Gå til innhold

Ujevn pulserende forbrems på Ducati Monster 1200R


Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg bremser med forbremsen i lav hastighet, bremser den ujevnt eller litt pulserende.
Jeg har nye Brembo klosser, så det kan ikke være klossene, samt at jeg renser bremseskivene jevnlig.
Jeg kan heller ikke se at det er noe kast i skivene.

Noen som vet hva som kan forårsake dette?

Mvh Kenneth
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er det hovedsaklig tre grunner til slikt:

  1. skjeve skiver (ikke så sjelden man skulle tro med "premium" komponenter) Ducati spanderer visstnok nye skiver på nyere sykler hvis det, etter spesifikke målinger, er grunnlag for reklamasjon.
  2. uungåelig oppbygging av det originale (?) organiske bremseklossbelegget på skivenes "høyeste" punkter - særlig ved mye moderat bremsing. Kan slipes vekk, men løses/sløses nok oftest med nye skiver....
  3. skiver "sitter fast" i de semiflytende skiveknappene og blir dermed ikke sentrert når vi bare bremser moderat - enkel sak å fikse selv (drill-bit e.l. for å snurre knappene rundt samtidig som man sprøyter på bremserens

Jeg synes man prøver punkt 3 først. Så punkt 2 med det ene eller andre utfallet og som siste løsning punkt 1. For et problemfritt/-friere skiveliv: oppgrader til helflytende skiver og sinterklosser. MYYYYE bedre og er tildels selvvedlikeholdende.

Spør i vei hvis du vil ha flere detaljer og følg absolutt opp med resultatene etterhvert som de kommer.

2072440464_Honeverkty.JPG.beba8fdaa3568ef3398c49166d7b0428.JPG

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt punkt 3. skivene ble litt løsere/flytende, men jeg synes ikke det hjalp nevneverdig. Pulseringen ble litt annerledes. Litt lengre mellom hvert pulsering hvis jeg kan si det sånn.

Hvordan er bremseeffekten dersom man velger helflytende skiver og sinterklosser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: MYE bedre. Skivene presser/"slingrer" ut klossene umiddelbart og skaper en glippe for luftkjøling, tykkere (som de som regel er) skiver absorberer mer varme fra klossene og dermed kaliperstempler/bremsevæske = mer stabil virkning under hard belastning.

Den heftigste varianten (HH) av Brembo sinterklosser er litt beskjeden kald/våt, men får gjort jobben. Mellomvarianten har ikke så mye av den svakheten, men da heller ikke den grommeste skrubbingen. For meg var det kjekt å slippe skjeve skiver, men det er følelsen av en helt overlegen høyhastighets/høyvirkningskontroll som er artigst.

Forhandlerne bytter skiver dersom skjevheten er over et bestemt nivå. Selvfølgelig tåpelig dårlig at dette skjer så ofte og kan ikke skyldes annet enn at Ducati/Brembo kompromisser med kvaliteten. Flaut.

Hvis reklamasjon ikke fører frem kan du jo slipe ned og krysse fingrene for at det var det som skulle til. Hvis du ikke får nye skiver.... så kan du gjøre om til fullflytende selv - kjøpe nye knapper ELLER utføre redneck/hillbilly-metoden. Høres brutalt ut, og ER det, men funker og er GRATIS. http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=1818.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har opplevd dette med kast i originale bremseskiver på alle mine nyere Ducatier fra 2007 mod og oppover, mens begge 2000 mod jeg har hatt ikke har hatt dette problemet. Alle med semi flytende skiver. På nest siste sykkel oppgraderte jeg til Orio skiver fra Brembo med medium sinter klosser, det funket. Orio skivene er 0,5 mm tykkere enn orginale, leveres som sett til en lavere pris en originale skiver levert via DUCATI.

Nyeste sykkel, M1200  2018 modell der har jeg ikke merket noe etter 600 mil. 

PS kast er ikke mulig å se, men limiten på kast i skive etter det jeg vet er 0,12mm fra Ducati, men du merker det også. 

Dette er det jeg har erfart etter 12 år med Ducatier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer