Gå til innhold

Skifte av lager til reimdrift av ventiler på ducati 999


Anbefalte innlegg

Hei har hatt service på min ducati 999 2003 mod, (gått 41 000) og da har jeg fått beskjed om at et tannhjulslager som sitter på veivakselen er gåent.

For å skifte dette måtte man visst ta ut hele motoren og dele den i to for å skifte dette lageret.

 

Problemet er at dette koster min 20 000kr på verkstedet.

Lurer på om noen veit om noe billigere alternativ? Er det kansje en en mekke klubb eller et eller annet sted der man kunne fått noe veiledning så man kunne

gjort jobben selv? Er ganske god på å skru da jeg jobber som mekaniker og har tilgang på verksted på jobben og hele vinteren på meg.

Har skrudd litt på motorsykkel før, men aldri åpnet en motor før.

 

Legger ved et illustrasjonsfoto jeg fant på nettet av lageret.

 

Håper noen kan hjelpe meg her inne hilsen en ulykkelig Ducati eier.

post-0-0-45482100-1441735761_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har sirklet inn er ikke bærelageret for veiva, men det er vel mager trøst - forutsatt at diagnosen er korrekt.

 

Skifte av bærelager er i seg selv kjapt gjort, men arbeidet før og spesielt etter splitting er omfattende. Selv om du kanskje kunne fått det til selv er det så mange andre ting som må stemme overens ved sammensetting etterpå (klaringer, shimsing, sjekk av andre berørte deler) at det knapt er noe man anbefaler som første store egenjobb.

 

Kr 20.000,- er ikke helt på jordet - selv om du skrur ut motor selv. Bonusen er at alt annet blir sjekket/fikset og du har dermed en overhalt motor til trygg glede etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei takk for raskt svar, mulig jeg har bommet litt på bildet, men de mente iallefall at det ene lageret til tannhjulet som går til beltet var gåent og det var det som ikke kunne byttes uten å dele motoren i 2 for å få det ut (noe jeg synes er rart at det er konstruert på denne måten). Regner med at diagnosen er korrekt de mente iallefall at visst man tok en tang så kunne man bevege på tannhjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - da snakker vi om lageret bak beltehjulene (ikke hovedlageret til veiva) - dessverre nødvendig med splitting av motor. Vet da sannelig hvorfor konstruksjonen er slik at man må splitte...

 

Trøsten er som sagt at du får overhalt motor 'på kjøpet' - forutsatt at alle andre lagere sjekkes/skiftes samtidig og at pakninger, tettinger, shimser osv tas samtidig. Synd at endel av servicearbeidet allerede er gjort og betalt, for det blir jo noe dobbeltarbeid nå (demontering, olje, kjølevæske, beltejustering, ... )

 

Mange av oss opplever lignende behov for store jobber og frustrasjonen er betydelig, men etterhvert aksepterer man forhåpentligvis at mekaniske ting under belastning før eller senere går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at denne konstruksjonen er temmelig lik på alle Ducati'er med L-motor. Er dette lageret nærmest for en 'slitedel' å regne på de fleste modeller eller er denne eieren bare litt uheldig? 

Jeg har en Multistrada med 20K på telleren så jeg er foreløpig ikke veldig bekymret, men jeg vurderer å skaffe en 90 -talls 750/900 SS som caféracer/banesykkel, og disse har jo fort gått en 60-70-80 tusen km. Hva med disse modellene?

 

Mvh 

Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upresist, men dog: litt utpå 2000-tallet ble noen/mange/alle modeller levert med litt stusseligere hovedlagere. Uansett - ja, det er i aller høyeste grad slitedeler. Man kan være  genuint uheldig eller man kan slite fortere fordi bruk/vedlikehold tilsier det. Umulig å si noe fornuftig om tilstanden på den sykkelen du tenker på, men hovedlagere er noe man kanskje bør tenke på når kilometerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer