Jump to content

Skinnklær


André Bergheim

Recommended Posts

Jeg har opplevd det å skaffe kjøreklær som en anelse frustrerende. Sjelden eller aldri har forhandlerne inne størrelser så det går an å få prøvd ymse modeller og løsninger. Jeg er muligens bygd i ukurant størrelse?

Uansett lurer jeg på hva dere som kjører Monster bruker av kjøreklær? Er spesielt interessert i høre fra dere som kjører i skinn fra Dainese eller Ducati (som vel også er Dainse..). Har dere funnet noe som virkelig passer å kjøre monster i? Modell, type, foret/ikke foret, racing/touring osv...

Har selv en M821 som ratt er en tur på Rudskogen og brått kan være ute i sluddbyger på Nedre Romerike.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns Monster "tåler" full racing-mundur. Det er det jeg bruker når det skal kjøres langt og litt fort - på tur og bane. Kjører i bygevær uten å blunke. Klær under bestemmes av temperatur.

Daglig i urban Dainese og siste teknologi jeans (rive-/sklimotstand som skinn)

Dainese er litt kort i lortfallet, så jeg kjøper bukser i spesialstørrelser (lengre ben kontra overkropp)

Både Løvaas og Yamaha Vinterbro (i Oslo!!) har peiling på disse spesialgreiene.

  • Liker 1
Link to comment
Share on other sites

Todelt er mitt tips, da kan størrelser kombineres for å passe oss ukurante. Jeg ville brukt litt god tid i butikken også, og gjerne prøvesittet på lik sykkel med ryggskinne under - men håper du treffer blink på bestillingen. Kjører selv Dainese på monster og er strålende fornøyd.

 

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Løvaas, og der fantes ingenting i nærheten av min størrelse. Gikk litt lei og tenkte at da bestiller jeg og får det på døra, og sender det heller i retur hvis jeg ikke vil ha det. Det er litt av poenget mitt med frustrasjon rundt handling av kjøreutstyr. Det er rett og slett for mye kjøring, venting bomturer, om, men, hvis, om en stund, kan bestille, vi får inn om 3 uker.... osv. Ble enig med meg selv om at jeg hopper over det hele. La det hele komme til meg. Da prøver jeg klærne mens potetene koker, og putter det tilbake i posten dersom det ikke passer. Teorien er at det skal senke frustrasjonsnivået. Det er jaggu værdt noen hundrelapper 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, andre.bergheim skrev:

Hvordan vet du forresten prisen hos Løvaas? Har de en prisliste tilgjengelig tro?

Akkurat kjøpt Delta 3 og grovregner derfra opp til Misano. Kan hende at regnestykket og dermed prisen ikke stemmer, men, men ....

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Noen bilder fra turen. Selfien og det første er fra Andelva rasteplass, ikke så langt fra  Hurdalssjøen. Etter det glemte jeg at jeg hadde tatt med kameraet.... Det siste fra Vålerbanen, tatt av hobbyfotograf Kalle Husebæk. Går ut i fra at det er greit å stjele det. det ligger jo offentlig ute på Fb. 21 mil hver vei og 16 på banen, det holder for meg for ei stund. Men flere skulle på banen både Fredag og Lørdag...kanskje derfor mange kom i bil?
    • Vet ikke hvor de enkelte dekk produseres, men er relativt trygg på at disse produsentene ikke risikerer sine gode navn og rykter på en udugelig fabrikk. Noe av den voldsomme prisøkningen er visstnok at mye av dette ble laget i Russland. Hvis det var ok, så er nok de beste kinesiske fabrikkene også innafor. Metzeler har suksess i sport touring segmentet med sitt ganske nye 01. Store fremskritt fra de fleste produsenter fremdeles. Artig at de får til det. Det dekket ville jeg valgt hvis jeg ikke hadde ganske store forventninger til mine dekk på bane.  Vi har for tiden ikke en konkret dekkavtale blant medlemsfordelene. Usikkert om det er mer å hente enn det man lett får på egenhånd, så det er ikke sikkert vi etablerer ny avtale. Dessuten er mitt inntrykk at de fleste sliter mer med å få lagt om enn å kjøpe dekkene billig. Vi får se. 
    • Jeg får lyst på de Metzler M9 RR, som du har. Eller Pirelli Rosso lV. På ST'n har jeg Metzler Roadtec Z8. I kategorien sport touring.  Det er faktisk, "made in China". Noe som gjør meg litt betenkt, men skal vel ikke ha noe å si... Toppmodellene er vel fortsatt tyske kanskje?
    • Det burde jeg svare at ikke er relevant, men jeg klarer ikke det 😁 Metzeler M9 RR og det er et godt eksempel på hvor flinke produsentene er til nyutvikling. Holder lenger enn sin forgjenger M7 RR OG er bedre på alt. Svært nær RaceTec på bane også. Metzeler er eid av Pirelli og de to merkene har noen likheter, men også merkbare forskjeller. Jeg har fått inntrykk av at Rosso IV og M9 RR er "søsterdekk". Muligens er M9 RR noe stødigere i oppbyggingen (ikke sitér meg på det). Jeg har holdt meg til Metzeler fordi jeg opplever de dekkene som veldig forutsigbare. Jeg kan kjenne at nå slipper det, men relativt gradvis og udramatisk. Jeg vet hvilket trykk som gir hvilket resultat og jeg stoler på dekkene. Jeg gidder ikke bygge opp all den kunnskapen på nytt med et annet merke. Da jeg kjørte racing med Monsteren oppgraderte jeg til RaceTec (SuperCorsa SPs søster?)(SC?) fordi jeg hadde brukt opp M7 RR sitt potensiale. Det slapp både foran og bak, så tiden var inne for neste nivå. Det nivået var RaceTec og da tok jeg ytterligere 3 sekunder på Rudskogen.  Antagelig er det like greit å kjøre Pirelli. Eller Dunlop. Eller Michelin. Eller xxxxx  Jeg har ikke erfaring med alternativene. Jeg kan bare sammenligne med ytelsene jeg ser på andre ekvipasjer når vi bremser, svinger og aksellerer.  Dette er et fagfelt med enorm detaljrikdom og uendelig antall variabler. Inspirerende eller frustrerende alt ettersom. Mitt inntrykk er at de fleste ikke bryr seg all verdens. For oss som bryr oss er det fort gjort å rote seg inn i for mange detaljer. Legg til det overlappende nabo-fagfeltet demping og fjæring så blir det lett uoversiktlig. Eller inspirerende?  Til ditt bruk er jeg helt sikker på at M9 RR og Rosso IV er midt i blink. Kanskje noe lignende fra andre merker også.  Felgen din er 5,5 tommer, vel? Da er 180 med dagens teknologi/oppbygging anbefalt. 190 funker kanskje, men er litt dyrere og litt feil(?) 50 profil er fin. Ikke helt feil med 55, men muligens unødvendig. 
    • Takk for gode råd Lars. Da dropper jeg i alle fall Super Corsa. Hva bruker du?
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines