Gå til innhold

Ujevn pulserende forbrems på Ducati Monster 1200R


Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg bremser med forbremsen i lav hastighet, bremser den ujevnt eller litt pulserende.
Jeg har nye Brembo klosser, så det kan ikke være klossene, samt at jeg renser bremseskivene jevnlig.
Jeg kan heller ikke se at det er noe kast i skivene.

Noen som vet hva som kan forårsake dette?

Mvh Kenneth
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har fått med meg er det hovedsaklig tre grunner til slikt:

  1. skjeve skiver (ikke så sjelden man skulle tro med "premium" komponenter) Ducati spanderer visstnok nye skiver på nyere sykler hvis det, etter spesifikke målinger, er grunnlag for reklamasjon.
  2. uungåelig oppbygging av det originale (?) organiske bremseklossbelegget på skivenes "høyeste" punkter - særlig ved mye moderat bremsing. Kan slipes vekk, men løses/sløses nok oftest med nye skiver....
  3. skiver "sitter fast" i de semiflytende skiveknappene og blir dermed ikke sentrert når vi bare bremser moderat - enkel sak å fikse selv (drill-bit e.l. for å snurre knappene rundt samtidig som man sprøyter på bremserens

Jeg synes man prøver punkt 3 først. Så punkt 2 med det ene eller andre utfallet og som siste løsning punkt 1. For et problemfritt/-friere skiveliv: oppgrader til helflytende skiver og sinterklosser. MYYYYE bedre og er tildels selvvedlikeholdende.

Spør i vei hvis du vil ha flere detaljer og følg absolutt opp med resultatene etterhvert som de kommer.

2072440464_Honeverkty.JPG.beba8fdaa3568ef3398c49166d7b0428.JPG

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg forsøkt punkt 3. skivene ble litt løsere/flytende, men jeg synes ikke det hjalp nevneverdig. Pulseringen ble litt annerledes. Litt lengre mellom hvert pulsering hvis jeg kan si det sånn.

Hvordan er bremseeffekten dersom man velger helflytende skiver og sinterklosser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummert: MYE bedre. Skivene presser/"slingrer" ut klossene umiddelbart og skaper en glippe for luftkjøling, tykkere (som de som regel er) skiver absorberer mer varme fra klossene og dermed kaliperstempler/bremsevæske = mer stabil virkning under hard belastning.

Den heftigste varianten (HH) av Brembo sinterklosser er litt beskjeden kald/våt, men får gjort jobben. Mellomvarianten har ikke så mye av den svakheten, men da heller ikke den grommeste skrubbingen. For meg var det kjekt å slippe skjeve skiver, men det er følelsen av en helt overlegen høyhastighets/høyvirkningskontroll som er artigst.

Forhandlerne bytter skiver dersom skjevheten er over et bestemt nivå. Selvfølgelig tåpelig dårlig at dette skjer så ofte og kan ikke skyldes annet enn at Ducati/Brembo kompromisser med kvaliteten. Flaut.

Hvis reklamasjon ikke fører frem kan du jo slipe ned og krysse fingrene for at det var det som skulle til. Hvis du ikke får nye skiver.... så kan du gjøre om til fullflytende selv - kjøpe nye knapper ELLER utføre redneck/hillbilly-metoden. Høres brutalt ut, og ER det, men funker og er GRATIS. http://www.ducatimonsterforum.org/index.php?topic=1818.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg har opplevd dette med kast i originale bremseskiver på alle mine nyere Ducatier fra 2007 mod og oppover, mens begge 2000 mod jeg har hatt ikke har hatt dette problemet. Alle med semi flytende skiver. På nest siste sykkel oppgraderte jeg til Orio skiver fra Brembo med medium sinter klosser, det funket. Orio skivene er 0,5 mm tykkere enn orginale, leveres som sett til en lavere pris en originale skiver levert via DUCATI.

Nyeste sykkel, M1200  2018 modell der har jeg ikke merket noe etter 600 mil. 

PS kast er ikke mulig å se, men limiten på kast i skive etter det jeg vet er 0,12mm fra Ducati, men du merker det også. 

Dette er det jeg har erfart etter 12 år med Ducatier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • MERKEDAG 🙂  En kvart million kilometer Noen deler har vært med på hele reisen, andre bare på deler av reisen. Noe måtte byttes før det egentlig var naturlig, noe overraskende lenge etter det man forventet, noe for å oppgradere, noe for å pynte.  Først 199.999 som så ikke kunne telle lenger Så nytt instrument fra 0 til i dag, rundet 50.000  Takk til Ducati og alle som har bidratt med pleie, reparasjoner og vedlikehold
    • Bilde fra T3. Her subba hovedstøtta i et tidligere pass.På St'n kan man enkelt heve pottene, da følger støtta med opp. Fortsatt litt å gå på, på dette bildet her da...
    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer