Gå til innhold

Semiovertroisk betraktning om desmodromiske værguder på banedager


Anbefalte innlegg

(fra tråd i 2012 om Desmodromiske værguder som vi bør tilbe ydmykt!) ;)

 

 

Stoppitide:

 

Fordi det regner ute så har man jo litt ekstra tid til å fundere på ting og tang – ikke minst relatert til nedbør og Ducatikjøring. Monsteren er allerede preppa for morgendagen, jeg har vært på trening, besøkt faren min og pussing av vinduer er alternativet, så da håper jeg på overbærenhet med denne nerdingen over temaet….

 

Er værgudene spesielt greie med Desmodromer eller er våre tørre banedager egentlig bare naturlig?

 

Ok – man trenger fakta. Av de 93 dagene fra 18. mai til 19. august var det mer enn 1 mm nedbør 34 dager (mindre regn gjør vel ikke banen våt pr definisjon…)

 

Det betyr at sjansen for èn tilfeldig tørr dag har vært 64%. Vi har dog hatt 6 tilfeldige dager. Da regner man 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 og får 7% sjanse for at alle 6 dager skulle bli tørre. Det normale ville vært at 36% av dagene bød på mer enn 1 mm regn.

 

Ved å sammenligne 7% og 36% ser vi at vi har vært omtrent 5 ganger heldigere enn det som var sannsynlig.

 

Man kan gjerne friste skjebnen, men skal unngå å hovere så for min del bøyer jeg meg i støvet og takker for værgudenes Desmodromiske velvillighet.

 

Sees i morgen!

 

********************

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer