Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har en Panigale 1199 2012 mod som har en sprekk i plastikkhuset rundt speedometeret. Noen som har erfaring med dette? Finner hus på e-bay i plastikk til ca 600 kr. Løvaas kunne ikke bytte kun huset, så det er uaktuelt ettersom alt fungerer slik det skal. Bare OCD'n som kikker inn og jeg ønsker å få fikset dette.

speedometer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så jeg fikk endelig huset jeg kjøpte fra e-bay i en liten boks. Hel og fin, så det var bare å sette i gang med å bytte. 

 20210602_135859.thumb.jpg.85964beb3d6214e42d457c05ffe4c29d.jpg

Etter å ha demontert fronten på sykkelen var det fri tilgang til det gamle huset.

20210602_154415.thumb.jpg.429b1ff50aba9062aad817d710528bd5.jpg

Så fort huset var løst sammenliknet jeg de to, og de var 95% identiske. Trykkutjevner var noe forskjellig, og "vinduet" på den originale var noe tykkere, ellers  var de mer eller mindre like.

20210602_154621.thumb.jpg.77c7d781e45439e99c100093c436e741.jpg

Neste steg var å få ut skjermen fra huset. Denne er limt sammen og egentlig en lukket enhet. Men med nøye kutting med en Dremel langs kanten får man tatt bort nok materiale uten at man er nær ramma til skjermen. Dette er så klart også "point of no return". Dette har jeg dessverre ingen bilder av.

 

Det du sitter igjen med etter å ha fått bort glasset er displayet i en hvit ramme med et gjennomsiktig plastelement som er limt fast, relativt likt skjerm på en mobiltelefon. Her brukte jeg verktøy fra et mobil-rep sett som lå liggende. På bildet er dette plastelementet tatt av og rammen er kommet til syne. Helt kurant jobb så lenge man tar seg tid og har godt lys. Det er ingen ledninger eller liknende man kan ødelegge, kun plastelementet. Men med tålmodighet går det fint.

20210602_172634.thumb.jpg.8c81f70ccf33b88ae6f56b3df97523a9.jpg

Deretter var det å få løsnet skjermen fra bakhuset. 5 skruer holder den fast. Dette er bittesmå skruer, T6. Etter at skruene er tatt bort er det ingenting som holder den hvite rammen, kretskortet bak og skjermen fast annet enn et par klips. 

Inked20210602_173113_LI.thumb.jpg.adabbb6811d809798629a33e41746865.jpg

Så fort du har fått klipset rammen av, er det bare å trekke den lett ut. Pass på pluggen bak, slik at du ikke bøyer noe. Vær også obs på at skjermkabelen er tynn og kan lett gå i stykker. Det er den som er oransje farge på bildet. Moralen er å ta seg god tid. 

Inked20210602_190726_LI.thumb.jpg.ab639bfb8de8b23fdb6e660d7aa65b1c.jpg

Nå som alt er ute kan man sette det sammen igjen. Jeg førte over den originale trykkutjevneren og borret et 6 mm hull i det nye huset, og presset den i.  Opprinnelig var det ikke plan om å legge den på motsatt side, men i etter at hullet var borret, så hadde jeg ikke noe valg..

 Inked20210602_190832_LI.thumb.jpg.28d5a9b8bcfeaf52e3e054d72a5fc0fd.jpg

Deretter var det å sjekke at alt virket, før man satte ting sammen igjen.

20210602_192157.thumb.jpg.8d6fba6b7a1b6d8d75e832107d45b91d.jpg

Ettersom man forhåpentligvis ikke skal inn i dette huset igjen, så er det lurt å tørke godt av og få bort alt av støv. Det var ODC som fikk meg til å skifte denne i førsteomgang, fryktelig leit om det er støv som legger seg unner her når..

20210602_192329.thumb.jpg.2fc4c1c64cdc68a18e4d360c371315ae.jpg

Deretter var det på med rammen, tørke godt og så på med glasset. Det var ikke behov for noe lim på ramma da tapen som satt på da jeg tok den av hadde mer enn bra nok heft.

Etter at glasset var på, brukte jeg vanlig lim til å lukke huset. Jeg valgte et superlim som jeg strøk over sømmen mellom de to delene, men her er det sikkert flere måter å gjøre det på. Pri èn er vel å få det vanntett, ettersom Ducatier har en tendens til å bli vasket. 

20210602_192552.thumb.jpg.a11968959663c7f870976513d0b924f6.jpg

Etter at huset er komplett, var det bare å installere og skru sammen sykkelen. 

20210602_203307.thumb.jpg.1b1b4a5506aef73734e458a6a44b4b4d.jpg

I etterkant vil jeg nok si at jobben er helt kurant så lenge man er ok med at man kan risikere å måtte kjøpe ny skjerm. Det som kan gjøre at det blir tilfellet er om man er for hardhendt med display-"ledningen" eller at man er uforsiktig med Dremel. 

Utover dette er jobben ganske rett frem og man sparer endel kroner som man kan bruke på banedager 🙂

  • Liker 1
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Oslo onsdag meldes tørr og 10-12-13 grader. En av de siste mulighetene? (ganske uvedkommende, men Torbjørns blinkskudd fra Dolomittene 2017  pynter enhver tråd)
    • 996SPS'en kommer til å bli solgt av mine arvinger.
    • Selg 996'en og skaff en Giulia. Du kan ikke vente til hele listen er oppnåelig.
    • For å dra ting litt tilbake på jorda igjen. Ja - vi kan ha forskjellige lister. Det kan være kjendiser du får "lov" å ligge med av dama, Bugattier og F40'er du kun ser på Youtube, stereoanlegg som koster 4 X Superleggera og båter som koster mer i vedlikehold enn årslønna di. Og så har vi den litt jordnære lista, og den begynner også å bli uoverkommelig smått om sen. Men kanskje ikke likevel, om du er litt tålmodig? Jeg har jo allerede en 996SPS, den tror jeg ikke er så lett å finne for hvermannsen. Å finne en i dag er dyrt. For ikke å snakke om en 888SP. En noenlunde pen 911SC - det er mange som har forstått at det er den beste bilen som har kommet ut av Zuffenhausen og prisen er høy. Og god gammel Bertone Coupe - Giulia - med den fantastiske NORD-motoren - er jo i mine øyne det vakreste som noensinne har kommet ut av Milano. Den koster også mye akkurat nå. MEN: Prisen på Jaguar E-Type og lignende er på vei ned. Alt som var kult på 60-70-tallet blir mindre verdt. Det er fordi de som drømte om slike kjøretøy har blitt 80+ år gamle og ikke kan kjøre mer. Og den bølgen treffer stadig yngre markeder. Det vi (50-ish) likte da vi var unge ligger høyt i pris, fordi vi har penger og tid til å anskaffe det vi drømte om. Akkurat nå, men kanskje ikke mer enn 10 år framover. Så jeg tenker at jeg er en skikkelig anakronist, og at prisen på kamskaftere muligens går ned, og kanskje kan jeg bli pensjonist med kamskafter om en 20 års tid 😉  Men i mellomtiden lever drømmen om en -78 900SS, -81 911SC og -71 Giulia i garasjen 😉   
    • Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC. Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen. Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer. Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det. Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren. Og så startet jeg å kjøre. Ohj. For en gokart. For en følelse med alt. Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911. Men vet alle det? ;=)      
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer