Gå til innhold

Fjæring på Hypermotard


Anbefalte innlegg

Pga dekkomlegging på egen MTS, kjører jeg fruens Hypermotard 796 til jobb i dag. OK, er vel litt bortskjemt på Multi'en, men Hyp'ens fjæring (foran og bak) virket noget, eh, primitiv i forhold. Siden denne Hypermotard er en av Ducatis 'rimeligere' sykler er jo ikke fjæringskomponenter fra øverste hylle? Jeg har god erfaring med Wilbers på andre sykler (Guzzi), så da lurer jeg på hvordan Hyp'ens originaldemping/fjæring vurderes i forhold til f.eks. Wilbers. Skulle tro Wilbers ville bety en oppgradering, i tillegg til at støtdemperen kan leveres tilpasset vekt.

 

Er jeg på jordet? I så fall, på hvilket jorde?

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marzocchi ikke-justerbar gaffel er vanligvis litt moderat i kvaliteten. Det er ikke noen spøk å oppgradere innmaten på disse, siden svært enkle løsninger er brukt og det hele kompliseres av at noen Marzocchi'er har kompresjon i det ene benet, retur (knapt nok) i det andre og lukkete systemer som man vanskelig (ikke umulig) får gjort noe med. Kanskje gaffel fra 1100/1100SP passer?

 

Sachs'en bak er noe bedre, men.....  Her er det lettere å finne oppgraderinger. Wilbers er sikkert fine saker. Svenskene lager populære fjæringsprodukter.

 

Har du spurt kona om hun ønsker endringer? Hvis hun er fornøyd, så er det kanskje bedre å legge penger i neste Ducati? Eierne av nye HyperMotarder synes å være svært fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. 

Joda fruen er veldig glad i Hyp'en. Jeg har ymtet frempå om å oppgradere, men siden hun har noen 'vertikale' utfordringer så blir nyere utgaver  for høye, ser det ut som. Hennes modell -10 er noget senket, foran på enkleste måte, bak ved hjelp av justérbart stag fra 1100-modellen.

Nei, siden hun er fornøyd så finner jeg sikkert andre høl å putte disse pengene i. Apropos svensker; Vi er i Stockholm noen dager, og jeg skal innom ISR og hente noe godis til Guzzi'en. Blir fint!

 

Mvh Lars W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISR!!! Sikle sikle B)

 

Jeg husker deler av en lang samtale (mens jeg bestilte noe for en amerikaner) jeg hadde med han derre (husker ikke navnet) som fortalte store deler av historien deres - inkludert om den rolige og sindige broren som foruten å kjøre traktoren rundt på Gottland, styrer fresemaskinene deres med stor glede og kompetanse.

 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Oslo onsdag meldes tørr og 10-12-13 grader. En av de siste mulighetene? (ganske uvedkommende, men Torbjørns blinkskudd fra Dolomittene 2017  pynter enhver tråd)
    • 996SPS'en kommer til å bli solgt av mine arvinger.
    • Selg 996'en og skaff en Giulia. Du kan ikke vente til hele listen er oppnåelig.
    • For å dra ting litt tilbake på jorda igjen. Ja - vi kan ha forskjellige lister. Det kan være kjendiser du får "lov" å ligge med av dama, Bugattier og F40'er du kun ser på Youtube, stereoanlegg som koster 4 X Superleggera og båter som koster mer i vedlikehold enn årslønna di. Og så har vi den litt jordnære lista, og den begynner også å bli uoverkommelig smått om sen. Men kanskje ikke likevel, om du er litt tålmodig? Jeg har jo allerede en 996SPS, den tror jeg ikke er så lett å finne for hvermannsen. Å finne en i dag er dyrt. For ikke å snakke om en 888SP. En noenlunde pen 911SC - det er mange som har forstått at det er den beste bilen som har kommet ut av Zuffenhausen og prisen er høy. Og god gammel Bertone Coupe - Giulia - med den fantastiske NORD-motoren - er jo i mine øyne det vakreste som noensinne har kommet ut av Milano. Den koster også mye akkurat nå. MEN: Prisen på Jaguar E-Type og lignende er på vei ned. Alt som var kult på 60-70-tallet blir mindre verdt. Det er fordi de som drømte om slike kjøretøy har blitt 80+ år gamle og ikke kan kjøre mer. Og den bølgen treffer stadig yngre markeder. Det vi (50-ish) likte da vi var unge ligger høyt i pris, fordi vi har penger og tid til å anskaffe det vi drømte om. Akkurat nå, men kanskje ikke mer enn 10 år framover. Så jeg tenker at jeg er en skikkelig anakronist, og at prisen på kamskaftere muligens går ned, og kanskje kan jeg bli pensjonist med kamskafter om en 20 års tid 😉  Men i mellomtiden lever drømmen om en -78 900SS, -81 911SC og -71 Giulia i garasjen 😉   
    • Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC. Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen. Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer. Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det. Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren. Og så startet jeg å kjøre. Ohj. For en gokart. For en følelse med alt. Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911. Men vet alle det? ;=)      
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer