Jump to content

Nerden snakker tall om forbrenning ved motorsykling


stoppitide

Recommended Posts

:P

 

(klippet og limt fra gammel tråd om overspising på Strada Espresso Tour)

 

 

 

..... Dessverre blir dette unøyaktig og gjennomsnittlig, men ikke helt feil. Noen forutsetninger må på plass før regnestykket presenteres: Motorsykkelkjøring i rolig tempo skaper en forbrenning på omtrent 3 METS (3 ganger hvileforbrenning)(det har jeg målt med måler for slikt) Gjennomsnittsvekt pr deltager 80kg. Turens varighet 6 timer, men bare 2 timer i salen.

 

I regnestykkene legges 1 latte, 1 softis, 1 middag og 1 kake pr person. Det blir omtrent 2.200 kcal.

 

REGNESTYKKE 1 Man forbrenner 1,3 METS i pausene (4 timer) og 3 METS under kjøring (2 timer). 5,2 + 6 / 6 = 1,9 METS. Forbrenningen var altså gjennomsnittlig 1,9 METS. Hvileforbrenning/1 MET(S) er 1 kcal pr time pr kg kroppsvekt. Veier du 80 kg blir det altså 80 x 6 x 1,9 = 912 kcal. Hvis egenvekt avviker fra 80 kg kan man selv regne ut hvor annerledes kaloriforbruket i løpet av turen var. Gjennomsnittsinntaket tilsvarte altså ca 2.200 kcal og da skulle de fleste være godt dekket med energi siden vi bare brukte 912 kcal.

 

REGNESTYKKE 2 Direkte svar på ditt spørsmål om kaloriinntak for hele gruppen pr km kjørt… Snodig spørsmål, men svar skal du få! 2.200 kcal pr åtte personer blir 17.600 kcal og vi kjørte omtrent 160 km i går. 17.600 / 160 = 110 kcal pr kilometer.

 

REGNESTYKKE 3 energiforbruk i form av bensin. En liter bensin gir visstnok omtrent 7.500 kcal. Våre motorer omdanner dessverre ikke alt dette til bevegelsesenergi, men borte blir den i alle fall. Hvis vi brukte en halvliter pr mil, så blir forbruket slik… 16 mil x 0,5 x 8 x 7.500 = 480.000 kcal for åtte deltagere. Evt 3.000 kcal pr km. Evt 375 kcal pr deltager pr km.

 

 

(tråden ble fortsatt med ønske om Strada Slanketur)

 

***********************

 

(om forbrenning ved banekjøring og det ofte undervurdrerte behovet for påfyll)(siden aktiv kjøring bare blir sikker kjøring med passe høyt blodsukker)

 

 

Noe jeg tidligere har snakket om er hvor mye man faktisk forbrenner i løpet av en banedag og hvor mye man må spise underveis for å ikke bli sliten og sløv av for lavt blodsukkernivå. En fjerdedel av tiden full action (f.eks. 8 METS) og tre fjerdedeler halvaktiv ruslende rundt (~2 METS) gir snitt på 2,5 METS i 8 timer. Da forbrenner en 90 kilos fører 90 x 8 x 2,5 = 1.800 kcal og det bør man absolutt erstatte underveis ved å spise og drikke godt. 1.800 kcal er omtrent 3 vanlige Fjordlands middager.

 

... og mens jeg er inne på temaet: det er nok ikke uvanlig å svette 2 - 3 liter på en banedag. Mister kroppen en halvliter, så går yteevnen ned ca 10%. Kontinuerlig drikking underveis er altså avgjørende for å være opplagt og skjerpet slik at man får max utbytte og er en sikker deltager (for seg selv og andre).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines