Jump to content

Hvordan få løs svinghjulet ?


Recommended Posts

post-228-0-36607600-1433356919_thumb.jpg

 

Etter å ha gått til innkjøp av en 999s med stor iver viser det seg at den antagelig trenger en ny starter-clutch. Alle verksteder er travelt opptatt og jeg klarer ikke vente til langt uti juli så tenker å gjøre det selv :)
Men etter å ha åpnet side-dekselet på motoren og kikket litt på mitt litt lettere svinghjul (fra Kaemna) ser jeg at det fine verktøyet jeg bestilte på nettet for å holde fast svinghjulet, mens jeg løsner det, ikke passer på mitt svinghjul. Det skal festes i noen små hull, men mitt er helt glatt utenpå. Noen som har prøvd dette eller har noen gode ideer om hvordan man skal få løsnet det? ( og festet det igjen...)
Og er det noen som vet hvor mange nm man skal dra til med? Finner det ikke i verkstedboka jeg har...

Link to comment
Share on other sites

Ta dette med en klype internett-salt...

 

Kan gjøres med 'impact gun'/muttertrekker eller ved å ha sykkelen i gir og sikre bakhjulet.

 

Muligens må det varme til for å løsne Loctite'n som mutteren vel er sikret med (?) og manualen oppgir Loctite 5 (hva nå det egentlig er.. rød?)

 

S4RS (med 999-motor) oppgir 270 Nm

 

Inntil noen retter min info kan dette være et utgangspunkt, men for all del få det verifisert av et verksted!!!

 

 

Jeg har også sett folk låse fast tannhjulet på starteren mot neste tannhjul med en mynt, men da tror jeg vi beveger oss litt unna trygg praksis...

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

Hvis ikke noe annet dukker opp av gode ideer eller spesialverktøy blir det første jeg prøver å låse hjulet. Har akkurat hentet en 30mm langpipe til låsemutteren. TESS er stedet når man trenger noe utenom det vanlige :)

Forsøker litt i kveld men i morgen er det Isle of Man som står for tur så da får gamla vente til jeg er tilbake:)

Link to comment
Share on other sites

Da var svinghjulet løst. Motor i gear, polstret kubein som låste bakhjulet og en kraftig muttertrekker var tingen. Forsøkte først med pipe og "latmann" (lang stang) men det er såpass mye strekk i kjedet at det ble ikke noe dreis på ting. Med den utvekslingen man har kunne jeg dra svinghulet nesten en halv runde, og da får man ikke løs noen ting :)

Nå er starter-clutchen ute og skal byttes:)

Så gjenstår det å se hvordan jeg skal få strammet til sulamitten igjen til riktig moment. Men det er noen dager til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og for de som synes dette er spennende kan jeg nå presentere løsningen på hvordan man kan holde igjen svinghjulet når mutteren skal dras til med 270nm.

(Muttertrekker med god justering av moment er ALTFOR dyrt...) Forsøkte først med å sette sykkelen i gir, og blokkere bakhjulet. Men p.g.a. utvekslingen og strekk i kjede m.m. fikk jeg ikke dratt til med mer enn 190nm. Forsøkte så med en slangeklemme rundt svinghjulet. Denne stoppet jeg så fra å rotere - med et brekkjern - men da glapp slangeklemmen. Når jeg så strammet slangeklemmen mer gikk låsen i stykker. Men jeg videreutviklet ideen og fant en bedre slangeklemme, og satt på en stang som jeg fikk låst under rammen. Og vips hadde jeg et perfekt verktøy. 

Hvis andre skulle komme ut for samme problem så ta kontakt eller kopier.

 

post-228-0-48829100-1435229659_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
    • De presterer bra i WSBK testene 😎 https://www.worldsbk.com/en/news/2025/Important to see if I have to change my style a bit Alex Lowes Bassani reflect after Bimota 12 at Jerez on Wednesday  
    • Jeg endte opp med å kjøpe ei brukt men fin orginalskive fra Motorradteile Hannover. Og fra Capri Moto, ei Brembo Orion, er vel orginalskive det også tror jeg. Og to sett Brembo 07BB33SR Sintered Racing klosser.
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines