Gå til innhold

Sprekk i topp Streetfighter


Anbefalte innlegg

Eg har fått ein sprekk i bakre toppen på min 2012 Streetfighter 848. Det heile starta med at eg merka litt fusking rett etter oppstart og deretter ei litt søt lukt av eksosen. Etter ein dag eller to med korte turar vart problemet verre og det kom no synlig kvit røyk ut av pottene som lukta kjølevæske. Etter den eine turen kunne eg faktisk høyre dråpene som fordampa inne i eksosrøret, klarte på denne måten å lokalisere problemet til den bakre sylinderen. Demonterte så eksosanlegget og trykksatte kjølesystemet, såg da tydelig at det kom ut kjølevæske rett ut ved siden av den eine eksosventilen.

 

Er dette noko andre har hørt om/opplevd? Eg rekner med at det er vel berre å bestille ein ny topp og ikkje forsøke seg på ein reprasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha søkt litt på nettet har eg funnet flere som har opplevd akkurat det samme i andre land og, en liten lekkasje rett ved den ene eksosventilen. Spørst om dette er en serie topper der det har skjedd noko i støpeprosessen.

Takk for lenker til alternativer, eg har sendt mail til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Sveisingen varte akkurat to dager, da begynte det å lekke igjen..... driver på og skrur på ny topp. Fin aktivitet i romjula når skiføret er dritt.

Ikkje lett å få tatt bilder da hullet er langt inne i eksoskanalen og en klarer egentlig ikkje å sjå det uten at en setter trykk på kjølesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Uttalelsen er ikke så gal. Den stemmer ok overens med det som står i vedlagte artikkel fra FEMAtoppene   https://www.femamotorcycling.eu/sound/  Jeg har lest om et krav om å teste i BÅDE andre og tredje gir. Full gass!!! Full gass skal gjøre eksosspjeld-triksene meningsløse.  Artige kommentar om hvordan enkelte land/produsenter synes å finne smutthull like store som VAG-skandalen. 
    • Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter latt og går veldig fint. Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt dn en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀 Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplydt av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tombangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️ Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?
    • Anng. mapping av ECU, om til åpnere eksos: Er ikke det bare snakk om litt feitere blanding da? Det gjøres jo i såfall lett med et diagnoseprogram, og noen overgangskabler....
    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer