Jump to content

Fjæring på Hypermotard


Recommended Posts

Pga dekkomlegging på egen MTS, kjører jeg fruens Hypermotard 796 til jobb i dag. OK, er vel litt bortskjemt på Multi'en, men Hyp'ens fjæring (foran og bak) virket noget, eh, primitiv i forhold. Siden denne Hypermotard er en av Ducatis 'rimeligere' sykler er jo ikke fjæringskomponenter fra øverste hylle? Jeg har god erfaring med Wilbers på andre sykler (Guzzi), så da lurer jeg på hvordan Hyp'ens originaldemping/fjæring vurderes i forhold til f.eks. Wilbers. Skulle tro Wilbers ville bety en oppgradering, i tillegg til at støtdemperen kan leveres tilpasset vekt.

 

Er jeg på jordet? I så fall, på hvilket jorde?

 

Mvh Lars W

Link to comment
Share on other sites

Marzocchi ikke-justerbar gaffel er vanligvis litt moderat i kvaliteten. Det er ikke noen spøk å oppgradere innmaten på disse, siden svært enkle løsninger er brukt og det hele kompliseres av at noen Marzocchi'er har kompresjon i det ene benet, retur (knapt nok) i det andre og lukkete systemer som man vanskelig (ikke umulig) får gjort noe med. Kanskje gaffel fra 1100/1100SP passer?

 

Sachs'en bak er noe bedre, men.....  Her er det lettere å finne oppgraderinger. Wilbers er sikkert fine saker. Svenskene lager populære fjæringsprodukter.

 

Har du spurt kona om hun ønsker endringer? Hvis hun er fornøyd, så er det kanskje bedre å legge penger i neste Ducati? Eierne av nye HyperMotarder synes å være svært fornøyd ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. 

Joda fruen er veldig glad i Hyp'en. Jeg har ymtet frempå om å oppgradere, men siden hun har noen 'vertikale' utfordringer så blir nyere utgaver  for høye, ser det ut som. Hennes modell -10 er noget senket, foran på enkleste måte, bak ved hjelp av justérbart stag fra 1100-modellen.

Nei, siden hun er fornøyd så finner jeg sikkert andre høl å putte disse pengene i. Apropos svensker; Vi er i Stockholm noen dager, og jeg skal innom ISR og hente noe godis til Guzzi'en. Blir fint!

 

Mvh Lars W.

Link to comment
Share on other sites

ISR!!! Sikle sikle B)

 

Jeg husker deler av en lang samtale (mens jeg bestilte noe for en amerikaner) jeg hadde med han derre (husker ikke navnet) som fortalte store deler av historien deres - inkludert om den rolige og sindige broren som foruten å kjøre traktoren rundt på Gottland, styrer fresemaskinene deres med stor glede og kompetanse.

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
    • De presterer bra i WSBK testene 😎 https://www.worldsbk.com/en/news/2025/Important to see if I have to change my style a bit Alex Lowes Bassani reflect after Bimota 12 at Jerez on Wednesday  
    • Jeg endte opp med å kjøpe ei brukt men fin orginalskive fra Motorradteile Hannover. Og fra Capri Moto, ei Brembo Orion, er vel orginalskive det også tror jeg. Og to sett Brembo 07BB33SR Sintered Racing klosser.
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines