Jump to content

Några ögonblick från utvecklingen av RR i norsk Ducatimiljö


Guest Gammel hjemmeside

Recommended Posts

Guest Gammel hjemmeside

Vi närmar oss slutet av årets RR-säsong.  Några av oss har redan avslutat i år, andra har några få bandagar kvar innan vintern gör sitt intåg. Jag vill därför passa på att tacka för årets säsong. TACK för den formidabla insats som lagts ner från så många frivilliga så att jag och många andra har kunnat leka, träna, tävla och umgås. Det har varit en fin säsong och jag hoppas det blir många fler.

På IW i år var det 2 grupper enbart för skyltlösa hojar, + en extra BoTT-grupp. 37 startande i KM, vilket är ganska fantastiskt. Så har det inte alltid sett ut. Utvecklingen av RR och skyltlös körning i den norska Ducatimiljön har varit ett litet äventyr som har varit kul att följa med på, och vara en del av! 

Här är några ögonblick från tidigare år, som visar lite av utvecklingen vi har upplevt.

 

Italiensk Dag 2008, Vålerbanen

De flesta i dåtidens "blå" grupp hade fortfarande sidostöd (och skylt och lys och speglar).

3388.jpg

 

Thomas på 748R:

3593.jpg

3542.jpg

 

 

Per Janner, en av de första (eller den första?) i klubben med skyltlös Ducce:

3614.jpg

3591.jpg

3561.jpg

 

Men, NDFD kunde inte arrangera skyltlös körning på denna tiden, så prøveskilt satt fint placerad på häcken:

3449.jpg

 

Otto var tidigt ute med skyltlös hoj, men den kom först året efter. Detta året körde han sin 996 SPS:

3612.jpg

3539.jpg

3592.jpg

3415.jpg

 

Flera hade trotsat regnet och tagit sig till Vålerbanen:

3247.jpg

 

Den dyraste raden:

3238.jpg

 

Den vackraste raden :)

3228.jpg

 

 

Italiensk Dag 2009, Vålerbanen (där det alltid regnar?)

Antalet skyltlösa hojar växte sakta men säkert.

5379.jpg

5349.jpg

5340.jpg

5339.jpg

5335.jpg

5387.jpg

5331.jpg

5330.jpg

 

Redan året innan (och kanske året innan dess också?) hade Janner börjat sätta några trender (förutom att köra banriggad Ducce) som många senare har kopierat, nämligen bobil och "depåhund". :)

5341.jpg

 

 

Italiensk Weekend 2010, Rudskogen (äntligen sol!)

Camp på gocart-banan. Fler folk, god stämning och bättre väder...

5455.jpg

5453.jpg

 

...och fler skyltlösa hojar:

Janners "nya" 996R

5412-1.jpg

5433.jpg

 

Per och Odd hade med sig skyltlösa 1098'or

5448.jpg

 

Eigil hade köpt en 999R

5436.jpg

 

Otto med sin 1098

5434.jpg

5531.jpg

 

Nils 999

5426.jpg

 

Primus motor Dagfinn med 999

5425.jpg

5527.jpg

 

Leela med 1198S och full BoTT-satsning (det var väl detta året?)

5424.jpg

5560.jpg

 

Stein och Kai körde också skyltlöst

5422.jpg

 

Och Kai leker inte henger:

5420.jpg

 

Peggys 1198S

5417.jpg

 

Knut på 748R

5571.jpg

 

Charles hade en 748 med 999-motor

5562.jpg

 

 

Avslappnat i campen

5411.jpg

 

Helge och Camilla i sekriteriatet (som sålde feta skinnställ!)

5423.jpg

 

Och, paraplydamer!!! (M-B och Monica)

5533.jpg

5532.jpg

5513.jpg

 

Diverse

5603.jpg

5499.jpg

5602.jpg

 

Charles hade med sig flera generationer superbikes.

5418.jpg

5419.jpg

 

De efterföljande åren har antalet skyltlösa fortsatt att växa, med explosiv ökning 2013 och 2014. Hur ser det ut nästa år? Om 3 år? 5 år? 

Fler och fler av de som startade med RR hos NDFD har också börjat köra "riktig racing" i Norgescupen. Kanske ser vi ännu fler Duccar på startgriden i Rookie 1000 och C-klassen nästa år?



View the full article
Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines