Gå til innhold

Stramming av registerreim Monster 696


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Byttet registerreimer på min 2010 Monster 696 i helgen.

Skal nå stramme disse reimene, og ser at det står litt forskjellig på nett angående hvor stramme disse skal være.

Ringte Løvåås som sa 140 Hz. Dette står også flere steder på nett, men så ser jeg at mange mener at det er feil i hånboken og at det egentlig skal være 110 Hz for nye reimer. Selv har jeg nå strammet skruene omtrent samme punkt der de var tidligere som gir en frekvens på 133 Hz.

 

Noen som kan si meg hva som er riktig her?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Carsten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på nye og brukte belter. Ganske stor forskjell. Et skjermbilde fra 2014 Ducati Web Acacademy viser 160 på vertikal og 145 på horisontal NYE belter.  100 hz på begge sylindre med brukte belter.

 

Enkelte av de som protesterer mot Ducati sine "140" er anerkjente proffer i faget. (f.eks. Chris Kelley i California CycleWorks - produsent av Exact Fit Timing Belts).

 

Jeg har landet på min egen private konklusjon (som ikke behøver å være verdt noenting, men i det minste høres logisk ut)(?)

- fordi Ducati må regne med at kundene ikke etter-strammer nye belter på egen hånd, så anbefaler de en høy stramming, krysser fingrene for at det ikke oppstår skader og ender opp med ca 100hz etter litt 'innkjøring'.  De som anbefaler 100hz burde kanskje slenge med en advarsel om at det betinger en sjekk/etterstramming eller to...

 

To av mine aha-opplevelser har vært hvor slakke beltene ble etter 'innkjøring' når de var innstallert nye på 100-110. Helt jævlig!  Like oppsiktsvekkende hvor stramme 140-belter ble når motoren var varm. Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Regner med jeg slakker litt fra 133 hz ned til kanskje rundt 110-120 også tar jeg en sjekk etter å ha kjørt litt. Er jo i grunn fort gjort å sjekke :) Noen erfaring på hvor lenge/langt jeg bør ha kjørt før reimene er "innkjørte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor langt, men tipper at det dreier seg om noen varmesykluser og halvlange turer (?)  Hvis du kjører uten beltedeksler, så er det jo lett å følge med på utviklingen ved hjelp av 5/6 mm unbrako og/eller vri 45 grader triksene (på kald motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Jeg tror ikke merking av strammerposisjon er metoden. Merking og telling av beltetenner derimot...

 

Når det så kommer til stramming kan 5/6 mm unbrako funke greit (selv om det liksom ikke er offisielt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse smarttelefon-dager er det ikke verre enn å laste ned en frekvensmåler app på telefonen. evt få tak i en gitar-tuner som måler Hz. Jeg må si jeg digger det mer enn jeg digger umbraco-trikset. Men nå skal det også sies at de fleste har en tendens til å overstramme registerreimer hvis det gjøres på frihånd eller med gamle oppmålte merker fra f.eks forrige reim. Så hvis valget står mellom frihånd og umbraco-trikset så kjør umbraco-trikset i stede for gamle merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Svært takknemlig for denne overstrømmende imøtekommenheten og erfaringsbaserte diagnosen. Samt gode råd og tips på veien. Mobbing er etter min mening (ofte) et uttrykk for gjensidig tillit 🙂 . Så blir skuffet hvis mobbing uteblir… Legger ved et alpebilde på vei opp til Timmelsjoch - lengter stadig tilbake. Og lover å ha på meg Simomcelli-hjelmen 👍 Nok en gang takk 🏍️🏍️
    • Bilder går greit, ser jeg👍 Takk for ditt bidrag som gleder og underholder oss andre.  Vedrørende spørsmålet ditt om medlemskap og deltagelse uten Ducati - det ordner seg, men les det jeg skriver: Vedtektene sier at foreningen er til for de med interesse for Ducati. Det står også at hovedregelen er at man kjører Ducati på arrangementene. Ordlyden er slik for at det skal forstås at med en hovedregel følger mulighet for unntak. Min uformelle tanke om deg er at du i et sinnsforvirret øyeblikk valgte å kjøpe noe annet enn et smykke fra Bologna og at det mest humane og nestekjærlige er å utvise forståelse for din fortvilete situasjon som du helt sikkert vil rette opp ved neste korsvei. Så du kan bli med på BMW hvis vi får småmobbe deg litt og så kommer vi tilbake til saken hvis unntaket sklir ut med deg eller andre. Kjøre tur med BMW? Det er utbrodert litt her   https://www.desmodromene.com/topic/149-velkommen-til-strada/   Kjøre på bane med BMW? Jepp, men da på samme måte og pris som om du var gjest. https://www.desmodromene.com/forum/21-banedager-for-ducatister-i-desmodromene-og-noen-heldige-gjester/     
    • Godt spørsmål, dels handlet det om pris, men det ærlige svaret på at det ble en RS er nok at jeg ønsket meg tilbake til kardang (etter å ha hatt en Le Mans tidligere. Og at den hadde gode vurderinger.  Lengste strekket i ett er Wien - Gilleleije…, så til tross for en sportslig sittestilling tåler kroppen mer 🙂 God sommer, kjør safe 🏍️!
    • Spørsmålet er vel egentlig hvorfor du ikke endte opp med en Ducati ST, Multi, Classic, Desert X, Monster, Scrambler, Hypermotard. Eller en Streetfighter hvis du fremdeles ville ha superbike følsen men en mer konfortabel kjørestilling...istede forne  r1100s (hva enn det er) 20 mil på en 748 er jo sprekt da.
    • Bilder:   https://www.desmodromene.com/topic/752-publisere-bilder-i-innleggene/    
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer