg tilfeldigvis møtte en 80 år gammel Nederlandsk filosof, og etter at vi satt og diskuterte litt og jeg forklarte hva jeg drev med, så holdt han en privat forelesing for meg, det var ganske stort. Ikke temaene i seg selv, men hele settingen, stemningen og lærdommen

Screenshot_20220831-174742_Gallery.thumb.jpg.45c5421e9d030e5fdf8dc33a06e8c9d5.jpg

Og det er litt av målet mitt med turen, møte relevante folk for firmaet. Etter Bremen gikk turen til Malmö

20220831_202054.thumb.jpg.2d562991efb98d8dad484d898561aa2d.jpg

Jeg campet to netter på en strand utenfor Malmö, og er nå i Stockholm

20220901_115105.thumb.jpg.6a4374d89650ba849aed601458d985c7.jpg

20220901_122056.thumb.jpg.65d2d771cb665cdf8d3ed408ad59a164.jpg

20220901_192216.thumb.jpg.e64ca53df510a8568da5a59ddc84b33a.jpg

Det har ikke vært de store kjøreopplevelsene enda (de kommer), det har heller ikke vært fokus på det, bortsett fra at jeg har storkost meg på Autobahnen i 180-220. Syns det er ganske gøy å suse forbi med fulll camping oppakning og en vakker motorsykkel som bare gruser alt haha, som dere vet så er jo 1299s'n et monster i de hastighetene 😉 Eneste ulempen er at noe særlig over 220 er ubehagelig pga tankbaggen. Har vel vært oppe i 260 ish om noen lurer. Veskeoppsettet holder skikkelig bra, takket være tauet som både holder ting sammen, og stabiliserer setupet

20220830_201540.thumb.jpg.8ac6f211fee5083dfce0a102abfff7d7.jpg

Jeg har gjort meg endel erfaringer, blant annet at jeg har overpakket, og spesielt i forhold til høyden på tankbaggen ift. vindmotstand. Jeg knakk det ene speilet før jeg dro, så har ikke speil på venstre side haha, og det er en major ulempe, må fysisk snu meg hver gang jeg skal legge meg i venstre fil. Fordelen har vært på Autobahnen hvor jeg somregel alltid er den som kjører kjappest. Forøvrig er det flere ganger jeg har ligget i 180 og biler kommer relativt kjapt forbi haha. Kjøring (som det ble nevnt av Øystein) nord for Amsterdam er litt kaldt, og jeg må planlegge kjøringen nøye, så jeg treffer midt på dagen når det er varmt nok. Hadde problemer med flatt batteri etter oppholdet i Malmö, og brukte batteri boosteren feil, så jeg fikk ikke start på Ducati'n før mye senere. Jeg prøvde å koble til en leding som jeg hadde forgrenet ut fra batteriet, men det var noen problemer med ledningen som gjorde at batteriboosterens interne sikkerhetsrele slo ut, og ikke ga boost, så jeg trodde den ikke klarte oppstarten, og presterte å lade den istedenfor å bruke den riktig (koble den direkte på batteriet), som gjorde at jeg kom meg 6t for sent avgårde til Stockholm, og måtte kjøre på natta i 7 grader. Det var ganske pain, selv med 3 lag hansker.

Jeg jobber elektronisk med et mobilt setup, og dette har jeg fått på plass/optimert (da jeg glemte noen kabler) og jeg dro til Stockholm også for å oppnå noen jobbrelaterte ambisjoner (altså for å jobbe), som jeg vil si ble oppnådd med 40% x)

Bortsett fra hotell i Amsterdam (for å kunne parkere Ducati'n trygt i en innelåst garasje tilhørende hotellet, mens jeg var på festival), så har jeg ikke bodd noen steder som har kostet penger. Den filosofien digger jeg, og den kommer jeg til å prøve å holde så godt det lar seg gjøre videre fremover, så jeg har hatt gode og spennende camping opplevelser. Blant annet lagde jeg et stort bål rett ved campen på stranden rett utenfor Malmö - super kos og idyllisk på kvelden. Jeg har overnattet somregel bare på liggeunderlaget rett på bakken og soveposen og puta rett oppå, ved siden av Ducati'n. Merker betydelig reward av at alt camping utstyret er top kvalitet - sovepose, liggeunderlag og pute er tilsammen verdt 10k, og de pengene får jeg igjen nå i form av god søvn - ute i det fri!

Screenshot_20220908-043124_Gallery.thumb.jpg.87b5d8b7acc4dee5feaa834c06a74c71.jpg

Screenshot_20220908-042937_Gallery.thumb.jpg.20e12de0282613e569732de0dcee9d63.jpg

Av en eller annen grunn, må være oppveksten og menneskene jeg har møtt, så er jeg veldig fan av Sverige, Svensker, og spesielt Stockholm. Jeg bodde her tidligere noen uker av og på mens jeg spilte profesjonellt innebandy i 2019 (Stockholm er mekka for innebandy), og jeg har storkost meg her mens jeg har bodd hos en kompis. Fått flere nye venner og møtt gamle kjennskaper

Screenshot_20220908-043137_Gallery.thumb.jpg.45fd1bd7fad5d504adda27fe518b25bd.jpg

Screenshot_20220905-222337_Gallery.thumb.jpg.a57afa9e95dbcfd973f254095ef8b02c.jpg

Reisen videre går nå på lørdag 10.9 til Karlstad, til en kompis der, så videre til Lund til en annen kompis der, så til Hanover og BeFaster for Dyno Tuning og endelig installering av Tuneboy som jeg kjøpte for 3 år siden hovedsakelig for å skaffe meg Cruise Control haha. Etter Hanover går turen til en by noen timer øst for Paris for å møte hun jeg ikke får av tankene, hehe

Det er mye mer å skrive, men det skal jo også være mulig å lese x)

Veien videre er som sakt sannsynligvis franske rivieraen, så inn i Nord Italia og hvertfall ned til Roma, forhåpentligvis Sicilia, men vi får se, skal være tilbake i Norge før November, og hvem vet, kanskje det blir et langt opphold i Frankrike X)

Jeg legger endel ut fra reisen på snap hvis noen har lyst til å sjekke ut; ducati_corse

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelig oppdatering.

Gratulerer med fransk flamme. Jeg tipper at alpene blir liggende uberørt av deg. Likeså riviera, Roma og Sicilia. Eneste sjansen for å oppleve god kjøring nå..... er å reise til henne senere på veien. Not going to happen?

God reise videre og gjerne flere oppdateringer. Den første skal inneholde fortelling om nytt speil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heheh, jah alpene var jo planen å unngå pga. kulden uansett, men ja ikke lett å si hva som kommer til å skje, om jeg får revet meg løs haha

Riktig det, not gonna happen, går rett til Frankrike etter Hanover X)

Takk for det, går somregel i ett, men skal prøve 🙂

Heheh jah speil hadde vært noe å fått på. Ikke enkelt da det må... Hmm, hva om jeg bestiller speilet til hennes adresse allerede nå? Der sa du noe! Det kan la seg gjøre, kanskje det kommer en update på det da hehe

Vi si at presenningen for 169kr har vært perfekt kamuflasje her på parkeringen i Stockholm, bare man tar noe over så er det som om Ducati'n er usynlig haha. 50kr dagen har også vært helt innafor

20220908_214121.thumb.jpg.ba8d2ed173100af9ae0125516d0b2ee8.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen - alt vel og koselige fortellinger?

Tørt, men kaldt over Stelvio.  Grossglockner hochalpenstrasse er stengt for mc. Timmelsjoch er åpen. Det betyr at de fleste litt lavere passene er helt ok en stund til. 

..... og så er sikkert veiene i Frankrike bra de også 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, kom hjem 25. Oktober. Så det ble nøyaktig 2 måneder. Så sinnsykt mye opplevelser, kjøring og hyggelige folk. Kom meg til Roma. Kjøre i de Franske/Italienske Alpene. Pass del La futa fra Bologna til Firenze. Ducati fabrikken og mye mye mer. Tenker å lage en video haha, har vel tilsammen 3-4000 bilder og videoer fra reisen X) Helt rått. Holdt med et sett dekk da jeg kjøpte nye av Broder'n før jeg dro (Dekkskift.no). De dekkene var dritbra - Michelin Power 5.

Har ikke oppdatert her da jeg ikke har gått igjennom og sortert bilder enda, også tenkte jeg å lage en video istedenfor, da jeg har både ting på Snapchat, videoer fra Go Pro og masse bilder. Reise for livet ass. Bildet under er med Mont Blanc i bakgrunnen

20221012_134241.jpg

20221015_172317.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • 1. Etg ikke åpent. McCafe da? Ok den. Morgentur😎 Kongsberg, Notodden, Nordagutu, Kvelde, Sandefjord, Tønsberg før kl 11
    • Haha, "disse må da kjøre fortere, eller bytte til gatedekk" 80 grader, da brenner du handa om du skulle finne på å sjekke tempen på dekket... Men takk for info. Da ble jeg litt klokere rundt temaet dekk. Da styrer jeg unne da mest ekstreme "gate" dekkene, som kan forvarmes da.
    • Hvor stor er en fisk? "Banedekk" er en vid kategori. De sportsligste som har litt mønster og fortsatt er gategodkjent - tipper 60-65 grader. Dit kommer man lett i Syden med 35-40 grader i skyggen, 50-55 i solen og 60+ i asfalten, men altfor sjelden i Norge. Da er det enkelt og greit ikke spesielt bra. Racingdekk/slicks forvarmes til drøyt 80 grader og kjøres gjerne enda varmere. Mange moderate racere i kaldere klima som opplever at varmen forsvinner i løpet av passet/racet og det blir glattere. Disse må kjøre fortere eller bytte til gatedekk.
    • Sport-touring,  ja. med hovedvekt på sport, fikk jeg intrykk av da jeg leste på Continental sidene. Hva er optimal varme for et banedekk da, sånn at men nesten brenner seg på det?
    • Avsnitt 1: jepp! Avsnitt 2: jepp'ish - hvis vi presiserer at de oppnår sin beste ytelse tidligere i kjøringen/ved lavere temperatur. Akkurat der og da KAN de yte bedre enn et sportsdekk som ikke har nådd sin optimale temperatur.  Avsnitt 3: kjenner ikke Conti. Du beskrev dem som sport touring?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer