Gå til innhold

Stramming av registerreim Monster 696


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Byttet registerreimer på min 2010 Monster 696 i helgen.

Skal nå stramme disse reimene, og ser at det står litt forskjellig på nett angående hvor stramme disse skal være.

Ringte Løvåås som sa 140 Hz. Dette står også flere steder på nett, men så ser jeg at mange mener at det er feil i hånboken og at det egentlig skal være 110 Hz for nye reimer. Selv har jeg nå strammet skruene omtrent samme punkt der de var tidligere som gir en frekvens på 133 Hz.

 

Noen som kan si meg hva som er riktig her?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Carsten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på nye og brukte belter. Ganske stor forskjell. Et skjermbilde fra 2014 Ducati Web Acacademy viser 160 på vertikal og 145 på horisontal NYE belter.  100 hz på begge sylindre med brukte belter.

 

Enkelte av de som protesterer mot Ducati sine "140" er anerkjente proffer i faget. (f.eks. Chris Kelley i California CycleWorks - produsent av Exact Fit Timing Belts).

 

Jeg har landet på min egen private konklusjon (som ikke behøver å være verdt noenting, men i det minste høres logisk ut)(?)

- fordi Ducati må regne med at kundene ikke etter-strammer nye belter på egen hånd, så anbefaler de en høy stramming, krysser fingrene for at det ikke oppstår skader og ender opp med ca 100hz etter litt 'innkjøring'.  De som anbefaler 100hz burde kanskje slenge med en advarsel om at det betinger en sjekk/etterstramming eller to...

 

To av mine aha-opplevelser har vært hvor slakke beltene ble etter 'innkjøring' når de var innstallert nye på 100-110. Helt jævlig!  Like oppsiktsvekkende hvor stramme 140-belter ble når motoren var varm. Ikke bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Regner med jeg slakker litt fra 133 hz ned til kanskje rundt 110-120 også tar jeg en sjekk etter å ha kjørt litt. Er jo i grunn fort gjort å sjekke :) Noen erfaring på hvor lenge/langt jeg bør ha kjørt før reimene er "innkjørte"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvor langt, men tipper at det dreier seg om noen varmesykluser og halvlange turer (?)  Hvis du kjører uten beltedeksler, så er det jo lett å følge med på utviklingen ved hjelp av 5/6 mm unbrako og/eller vri 45 grader triksene (på kald motor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står for tur nå til våren. tenkte merke av hvor strammeren står på de gamle og sette til samme posisjon. Så skjønner jeg rett om jeg tar en test etter noen par 100 km

ved å "dra" en 5.. umbrako mellom strammer og beltet hvor da 5mm skal gli gjennom med litt press men ikke 6 mm?

Jeg tror ikke merking av strammerposisjon er metoden. Merking og telling av beltetenner derimot...

 

Når det så kommer til stramming kan 5/6 mm unbrako funke greit (selv om det liksom ikke er offisielt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I disse smarttelefon-dager er det ikke verre enn å laste ned en frekvensmåler app på telefonen. evt få tak i en gitar-tuner som måler Hz. Jeg må si jeg digger det mer enn jeg digger umbraco-trikset. Men nå skal det også sies at de fleste har en tendens til å overstramme registerreimer hvis det gjøres på frihånd eller med gamle oppmålte merker fra f.eks forrige reim. Så hvis valget står mellom frihånd og umbraco-trikset så kjør umbraco-trikset i stede for gamle merker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
    • Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...  Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.) Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet. Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint. Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator. Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ? Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen. Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine... Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer