Gå til innhold

Skifte gaffeltetting monster s2r800 2007


Anbefalte innlegg

Hei Folkens

Holder på og skal skifte gaffeltettinger for første gang og har støtt på noen utfordringer.

1: Når man skal mål oljenivået under refylling av olje så har jeg lest i en manual at det skal være 104mm fritt volum - måler man da fra øvre eller nedre punkt som jeg har tegnet inn på bildet som ligger ved her? Nå skal det sies at tegningen av demperen i denne manualen ikke stemmer helt slik jeg kan se. Er det noen som vet om 104mm stemmer for denne sykkelen? Har nå fylt ca. 4,5 dl på begge demperene og da er det ca.104mm fritt volum fra nedre punkt.

2: Når jeg drar demperen opp og ned for å få ut luft så er det ganske stor forskjell på hvordan høyre og venstre demper oppfører seg. Høyre demper er veldig treg og dra opp og når man trykker den ned igjen så går den helt greit ned. venstre demper derimot er ganske lett og dra opp, men når man trykker den ned igjen så går den lett ned bortsett fra den siste centimeteren eller 2, her må man trykke den ekstra for å få den til å gå i bunn.

 

Takker på forhånd for svar.

IMG_20200428_201630.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på splitt tegningen av demperen så finnes det ikke en "spring guide" del 24 samt skruen i bunnen av demperen merket som del 27. usikker på om denne manualen potensielt dekker flere forskjellige varianter av dempere (finnes det?) eller om jeg har feil manual.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, se det sto i overskriften det. Marzocchi. Jeg har samme manual.

I manualen fra Lt Snyder er det fra toppen av ytterbenet, men da snakker han om Öhlins og Showa. Skal vi tippe at det er lik prosedyre for Marzocchi? Jeg ville googlet "measure air gap Marzocchi" og sjekket om man stort sett er enige - og/eller ringt forhandler/nærmeste mc-verksted.

Han snakker også om å lufte demperne for å unngå de ujevne bevegelsene. Ducati manualen snakker om å pumpe med kun halvparten av oljen fylt. Samme hensikt?

Forskjell mellom manual og virkelighet var fremdeles litt for ofte standard hos Ducati på den tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ducati manualen omtaler "bunnskruen" som kompresjonsjustereren. På en gaffel helt uten justering 🤨  Da hadde jeg ikke stusset så veldig på andre snodigheter i samme manual.

Forøvrig: har du vurdert mer fjær/ mer forspenn / mer olje / tykkere olje for å gi litt hjelp til denne litt puslete gaffelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, stoppitide said:

Modell? (jeg tenker på om forskjellene f.eks. skyldes kompresjonsdemping i det ene benet og returdemping i det andre)

Hvilken manual bruker du?

Leste nettopp litt om dette etter en kjapp tur hos google, Jeg ante ikke at høyre og venstre side hadde forskjellig oppgave. trodde de var helt lik... man lærer så lenge man lever. men dette burde jo være årsaken ja.

 

Ellers så har jeg ingen planer om å endre på noe i gaffelen nei. man bør vel vite hva man gjør da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i din gaffel er det likt i begge ben, men noen senere modeller med justering har forskjellige ben.

Jeg sitter og leser, men linker allerede nå til Brad Black sine skriverier om gaffelen din. Han tøyser ikke og er en av de viktigste 'forskerne' på Ducatier.

http://bradthebikeboy.blogspot.com/2013/12/marzocchi-43mm-fork-design-and-impact.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, stoppitide said:

Nei, i din gaffel er det likt i begge ben, men noen senere modeller med justering har forskjellige ben.

Jeg sitter og leser, men linker allerede nå til Brad Black sine skriverier om gaffelen din. Han tøyser ikke og er en av de viktigste 'forskerne' på Ducatier.

http://bradthebikeboy.blogspot.com/2013/12/marzocchi-43mm-fork-design-and-impact.html

Sendte mail til løvaas motor idag og fikk følgende svar. samme spørsmål som den opprinnelige posten min.

Her er det jo ganske stor forskjell ift manualen jeg har. Men tenker at løvaas vet hva de driver med.

Hei

 

Måler fra Øvre punkt.

Helt vanlig å måtte suge ut til riktig nivå som skal være 94mm fra topp.

Det stemmer også at den ene går tregt ned mens den andre tregt opp.

Det er retur i det ene beine og comp i det andre. 😊

 

Mvh

Are Leegaard

LØVAAS MOTOR AS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sen på ballen her. Ser du har fått gode svar fra Are. Vanlig å måle fra toppen, da dette er lettere tror jeg. Fyll på for mye olje og pump mye opp og ned for å få ut luften. (Pump litt mer enn du tror er nødvendig, så slipper du å lure på det resten av sommeren... )Så suger du bare ut det overflødige. Finnes enkle verktøy for dette, men en sprøyte fra apoteket, en liten slange og målebånd gjør susen... 

https://www.ebay.com/itm/124126474563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har begge demperene fått ny olje og tettinger og er remontert på sykkelen. Første prøvetur unnagjort og sykkelen kjennes grei ut. sesongen 2020 er herved startet 🙂 

Usikker på om jeg skal mase mer på løvaas angående dette.

@øystein: Har holdt på ganske lenge med lufting, fylte først ca.2dl som jeg luftet til det sluttet og boble. Så etterfylte jeg og luftet helt til jeg nådde korrekt nivå. begge demperene sto så åpen over natten før jeg skrudde de sammen.  Ellers brukte jeg bare skyvelær for å måle korrekt avstand.

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ellers tusen takk for all hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, klikks skrev:

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ganske sikker på at mine originale ikke hadde det (jeg har noe annet nå), men dessverre slik at Ducati skiftet rundt på slike ting altfor ofte. Ikke lett å vite, men jeg tror dette hovedsaklig er et senere fenomen. Forsåvidt samma det så lenge du synes det virker greit. Neste eventuelle steg er oljenivå og bedre fjærer, så full ombygging, så komplett avansert gaffel og bremser og slik kan du nesten umerkelig trylle bort lommepengene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer