AndrĂ© Bergheim Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hei Noen hjalp meg Ă„ bulke mopeden min (2016 M821 Dark) forrige uke, og jeg har havnet i en disputt med forsikringsselskapet (DnB đ€Ź.) om hvorvidt jeg har krav pĂ„ Ă„ fĂ„ reparert den av en merkeforhandler. Mine nĂŠrmeste er Eker og LĂžvaas, som er 10-ish mil unna. DnB mener at det er nĂŠrmeste verksted som gjelder, og takstmann mener et hvilket som helst MC-verksted kan ta dette. De vil heller ikke koste frakt ned til Eker eller LĂžvaas. Noen erfaringer eller tanker rundt dette blandt folket? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Kinkig sak hvis de allerede har "bestemt" seg. Jeg TROR de har rett til Ă„ velge verksted. Les vilkĂ„rene. Hadde du vĂŠrt grytidlig pĂ„ ballen kunne du overkjĂžrt dem med hĂ„nlatter, voldsom bestemthet, utestemme og krav om skriftlig bekreftelse fra selskap og verksted om kvalitet tilsvarende merkeverksted og uten bortfall av reklamasjonsrett overfor selger/fabrikant. Hvis du ikke fĂ„r dem pĂ„ bedre tanker.... er det idiotsikre skader som hvem som helst kan gjĂžre? Fortelle? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AndrĂ© Bergheim Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Havnet mellom en bil og autovern da en kar ikke hadde fĂ„tt med seg at jeg allerede var i god fart i den filen han la seg ut i. Han skiftet fra saktegĂ„ende rushtrafikk til kollektiven, der jeg lĂ„ omtrent i fartsgrensen, litt under tror jeg faktisk đ. Rakk uansett ikke Ă„ bremse tilstrekkelig, men fikk i alle fall sneket meg pĂ„ siden av bilen, ikke rett i hekken pĂ„ den. Resultatet ble at jeg dekorerte hĂžyre bakskjerm og hjul pĂ„ bilen hans, og at alt som stikker ut pĂ„ venstre side av sykkelen enten ble revet av eller forstua. Revet av: Fothvilere, fothvilerinnfesting Forstua: Venstre gaffelbein (den delen som holder skjermen), hjulmutter/bolt, forskjerm, radiator, styre, tank, svingarm Ellers sĂ„ fikk fremre eksosbend, mine splitter nye termignoni slipons og setet et lett mĂžte med autovernet. Likevel nok til at det er riper og styggedom. Jeg hadde nok sneven av utestemme i dag da takstmanne mente at sykkelen trolig ikke var verdt Ă„ reparere fordi han hadde funnet ut hva sykkelen faktisk var verdt. Han hadde hengt seg opp i en gammel finn-annonse med en underlig dumpingpris 20-30000 under det som ligger pĂ„ finn i dag. I tillegg ansĂ„ han sesongen som sĂ„ godt som over sĂ„ jeg mĂ„tte ikke regne med Ă„ fĂ„ den i stand igjen i Ă„r. Dette treffer jo ogsĂ„ ei nerve hos meg, for jeg kjĂžrer glatt til snĂžen har lagt seg, og det kan da vĂŠre i desember for alt jeg vet. Ă bytte ut delene er en to-dagers jobb omtrent, og Eker vet jeg har ledig kapasitet. To be continued...;) Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Hvor kjappe de skal vĂŠre er nok ogsĂ„ spesifisert i vilkĂ„rene. Tipper det stĂ„r noe sĂ„nt som raskest mulig og uten unĂždvendig ulempe for deg. 48 timer world wide levering av deler fra Ducati. Pluss noen fĂ„ dager pĂ„ MERKEverksted. Best mulig lĂžsning for deg. Motpartens selskap SKAL akseptere sitt ansvar som er Ă„ holde deg fri for ulempe. Ditt selskap SKAL kjempe for deg. Ăn uke - ferdig snakka!! Be takstmannen dokumentere den faktiske salgsprisen pĂ„ den han viser til. Neivel, nei. Da holder vi oss til merkeverksted sin erfaringsbaserte pris. En skummel faktor er innfesting fotpinnebrakketter. De sitter helt/delvis festet i motorblokken og det skal ikke mye til fĂžr blokken sprekker. IKKE billig. Samme med svingarmen som ogsĂ„ (?) gĂ„r gjennom blokken. Slike saker mĂ„ pĂ„pekes skriftlig slik at du har noe Ă„ vise til om 4-5 Ă„r 'nĂ„r' blokken plutselig sprekker. Jeg ville insistert pĂ„ utskifting av gaffelben, svingarm, tank osv. Det gĂ„r kanskje an Ă„ 'reparere', men er det pent, holdbart og trygt? Kan man garantere dette? StĂ„ pĂ„ krava!!! Blir det fullt bytte av alle de delene du nevner blir den kanskje kondemnert. Det kan vĂŠre en god deal hvis du fĂ„r kjĂžpe 'vraket' svĂŠrt rimelig og reparerer til det du mener er ok nivĂ„. VĂŠr forsiktig med Ă„ hĂžres interessert ut i kondemnering. Nekt, nekt, nekt og sĂ„ spĂžr hvem som da ender opp med sykkelen.... KjĂžr pĂ„ sĂ„ hardt du klarer - de er pĂ„virkelige. Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AndrĂ© Bergheim Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Takk for tips. Jeg har merket at takstmann har fisket en del for Ă„ fĂ„ klarhet i hvor vidt jeg er ute etter en kondemnering, noe jeg forsĂ„vidt ikke er. Men allternativet med Ă„ kjĂžpe vraket har jo slĂ„tt meg, for jeg skulle jo kunne fĂ„tt den i en grei bruksstand  for en grei pris. Det kunne jeg syslet med utover hĂžsten. Hadde det vĂŠrt en eldre sykkel hadde jeg ikke vĂŠrt i tvil, men med en 2 Ă„r gammel sykkel med 600 mil pĂ„ telleren....? Vi fĂ„r nĂ„ se hva som skjer. Hvordan tror du vraket av en 2016 821 Monster blir verdsatt? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Aner ikke. De legges vanligvis ut for godkjente kjĂžpere av 'vrak'. Prisene er oppsiktsvekkende lave - antagelig fordi selv proffe verkstedfolk aldri kan vĂŠre helt trygge pĂ„ hva de kjĂžper. HĂžy risiko = lav pris. Det er derfor jeg rĂ„der til litt 'dansing' rundt dette temaet. HĂžyere oppgjĂžrssum = hĂžyere betalingsvillighet fra deg? Man fĂ„r ikke en kjempe-deal hvis man ikke ber om det, sĂ„ hva med listepris pluss ekstrautstyr og kr 20.000 for 'vraket'? Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AndrĂ© Bergheim Skrevet 19. september 2018 Forfatter Del Skrevet 19. september 2018 Det var i de baner jeg hadde sett for meg kunne vĂŠre akseptabelt. Har du tips til hvor det kan vĂŠre greit Ă„ handle deler online, der deleprisen er grei og frakten er overkommelig? Tenker da pĂ„ der de kan ha delene man ikke nĂždvendigvis finner pĂ„ e-bay... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 Ducatideler koster tilnĂŠrmet det samme world wide (kan svinge fra Ă„r til Ă„r etter hvor raskt Ducati reagerer pĂ„ valutasvingninger). Brukte deler i topp tilstand, med akseptabel tillit til selger, finner man greiest (min erfaring) i USA hos etablerte 'hoggere'. (Finnes mange, men start med Ă„ kikke pĂ„ GothamCycles og SunCoastMotorcycles hvis jeg husker navnene riktig...) For aftermarket er jeg mest glad i MonsterParts, men har ogsĂ„ handlet hos Italienske CarpiMoto, amerikanske MotoWheels og Bellissimoto samt tyske DesmoWorld. Bruk litt tid pĂ„ Ä surfe slik at du handler mest mulig samlet for Ă„ billigst frakt-total. 1 Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
stoppitide Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Limt inn fra FB der det dukket opp gode innspill (som ingen gadd Ă„ skrive/kopiere/paste her)(slik at vi akkumulerer kunnskap og slik at ALLE medlemmene fĂ„r glede av det) Roar Stegegjerdet Er ikke det 2 Ă„rs garanti? AndrĂ© Bergheim 2 Ă„rs garanti, 5 Ă„rs reklamasjonsrett sier kjĂžpsloven i Norge  Roar Stegegjerdet Det veit eg, men korleis skulle reklamasjonsretten bli forringa?   AndrĂ© Bergheim Det er forsĂ„vidt det jeg ogsĂ„ lurer pĂ„.  Per Strand Eg vil tro det her er samme regler som for bil. Ethvert autorisert verksted kan gjĂžre jobben, uten at det skal gĂ„ utover garanti. Men, om de vil gjĂžre det er noe annet..  BjĂžrnar Brunsvik Selv om selskapet skulle ha sitt pĂ„ det tĂžrre, synes jeg de er smĂ„lig. Jeg har fĂžr kjĂžp av forsikring, forsikret meg om at hvis uhellet er ute, er det kun merkeverksted som gjelder.  AndrĂ© Bergheim Lurt  AndrĂ© Bergheim Hvilket selskap er det forresten?  Tommy Trosthoel IF lar kunden avgjĂžre dersom man vil benytte merkeforhandler fikk jeg beskjed om ihvertfall....  BjĂžrnar Brunsvik Samme med Storebrand  AndrĂ© Bergheim SĂ„ fint đ. Meldte overgang til If med alle forsikringer for noen fĂ„ dagers siden etter for mange timer i telefonkĂž og rot hos DnB det siste Ă„ret. Det er nĂ„r man trenger forsikringer man merker hvilke selskap som funker đ.  Jon Kristian SĂŠtre Hvis det er motpart som er skyldig, sĂ„ kan en kreve ganske mye fra et selskap. OgsĂ„ at kjĂžretĂžyet repareres pĂ„ merkeverksted. Ved kasko derimot, sĂ„ kan selskapet kreve at kjĂžretĂžyet blir reparert pĂ„ sĂ„kalt avtaleverksted. Det vil si et autorisert verksted (dette kan godt vĂŠre merkeverksted) som har ingĂ„tt avtale med selskapet. Dette skal ikke pĂ„ noen mĂ„te gĂ„ ut over eventuelle garantier, da det ikke kan kreves av merkeforhandler at kjĂžretĂžyet repareres der. Tviler pĂ„ at det er noen forskjeller nĂ„r det gjelder motorsykkel. I tillegg hvis det er pant i kjĂžretĂžy, har selskapet full rett til Ă„ forlange at deres avtaleverksted skal brukes, dette for Ă„ sikre at det ikke vil bli et mulig verditap hvis et lĂ„n med pant blir mislighodt, og kjĂžretĂžyet overtas av lĂ„negiver. HĂ„per alt ordner seg nĂ„r en fĂžrst har vĂŠrt uheldig. Jeg jobber med bilskade og lakkering, der det er slik som beskrevet her.  AndrĂ© Bergheim Interessant  AndrĂ© Bergheim SĂ„ vidt jeg har forstĂ„tt det sĂ„ er det motparten som vil fĂ„ ansvaret for ulykken i mitt tilfelle. Derfor skjĂžnner jeg ikke helt hvorfor mitt eget selskap er sĂ„ lite imĂžtekommende. Underlig greier synes jeg.  Jon Kristian SĂŠtre FĂžr fullt skylds spĂžrsmĂ„l er avgjort, sĂ„ brukes din forsikring/kasko. Deretter gjĂžres dette opp med motparts selskap nĂ„ skyld er avgjort. Uansett hvor innlysende skyldspĂžrsmĂ„let er. Er enig i at det virker underlig, men dessverre er det slik. Men du mĂ„ ikke gi deg sĂ„ lett. Alle selskap vil prĂžve seg nesten uansett hva det dreier seg om.  Henrik Espedal Er det kun kosmetisk og plast osv skal byttes ut, sĂ„ gĂ„r det helt sikkert fint Ă„ la hvilket som helst verksted ta det. Men de mĂ„ bestille dele gjennom ducati forhandler uanz. MĂ„ de koble seg opp mot elektronikk/diagnose sĂ„ er det ikke sikkert alle verksted har det utstyret. De fleste bruker muligens Texa diagnose, de funker pĂ„ duc. Tviler pĂ„ de koster pĂ„ seg ducati sitt diagnose utstyr... sĂ„ har du dette med at alt blir registeret opp mot rammnr hos ducati nĂ„. Denne garantien de har begynt med for videresalg, bekreftelse pĂ„ at alt er fĂžlgt opp...  Jonas Sivertsen Jeg har ogsĂ„ DNB og vĂŠrt utfor samme argumentasjon med frakt til verksted! Jeg har fraktet til LĂžvaas selv siden det er det verkstedet jeg bruker. Du kan hente sykkelen din der den er fraktet og bringe den selv dit du vil ha den! Dette med nĂŠrmeste verksted henger igjen fra bilverden og avtalen forsikringen har bergningtjenesten, men fungerer dĂ„rlig ifm reperasjon av mc. Jeg er godt fornĂžyd med DNB nĂ„r det kommer til oppgjĂžr og behandling generelt.  RenĂ© SelsĂž Jeg har ogsĂ„ dnb. FornĂžyd. Men har ikke vĂŠrt ut for problemstillingen. Jeg ville kanskje fĂ„tt den uttalelsen/pĂ„standen skriftlig fra eker/LĂžvaas - og sendt til dnb. Da vil de kanskje ta hensyn til ditt Ăžnske. Om ikke, hadde jeg frakta sykkelen nedover selv.... styr, men ikke SĂ styr... Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
AndrĂ© Bergheim Skrevet 21. september 2018 Forfatter Del Skrevet 21. september 2018 Godt du tar ansvar đđ. Til info sĂ„ fikk jeg i gĂ„r GO fra forsikringselskapet til Ä la Eker se pĂ„ saken. De ville ikke koste frakten, sĂ„ jeg fikk den pĂ„ hengern og leverte den sjĂžl kl 8 i dag tidlig. Kl 14 fikk jeg mail fra Eker med godkjent takst. Du skal se jeg fĂ„r meg en tur fĂžr snĂžen legger seg likevel...đ» Lenke til kommentar Del pĂ„ andre sider Flere delingsvalgâŠ
Anbefalte innlegg