Gå til innhold

Ny på bane, gode råd og tips ønskes


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har nettopp kjøpt min første racer etter å kjørt noe mindre aggressivt frem til nå.

 

Har lyst og planer om å delta på banekjøring 25 mai.

 

Etter å lest bane abc tror jeg at jeg er i henhold foruten DD lås på hjelm , har Schubert , er ikke disse tillat ?

 

Har 996 m termingoni, må jeg ha med innsatser for å dempe den?

 

Noen som kjører ducati sport 2 støvler å kan anbefale noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen skal du være!

 

DD-lås er et av mange krav som Norges Motorsportforbund stiller til personlig sikkerhetsutstyr for idretten roadracing. Våre 'skiltløse' racingdeltagere må oppfylle disse kravene. Har du lisens og skal kjøre i 'skiltløs' gruppe? Hvis du kjører i skiltgruppe, så gjelder ikke de samme kravene.

 

996 går av og til/som regel greit gjennom på våre dager, men sett inn db-killere hvis du har. Våre dager er 'racing-dager' og har grense 102 db.

 

Støvlene du nevner er vel bra vare det. Du betaler litt for logoen, men, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har også planer om å delta på banedag 25 mai, men har ikke vært på Rudskogen/bane på 25 år.

Er det noen steder man kan finne litt info om hva som er praktisk å ha med seg på en slik banedag?

Tenker da på mat, bensin osv. Eller er det mulig kjøpe seg noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt... les ABC'n nøye. Gunstig å studere banekartet - gjerne i kombinasjon med youtube-filmer.

 

Hvis man er sprek og ikke altfor anspent klarer man kanskje 4-5 pass før det blir fristende å pakke sammen. Det blir flere enn det på alle sammen. Bedre da å ta seg en litt lengre pause midt på dagen(?)

 

5 pass blir cirka cirka 12,5 liter bensin. +/- 20 % etter sykkel og kjøring. Da går du antagelig tom før siste pass og/eller rekker ikke til nærmeste bensinstasjon (Rakkestad ~9 km) Altså: kjør til Rakkestad i en pause og fyll opp. Har du sykkelen på henger og ekstra plass i den, så holder det massevis med en 20 liters i tillegg til full tank på sykkelen.

 

Foreningen og banedagene er et spleiselag og det innebærer bl.a. at noe av deltageravgiften brukes til kaffe/te, frukt, kjeks til alles beste. Kafeteriaen er også åpen. Det er MYE mer slitsomt og svett å kjøre på bane enn man tror. 'Fun fact': merforbrenningen sammenlignet med sofasitting tilsvarer 5-6 Fjordlandmiddager. Væskebehovet kan antagelig ganges med 2-3 og ender på 5-6 liter. Da skal vi ikke gå rundt og knaske på en gulerot, men sørge for gode blodsukkerlagere og kurrant væskenivå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg håper dere kommer greit gjennom, hele gjengen. "Tålmodighet er den raskeste vei" Hver gang jeg begir meg inn i ECE regulativenes verden (syke jævler!!!) så blir det hodepine. Din sykkel er typegodkjent med 90dB standstøy på (tipper) ca 4.000-4.500 omdr. Er den fremdeles en Multistrada med opprinnelig typegodkjenning eller forsvant den sammen med rammemodifisering? Hvis opprinnelig, så kan du bruke original eksos. For moro skyld kan du i tillegg lage en egen eksos (det er jo ikke skråsikkert at den blir å jævlig høylytt). Jeg skrev et langt avsnitt om standstøy, passeringsstøy og typegodkjenning, men måtte bare slette det. Jeg vet rett og slett ikke hva som brukes for typegodkjenning. Noen sykler har 110dB i vognkortet (på uvisst turtall). Jeg leste et 20 år gammelt foruminnlegg der passeringsstøymåling ble beskrevet (20km/t gjennomsnitt av andre og tredje gir, full gass i 20 meter, der målingen gjøres midt på de 20 meterne av en måler som står 7,5 meter unna). Hvis det er slik Harleyvennene dine måler, så er det vel ganske mye som går lett gjennom? Ting har utviklet seg og nå er det vel eksosrørsventiler og sikkert mere fart og turtall (eller kanskje ikke?).  Altså; det hadde vært KJEMPEinteressant å høre hvordan de gjør det.   PS ikke noe problem med fargevalg på rammen. Det ordner jeg. 🙂   PS 2 vær forberedt på at rammenummer preges tvers gjennom lakk hvis det blir slik rekkefølge. Få preging først eller hold av en liten plakett som ikke lakkeres (klarlakk eller epoxy etterpå)
    • Livet fortsetter å kaste harde skruballer mot meg og familien, så det kommer til å gå litt sakte fremover.  Men på tirsdag har jeg avtale med et verksted som skal hjelpe meg å sveise ferdig ramma. Håper det går bra. En del vanskelige områder som gjenstår. Når det er gjort kan jeg evt begynne å sparkle/pusse noen steder der det er nødvendig, og så må jeg snart velge farge…. OOO… skummelt… Har også luftet tanken med biltilsynet om å bygge egen eksos. Ettersom dette er en sykkel som kom uten katalysator, behøver jeg bare forholde meg til støykrav - dagens støykrav. 82dB. Har ikke satt meg inn i hvor/hvordan det måles enda. (Kjøretøyforskriften § 24-8.3. ECE regulativ 41-01). Så da kan jeg begynne å leke med tanken om å bare ha ett eksosanlegg, men bygge det på en måte som gjør at det, i det minste av og til, kan tilfredsstille det kravet. Støymåling fra f.eks. Oslo H-D senter er noe de godtar.  Må også være konstruert/montert på en sånn måte at det ikke kan føre til brann eller skade på fører, og festet forsvarlig - evt med varmeskjold. Når/hvis det godkjennes vil det bli preget/merket og ført inn i vognkortet. 
    • Jeg henger meg også på, dersom været tillater det. 👍😊
    • Hei  Har ett sett liggende , kjøpt av Plassen Racing, som er helt strøkne. De passer Monster 1200 17> og Diavel 2018>, og mulig flere modeller. Se bilder. Har Evotech eksos brakett og blendedeksel for motsatt side ubrukt, passer Monster 1200 17> Se bilde  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer