Jump to content

Tips til tur med utgangspunkt i Bologna?


Recommended Posts

Tenkte ha ei drøy ukes tur i begynnelsen av Juni, med utgangspunkt i Bologna sammen med kona.

Den løse planen er å leie en Multistrada og kjøre litt rundt, kanskje Toscana, kanskje vestkysten?

 

Noen gode råd ang. leie? Gjerne konkrete anbefalinger.

Noen råd for ruten og overnatting?

 

-PA

Link to comment
Share on other sites

Dere kan glede dere - det er det som er sikkert og konkret.

 

I en annen tråd deler Ilpedroducati sin negative erfaring med Rentalmotorbike som høres ut som et "delingsøkonomi"opplegg man kanskje ikke skal stole så mye på. Vet ikke. Har ikke egen erfaring. Kjører alltid egen sykkel. http://www.cimt.it/rental.htm#ADV er muligens bedre. Edelweiss er den store og velrennomerte turarrangøren (også i samarbeid med Ducati), men jeg vet ikke om de leier ut eller bare arrangerer turer.

 

Bologna er et greit utgangspunkt i juni. Fjellene syd for Bologna og nord for Firenze er kjempedigg. Fra Bologna er det en normal dagsetappe til Bormio/Stelvio/Gava og/eller sveitsiske Andermatt. Begge har mer spektakulær fjellheim, men toppene kan være kjølig så tidlig på året - antagelig ikke stengt i dette snøfattige året.

 

Like syd for Bologna kan dere låne min hemmelige landsby Castel del Rio. Så typisk italiensk at man snur seg rundt og ser etter filmkameraer og spor av kulisser. Man er her en dagsreise gjennom nasjonalparker fra Rossis hjemby Tavullia.

 

Kikk litt på kart og tenk litt på prioriteringer, så kan jeg og andre bli mer konkrete i anbefalinger når dere zoomer litt inn på detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Dere kan glede dere - det er det som er sikkert og konkret.

 

I en annen tråd deler Ilpedroducati sin negative erfaring med Rentalmotorbike som høres ut som et "delingsøkonomi"opplegg man kanskje ikke skal stole så mye på. Vet ikke. Har ikke egen erfaring. Kjører alltid egen sykkel. http://www.cimt.it/rental.htm#ADV er muligens bedre. Edelweiss er den store og velrennomerte turarrangøren (også i samarbeid med Ducati), men jeg vet ikke om de leier ut eller bare arrangerer turer.

 

Bologna er et greit utgangspunkt i juni. Fjellene syd for Bologna og nord for Firenze er kjempedigg. Fra Bologna er det en normal dagsetappe til Bormio/Stelvio/Gava og/eller sveitsiske Andermatt. Begge har mer spektakulær fjellheim, men toppene kan være kjølig så tidlig på året - antagelig ikke stengt i dette snøfattige året.

 

Like syd for Bologna kan dere låne min hemmelige landsby Castel del Rio. Så typisk italiensk at man snur seg rundt og ser etter filmkameraer og spor av kulisser. Man er her en dagsreise gjennom nasjonalparker fra Rossis hjemby Tavullia.

 

Kikk litt på kart og tenk litt på prioriteringer, så kan jeg og andre bli mer konkrete i anbefalinger når dere zoomer litt inn på detaljer.

 

Topp! Will do!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvordan er det å reise uten å ha booket overnatting?

 

Lurte på om det var mulig å ta overnatting mer eller mindre på sparket. Begynnelsen av Juni, Toscana distriktet - ikke i storbyene.

Feks i din by (Castel del Rio) stoppitide?

 

Er forøvrig i ferd med å avtale leie her:

http://www.motorbikerentitaly.com/rent_ducati.html

 

Så langt meget god kommunikasjon/hjelp å få  :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man bare er to personer skal det i juni ikke by på problemer å ta det sparket. Unntak kan f.eks. være 'mitt' hotell i Castel del Rio som plutselig kan være fullbooket med pensjonister på sopp-plukke-tur/seminar. I så fall får man bare velge noe annet eller kjøre videre.

http://www.galloegalletto.it/2012/Gallo.html

Hvis man får respons og oppfølging på mail tyder det på en viss seriøsitet fra mc-utleier - tommel opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Smil og bon giorno rekker langt :) Rom heter camere/camera eller noe lignende.

 

Bompenger på motorvei - trekke lapp når man kjører på og betale når man kjører av - cash eller Visa - kjør gjerne til siden for å være sikker på å velge riktig bås - stod der en gang og knota i det som var en autoPass bås med en trailer på full fart opp i baken min :wacko: Betalingsbåsene er gjerne merket med en illustrasjon av penger.

 

Utpå landsbygda er også bensinstasjonene ofte stengt for siesta o.l. noen timer i prime time og da må man ha cash, noen 10 eurosedler, til bensinpumpene (ikke alle som har kortautomat).

 

Kjører du på GPS? Hvis du bruker kart må du regne med noen ekstra stopp for å gruble litt og forbanne systemet der veinummer er forskjellig på kart, skilt i kryss og skilt på selve veien. God tid og godt selskap hjelper på i sånne situasjoner.

 

Dere kommer ganske sikkert til å ha det knall - nesten uansett - nyt det :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Du kjører inn i slusa som det står "biglietto" eller noe i den dur`n. ikke kjør inn i slusa merket "telepass". Hvis du kjører inn til luka etter en annen MC så pass på å hold avstand slik at den registrerer at det kommer to stk. Blir bare knoting ved avkjøringsbom uten bilett. kortet fungerer utmerket. Kjenner jeg er misunnelig...God tur!

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines