Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Folkens

Holder på og skal skifte gaffeltettinger for første gang og har støtt på noen utfordringer.

1: Når man skal mål oljenivået under refylling av olje så har jeg lest i en manual at det skal være 104mm fritt volum - måler man da fra øvre eller nedre punkt som jeg har tegnet inn på bildet som ligger ved her? Nå skal det sies at tegningen av demperen i denne manualen ikke stemmer helt slik jeg kan se. Er det noen som vet om 104mm stemmer for denne sykkelen? Har nå fylt ca. 4,5 dl på begge demperene og da er det ca.104mm fritt volum fra nedre punkt.

2: Når jeg drar demperen opp og ned for å få ut luft så er det ganske stor forskjell på hvordan høyre og venstre demper oppfører seg. Høyre demper er veldig treg og dra opp og når man trykker den ned igjen så går den helt greit ned. venstre demper derimot er ganske lett og dra opp, men når man trykker den ned igjen så går den lett ned bortsett fra den siste centimeteren eller 2, her må man trykke den ekstra for å få den til å gå i bunn.

 

Takker på forhånd for svar.

IMG_20200428_201630.jpg

Skrevet

s2r800 2007

Har lagt med utsnitt av manualen, du kan se hva manualen heter helt øverst i bildet. I det andre bildet er det utsnitt av "standard oil level".

ducati.JPG

ducati2.JPG

Skrevet

Hvis du ser på splitt tegningen av demperen så finnes det ikke en "spring guide" del 24 samt skruen i bunnen av demperen merket som del 27. usikker på om denne manualen potensielt dekker flere forskjellige varianter av dempere (finnes det?) eller om jeg har feil manual.

Skrevet

Ja, se det sto i overskriften det. Marzocchi. Jeg har samme manual.

I manualen fra Lt Snyder er det fra toppen av ytterbenet, men da snakker han om Öhlins og Showa. Skal vi tippe at det er lik prosedyre for Marzocchi? Jeg ville googlet "measure air gap Marzocchi" og sjekket om man stort sett er enige - og/eller ringt forhandler/nærmeste mc-verksted.

Han snakker også om å lufte demperne for å unngå de ujevne bevegelsene. Ducati manualen snakker om å pumpe med kun halvparten av oljen fylt. Samme hensikt?

Forskjell mellom manual og virkelighet var fremdeles litt for ofte standard hos Ducati på den tiden. 

Skrevet

Ducati manualen omtaler "bunnskruen" som kompresjonsjustereren. På en gaffel helt uten justering 🤨  Da hadde jeg ikke stusset så veldig på andre snodigheter i samme manual.

Forøvrig: har du vurdert mer fjær/ mer forspenn / mer olje / tykkere olje for å gi litt hjelp til denne litt puslete gaffelen?

Skrevet
38 minutes ago, stoppitide said:

Modell? (jeg tenker på om forskjellene f.eks. skyldes kompresjonsdemping i det ene benet og returdemping i det andre)

Hvilken manual bruker du?

Leste nettopp litt om dette etter en kjapp tur hos google, Jeg ante ikke at høyre og venstre side hadde forskjellig oppgave. trodde de var helt lik... man lærer så lenge man lever. men dette burde jo være årsaken ja.

 

Ellers så har jeg ingen planer om å endre på noe i gaffelen nei. man bør vel vite hva man gjør da...

Skrevet
10 hours ago, stoppitide said:

Nei, i din gaffel er det likt i begge ben, men noen senere modeller med justering har forskjellige ben.

Jeg sitter og leser, men linker allerede nå til Brad Black sine skriverier om gaffelen din. Han tøyser ikke og er en av de viktigste 'forskerne' på Ducatier.

http://bradthebikeboy.blogspot.com/2013/12/marzocchi-43mm-fork-design-and-impact.html

Sendte mail til løvaas motor idag og fikk følgende svar. samme spørsmål som den opprinnelige posten min.

Her er det jo ganske stor forskjell ift manualen jeg har. Men tenker at løvaas vet hva de driver med.

Hei

 

Måler fra Øvre punkt.

Helt vanlig å måtte suge ut til riktig nivå som skal være 94mm fra topp.

Det stemmer også at den ene går tregt ned mens den andre tregt opp.

Det er retur i det ene beine og comp i det andre. 😊

 

Mvh

Are Leegaard

LØVAAS MOTOR AS

Skrevet

Litt sen på ballen her. Ser du har fått gode svar fra Are. Vanlig å måle fra toppen, da dette er lettere tror jeg. Fyll på for mye olje og pump mye opp og ned for å få ut luften. (Pump litt mer enn du tror er nødvendig, så slipper du å lure på det resten av sommeren... )Så suger du bare ut det overflødige. Finnes enkle verktøy for dette, men en sprøyte fra apoteket, en liten slange og målebånd gjør susen... 

https://www.ebay.com/itm/124126474563

Skrevet

Kjempehyggelig at de svarer. Jeg tror jeg ville spandert på meg et oppfølgingsspørsmål om det finnes en forklaring på anbefalte 94 og manualens 104.

Skrevet

Da har begge demperene fått ny olje og tettinger og er remontert på sykkelen. Første prøvetur unnagjort og sykkelen kjennes grei ut. sesongen 2020 er herved startet 🙂 

Usikker på om jeg skal mase mer på løvaas angående dette.

@øystein: Har holdt på ganske lenge med lufting, fylte først ca.2dl som jeg luftet til det sluttet og boble. Så etterfylte jeg og luftet helt til jeg nådde korrekt nivå. begge demperene sto så åpen over natten før jeg skrudde de sammen.  Ellers brukte jeg bare skyvelær for å måle korrekt avstand.

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ellers tusen takk for all hjelp.

 

Skrevet
2 timer siden, klikks skrev:

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ganske sikker på at mine originale ikke hadde det (jeg har noe annet nå), men dessverre slik at Ducati skiftet rundt på slike ting altfor ofte. Ikke lett å vite, men jeg tror dette hovedsaklig er et senere fenomen. Forsåvidt samma det så lenge du synes det virker greit. Neste eventuelle steg er oljenivå og bedre fjærer, så full ombygging, så komplett avansert gaffel og bremser og slik kan du nesten umerkelig trylle bort lommepengene dine.

  • Liker 2
  • Program

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Bare å slutte seg til dette, "takk for handelen" har han sagt til meg 8 ganger siden min første Ducati i 2005. Nå er det jeg som sier takk for hjelpen og innsatsen igjenom 20 år som kunde. Nyt pensjonist tilværelsen, vel fortjent.👍🏍🇮🇹  Mvh Morten E   
    • Går jo an å bruke, men ikke noe moro å clutche med. Kjøp noe stilig og vis oss bilder etterpå😎
    • Hei, jeg tenkte å kjøpe et solvisir til banebruk. Til min hjelm, Shlubbert S2 finnes det: Sota 50% og 80% samt orange. 80% kan vel bli litt mye i skyggepartier? Ser at mange anbefaler speilrefleks, gjerne klart. Til min hjelm finnes det to typer speil: Iridium og Blå. Jeg tenker å gå for iridium speil, Hva tenker baneekspertene? https://nstgardermoen.no/shop/product/visir-til-c3-c3-pro-s2-s2-sport-15763#attr=28164,9212 Jeg har nedfellbart solvisir inni hjelmen, som er glimrende til turbruk. Men kan kanskje bli litt mye optikk, og litt mørkt på bane.... 
    • Jeg har dette kløtsjhuset i alulegering liggende. Det ser ut som om det har endel slitespor. Eller skal de være slik? Bare å kaste?
    • "Ja - bare å komme" sa han. Jeg hadde spurt om å få prøvekjøre en Ducati. Jøss, for en service, tenkte jeg. Kort tid etterpå var jeg Ducatist. Takket være Trond. Jeg har vel ikke vært helt alene om å kjøpe sykkel av ham, heller 😎  Trond har nå gjort jobben sin og pensjonerer seg om et par uker.  På vegne av Desmodromene takker jeg for ditt lure smil og din gode innsats for Ducati 🏆
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer