Gå til innhold

Fjæring på Hypermotard


Anbefalte innlegg

Pga dekkomlegging på egen MTS, kjører jeg fruens Hypermotard 796 til jobb i dag. OK, er vel litt bortskjemt på Multi'en, men Hyp'ens fjæring (foran og bak) virket noget, eh, primitiv i forhold. Siden denne Hypermotard er en av Ducatis 'rimeligere' sykler er jo ikke fjæringskomponenter fra øverste hylle? Jeg har god erfaring med Wilbers på andre sykler (Guzzi), så da lurer jeg på hvordan Hyp'ens originaldemping/fjæring vurderes i forhold til f.eks. Wilbers. Skulle tro Wilbers ville bety en oppgradering, i tillegg til at støtdemperen kan leveres tilpasset vekt.

 

Er jeg på jordet? I så fall, på hvilket jorde?

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marzocchi ikke-justerbar gaffel er vanligvis litt moderat i kvaliteten. Det er ikke noen spøk å oppgradere innmaten på disse, siden svært enkle løsninger er brukt og det hele kompliseres av at noen Marzocchi'er har kompresjon i det ene benet, retur (knapt nok) i det andre og lukkete systemer som man vanskelig (ikke umulig) får gjort noe med. Kanskje gaffel fra 1100/1100SP passer?

 

Sachs'en bak er noe bedre, men.....  Her er det lettere å finne oppgraderinger. Wilbers er sikkert fine saker. Svenskene lager populære fjæringsprodukter.

 

Har du spurt kona om hun ønsker endringer? Hvis hun er fornøyd, så er det kanskje bedre å legge penger i neste Ducati? Eierne av nye HyperMotarder synes å være svært fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

Joda fruen er veldig glad i Hyp'en. Jeg har ymtet frempå om å oppgradere, men siden hun har noen 'vertikale' utfordringer så blir nyere utgaver  for høye, ser det ut som. Hennes modell -10 er noget senket, foran på enkleste måte, bak ved hjelp av justérbart stag fra 1100-modellen.

Nei, siden hun er fornøyd så finner jeg sikkert andre høl å putte disse pengene i. Apropos svensker; Vi er i Stockholm noen dager, og jeg skal innom ISR og hente noe godis til Guzzi'en. Blir fint!

 

Mvh Lars W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISR!!! Sikle sikle B)

 

Jeg husker deler av en lang samtale (mens jeg bestilte noe for en amerikaner) jeg hadde med han derre (husker ikke navnet) som fortalte store deler av historien deres - inkludert om den rolige og sindige broren som foruten å kjøre traktoren rundt på Gottland, styrer fresemaskinene deres med stor glede og kompetanse.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer