Gå til innhold

Valg av verksted ved forsikringsskader


Anbefalte innlegg

Hei

Noen hjalp meg å bulke mopeden min (2016 M821 Dark) forrige uke, og jeg har havnet i en disputt med forsikringsselskapet (DnB 🤬.) om hvorvidt jeg har krav på å få reparert den av en merkeforhandler. Mine nærmeste er Eker og Løvaas, som er 10-ish mil unna. DnB mener at det er nærmeste verksted som gjelder, og takstmann mener et hvilket som helst MC-verksted kan ta dette. De vil heller ikke koste frakt ned til Eker eller Løvaas. 

Noen erfaringer eller tanker rundt dette blandt folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinkig sak hvis de allerede har "bestemt" seg. Jeg TROR de har rett til å velge verksted. Les vilkårene.

Hadde du vært grytidlig på ballen kunne du overkjørt dem med hånlatter, voldsom bestemthet, utestemme og krav om skriftlig bekreftelse fra selskap og verksted om kvalitet tilsvarende merkeverksted og uten bortfall av reklamasjonsrett overfor selger/fabrikant.

Hvis du ikke får dem på bedre tanker.... er det idiotsikre skader som hvem som helst kan gjøre? Fortelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havnet mellom en bil og autovern da en kar ikke hadde fått med seg at jeg allerede var i god fart i den filen han la seg ut i. Han skiftet fra saktegående rushtrafikk til kollektiven, der jeg lå omtrent i fartsgrensen, litt under tror jeg faktisk 😇. Rakk uansett ikke å bremse tilstrekkelig, men fikk i alle fall sneket meg på siden av bilen, ikke rett i hekken på den.

Resultatet ble at jeg dekorerte høyre bakskjerm og hjul på bilen hans, og at alt som stikker ut på venstre side av sykkelen enten ble revet av eller forstua.

Revet av: Fothvilere, fothvilerinnfesting

Forstua: Venstre gaffelbein (den delen som holder skjermen), hjulmutter/bolt, forskjerm, radiator, styre, tank, svingarm

Ellers så fikk fremre eksosbend, mine splitter nye termignoni slipons og setet et lett møte med autovernet. Likevel nok til at det er riper og styggedom. 

Jeg hadde nok sneven av utestemme i dag da takstmanne mente at sykkelen trolig ikke var verdt å reparere fordi han hadde funnet ut hva sykkelen faktisk var verdt. Han hadde hengt seg opp i en gammel finn-annonse med en underlig dumpingpris 20-30000 under det som ligger på finn i dag. I tillegg anså han sesongen som så godt som over så jeg måtte ikke regne med å få den i stand igjen i år. Dette treffer jo også ei nerve hos meg, for jeg kjører glatt til snøen har lagt seg, og det kan da være i desember for alt jeg vet. Å bytte ut delene er en to-dagers jobb omtrent, og Eker vet jeg har ledig kapasitet. To be continued...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjappe de skal være er nok også spesifisert i vilkårene. Tipper det står noe sånt som raskest mulig og uten unødvendig ulempe for deg. 48 timer world wide levering av deler fra Ducati. Pluss noen få dager på MERKEverksted. Best mulig løsning for deg. Motpartens selskap SKAL akseptere sitt ansvar som er å holde deg fri for ulempe. Ditt selskap SKAL kjempe for deg. Én uke - ferdig snakka!!

Be takstmannen dokumentere den faktiske salgsprisen på den han viser til. Neivel, nei. Da holder vi oss til merkeverksted sin erfaringsbaserte pris.

En skummel faktor er innfesting fotpinnebrakketter. De sitter helt/delvis festet i motorblokken og det skal ikke mye til før blokken sprekker. IKKE billig. Samme med svingarmen som også (?) går gjennom blokken. Slike saker må påpekes skriftlig slik at du har noe å vise til om 4-5 år 'når' blokken plutselig sprekker.

Jeg ville insistert på utskifting av gaffelben, svingarm, tank osv. Det går kanskje an å 'reparere', men er det pent, holdbart og trygt? Kan man garantere dette? Stå på krava!!!  Blir det fullt bytte av alle de delene du nevner blir den kanskje kondemnert. Det kan være en god deal hvis du får kjøpe 'vraket' svært rimelig og reparerer til det du mener er ok nivå. Vær forsiktig med å høres interessert ut i kondemnering. Nekt, nekt, nekt og så spør hvem som da ender opp med sykkelen....

Kjør på så hardt du klarer - de er påvirkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Jeg har merket at takstmann har fisket en del for å få klarhet i hvor vidt jeg er ute etter en kondemnering, noe jeg forsåvidt ikke er. Men allternativet med å kjøpe vraket har jo slått meg, for jeg skulle jo kunne fått den i en grei bruksstand   for en grei pris. Det kunne jeg syslet med utover høsten. Hadde det vært en eldre sykkel hadde jeg ikke vært i tvil, men med en 2 år gammel sykkel med 600 mil på telleren....? Vi får nå se hva som skjer. Hvordan tror du vraket av en 2016 821 Monster blir verdsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. De legges vanligvis ut for godkjente kjøpere av 'vrak'. Prisene er oppsiktsvekkende lave - antagelig fordi selv proffe verkstedfolk aldri kan være helt trygge på hva de kjøper. Høy risiko = lav pris.  Det er derfor jeg råder til litt 'dansing' rundt dette temaet. Høyere oppgjørssum = høyere betalingsvillighet fra deg?  Man får ikke en kjempe-deal hvis man ikke ber om det, så hva med listepris pluss ekstrautstyr og kr 20.000 for 'vraket'? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ducatideler koster tilnærmet det samme world wide (kan svinge fra år til år etter hvor raskt Ducati reagerer på valutasvingninger).

Brukte deler i topp tilstand, med akseptabel tillit til selger, finner man greiest (min erfaring) i USA hos etablerte 'hoggere'. (Finnes mange, men start med å kikke på GothamCycles og SunCoastMotorcycles hvis jeg husker navnene riktig...) 

For aftermarket er jeg mest glad i MonsterParts, men har også handlet hos Italienske CarpiMoto, amerikanske MotoWheels og Bellissimoto samt tyske DesmoWorld. Bruk litt tid på å surfe slik at du handler mest mulig samlet for å billigst frakt-total.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limt inn fra FB der det dukket opp gode innspill (som ingen gadd å skrive/kopiere/paste her)(slik at vi akkumulerer kunnskap og slik at ALLE medlemmene får glede av det)

Roar Stegegjerdet Er ikke det 2 års garanti?

André Bergheim
André Bergheim 2 års garanti, 5 års reklamasjonsrett sier kjøpsloven i Norge
 
Roar Stegegjerdet
Roar Stegegjerdet Det veit eg, men korleis skulle reklamasjonsretten bli forringa?
 
 André Bergheim
André Bergheim Det er forsåvidt det jeg også lurer på.
 
Per Strand
Per Strand Eg vil tro det her er samme regler som for bil. Ethvert autorisert verksted kan gjøre jobben, uten at det skal gå utover garanti. Men, om de vil gjøre det er noe annet..
 
Bjørnar Brunsvik
Bjørnar Brunsvik  Selv om selskapet skulle ha sitt på det tørre, synes jeg de er smålig. Jeg har før kjøp av forsikring, forsikret meg om at hvis uhellet er ute, er det kun merkeverksted som gjelder.
 
 
André Bergheim
André Bergheim Hvilket selskap er det forresten?
 
Tommy Trosthoel
Tommy Trosthoel IF lar kunden avgjøre dersom man vil benytte merkeforhandler fikk jeg beskjed om ihvertfall....
 
Bjørnar Brunsvik
Bjørnar Brunsvik  Samme med Storebrand
 
André Bergheim
André Bergheim Så fint 1f603.png😃. Meldte overgang til If med alle forsikringer for noen få dagers siden etter for mange timer i telefonkø og rot hos DnB det siste året. Det er når man trenger forsikringer man merker hvilke selskap som funker 1f601.png😁.
 
Jon Kristian Sætre
Jon Kristian Sætre Hvis det er motpart som er skyldig, så kan en kreve ganske mye fra et selskap. Også at kjøretøyet repareres på merkeverksted. Ved kasko derimot, så kan selskapet kreve at kjøretøyet blir reparert på såkalt avtaleverksted. Det vil si et autorisert verksted (dette kan godt være merkeverksted) som har ingått avtale med selskapet. Dette skal ikke på noen måte gå ut over eventuelle garantier, da det ikke kan kreves av merkeforhandler at kjøretøyet repareres der. Tviler på at det er noen forskjeller når det gjelder motorsykkel. I tillegg hvis det er pant i kjøretøy, har selskapet full rett til å forlange at deres avtaleverksted skal brukes, dette for å sikre at det ikke vil bli et mulig verditap hvis et lån med pant blir mislighodt, og kjøretøyet overtas av lånegiver. Håper alt ordner seg når en først har vært uheldig. Jeg jobber med bilskade og lakkering, der det er slik som beskrevet her.
 
André Bergheim
André Bergheim Interessant
 
André Bergheim
André Bergheim Så vidt jeg har forstått det så er det motparten som vil få ansvaret for ulykken i mitt tilfelle. Derfor skjønner jeg ikke helt hvorfor mitt eget selskap er så lite imøtekommende. Underlig greier synes jeg.
 
Jon Kristian Sætre
Jon Kristian Sætre Før fullt skylds spørsmål er avgjort, så brukes din forsikring/kasko. Deretter gjøres dette opp med motparts selskap nå skyld er avgjort. Uansett hvor innlysende skyldspørsmålet er. Er enig i at det virker underlig, men dessverre er det slik. Men du må ikke gi deg så lett. Alle selskap vil prøve seg nesten uansett hva det dreier seg om.
 
Henrik Espedal
Henrik Espedal Er det kun kosmetisk og plast osv skal byttes ut, så går det helt sikkert fint å la hvilket som helst verksted ta det. Men de må bestille dele gjennom ducati forhandler uanz. Må de koble seg opp mot elektronikk/diagnose så er det ikke sikkert alle verksted har det utstyret. De fleste bruker muligens Texa diagnose, de funker på duc. Tviler på de koster på seg ducati sitt diagnose utstyr... så har du dette med at alt blir registeret opp mot rammnr hos ducati nå. Denne garantien de har begynt med for videresalg, bekreftelse på at alt er følgt opp...
 
Jonas Sivertsen
Jonas Sivertsen Jeg har også DNB og vært utfor samme argumentasjon med frakt til verksted! Jeg har fraktet til Løvaas selv siden det er det verkstedet jeg bruker. Du kan hente sykkelen din der den er fraktet og bringe den selv dit du vil ha den! Dette med nærmeste verksted henger igjen fra bilverden og avtalen forsikringen har bergningtjenesten, men fungerer dårlig ifm reperasjon av mc. Jeg er godt fornøyd med DNB når det kommer til oppgjør og behandling generelt.
 
René Selsø
René Selsø Jeg har også dnb. Fornøyd. Men har ikke vært ut for problemstillingen.
Jeg ville kanskje fått den uttalelsen/påstanden skriftlig fra eker/Løvaas - og sendt til dnb. Da vil de kanskje ta hensyn til ditt ønske.
Om ikke, hadde jeg frakta sykkelen nedover selv.... styr, men ikke SÅ styr...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du tar ansvar 👍🙂.

Til info så fikk jeg i går GO fra forsikringselskapet til å la Eker se på saken. De ville ikke koste frakten, så jeg fikk den på hengern og leverte den sjøl kl 8 i dag tidlig. Kl 14 fikk jeg mail fra Eker med godkjent takst.

Du skal se jeg får meg en tur før snøen legger seg likevel...🍻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer