GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Folkens

Holder pÄ og skal skifte gaffeltettinger for fÞrste gang og har stÞtt pÄ noen utfordringer.

1: NÄr man skal mÄl oljenivÄet under refylling av olje sÄ har jeg lest i en manual at det skal vÊre 104mm fritt volum - mÄler man da fra Þvre eller nedre punkt som jeg har tegnet inn pÄ bildet som ligger ved her? NÄ skal det sies at tegningen av demperen i denne manualen ikke stemmer helt slik jeg kan se. Er det noen som vet om 104mm stemmer for denne sykkelen? Har nÄ fylt ca. 4,5 dl pÄ begge demperene og da er det ca.104mm fritt volum fra nedre punkt.

2: NÄr jeg drar demperen opp og ned for Ä fÄ ut luft sÄ er det ganske stor forskjell pÄ hvordan hÞyre og venstre demper oppfÞrer seg. HÞyre demper er veldig treg og dra opp og nÄr man trykker den ned igjen sÄ gÄr den helt greit ned. venstre demper derimot er ganske lett og dra opp, men nÄr man trykker den ned igjen sÄ gÄr den lett ned bortsett fra den siste centimeteren eller 2, her mÄ man trykke den ekstra for Ä fÄ den til Ä gÄ i bunn.

Takker pÄ forhÄnd for svar.

IMG_20200428_201630.jpg

Skrevet

s2r800 2007

Har lagt med utsnitt av manualen, du kan se hva manualen heter helt Ăžverst i bildet. I det andre bildet er det utsnitt av "standard oil level".

ducati.JPG

ducati2.JPG

Skrevet

Hvis du ser pÄ splitt tegningen av demperen sÄ finnes det ikke en "spring guide" del 24 samt skruen i bunnen av demperen merket som del 27. usikker pÄ om denne manualen potensielt dekker flere forskjellige varianter av dempere (finnes det?) eller om jeg har feil manual.

Skrevet

Ja, se det sto i overskriften det. Marzocchi. Jeg har samme manual.

I manualen fra Lt Snyder er det fra toppen av ytterbenet, men da snakker han om Öhlins og Showa. Skal vi tippe at det er lik prosedyre for Marzocchi? Jeg ville googlet "measure air gap Marzocchi" og sjekket om man stort sett er enige - og/eller ringt forhandler/nérmeste mc-verksted.

Han snakker ogsÄ om Ä lufte demperne for Ä unngÄ de ujevne bevegelsene. Ducati manualen snakker om Ä pumpe med kun halvparten av oljen fylt. Samme hensikt?

Forskjell mellom manual og virkelighet var fremdeles litt for ofte standard hos Ducati pÄ den tiden. 

Skrevet

Ducati manualen omtaler "bunnskruen" som kompresjonsjustereren. PĂ„ en gaffel helt uten justering đŸ€šÂ  Da hadde jeg ikke stusset sĂ„ veldig pĂ„ andre snodigheter i samme manual.

ForĂžvrig: har du vurdert mer fjĂŠr/ mer forspenn / mer olje / tykkere olje for Ă„ gi litt hjelp til denne litt puslete gaffelen?

Skrevet
38 minutes ago, stoppitide said:

Modell? (jeg tenker pÄ om forskjellene f.eks. skyldes kompresjonsdemping i det ene benet og returdemping i det andre)

Hvilken manual bruker du?

Leste nettopp litt om dette etter en kjapp tur hos google, Jeg ante ikke at hÞyre og venstre side hadde forskjellig oppgave. trodde de var helt lik... man lÊrer sÄ lenge man lever. men dette burde jo vÊre Ärsaken ja.

Ellers sÄ har jeg ingen planer om Ä endre pÄ noe i gaffelen nei. man bÞr vel vite hva man gjÞr da...

Skrevet
10 hours ago, stoppitide said:

Nei, i din gaffel er det likt i begge ben, men noen senere modeller med justering har forskjellige ben.

Jeg sitter og leser, men linker allerede nÄ til Brad Black sine skriverier om gaffelen din. Han tÞyser ikke og er en av de viktigste 'forskerne' pÄ Ducatier.

http://bradthebikeboy.blogspot.com/2013/12/marzocchi-43mm-fork-design-and-impact.html

Sendte mail til lÞvaas motor idag og fikk fÞlgende svar. samme spÞrsmÄl som den opprinnelige posten min.

Her er det jo ganske stor forskjell ift manualen jeg har. Men tenker at lĂžvaas vet hva de driver med.

Hei

MÄler fra Øvre punkt.

Helt vanlig Ä mÄtte suge ut til riktig nivÄ som skal vÊre 94mm fra topp.

Det stemmer ogsÄ at den ene gÄr tregt ned mens den andre tregt opp.

Det er retur i det ene beine og comp i det andre. 😊

Mvh

Are Leegaard

LØVAAS MOTOR AS

Skrevet

Litt sen pÄ ballen her. Ser du har fÄtt gode svar fra Are. Vanlig Ä mÄle fra toppen, da dette er lettere tror jeg. Fyll pÄ for mye olje og pump mye opp og ned for Ä fÄ ut luften. (Pump litt mer enn du tror er nÞdvendig, sÄ slipper du Ä lure pÄ det resten av sommeren... )SÄ suger du bare ut det overflÞdige. Finnes enkle verktÞy for dette, men en sprÞyte fra apoteket, en liten slange og mÄlebÄnd gjÞr susen... 

https://www.ebay.com/itm/124126474563

Skrevet

Kjempehyggelig at de svarer. Jeg tror jeg ville spandert pÄ meg et oppfÞlgingsspÞrsmÄl om det finnes en forklaring pÄ anbefalte 94 og manualens 104.

Skrevet

Da har begge demperene fĂ„tt ny olje og tettinger og er remontert pĂ„ sykkelen. FĂžrste prĂžvetur unnagjort og sykkelen kjennes grei ut. sesongen 2020 er herved startet 🙂 

Usikker pÄ om jeg skal mase mer pÄ lÞvaas angÄende dette.

@Þystein: Har holdt pÄ ganske lenge med lufting, fylte fÞrst ca.2dl som jeg luftet til det sluttet og boble. SÄ etterfylte jeg og luftet helt til jeg nÄdde korrekt nivÄ. begge demperene sto sÄ Äpen over natten fÞr jeg skrudde de sammen.  Ellers brukte jeg bare skyvelÊr for Ä mÄle korrekt avstand.

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ellers tusen takk for all hjelp.

Skrevet
2 timer siden, klikks skrev:

@stoppitide: Kan jo virke som demperene har forskjellig oppgave. 

Ganske sikker pÄ at mine originale ikke hadde det (jeg har noe annet nÄ), men dessverre slik at Ducati skiftet rundt pÄ slike ting altfor ofte. Ikke lett Ä vite, men jeg tror dette hovedsaklig er et senere fenomen. ForsÄvidt samma det sÄ lenge du synes det virker greit. Neste eventuelle steg er oljenivÄ og bedre fjÊrer, sÄ full ombygging, sÄ komplett avansert gaffel og bremser og slik kan du nesten umerkelig trylle bort lommepengene dine.

• Liker 2
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä benytte denne siden godtar du vÄre PersonvernvilkÄr og Retningslinjer