Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Jeg har en Panigale 1199 2012 mod som har en sprekk i plastikkhuset rundt speedometeret. Noen som har erfaring med dette? Finner hus på e-bay i plastikk til ca 600 kr. Løvaas kunne ikke bytte kun huset, så det er uaktuelt ettersom alt fungerer slik det skal. Bare OCD'n som kikker inn og jeg ønsker å få fikset dette.

speedometer.jpg

• 4 uker senere...
Skrevet

Så jeg fikk endelig huset jeg kjøpte fra e-bay i en liten boks. Hel og fin, så det var bare å sette i gang med å bytte. 

20210602_135859.thumb.jpg.85964beb3d6214e42d457c05ffe4c29d.jpg

Etter å ha demontert fronten på sykkelen var det fri tilgang til det gamle huset.

20210602_154415.thumb.jpg.429b1ff50aba9062aad817d710528bd5.jpg

Så fort huset var løst sammenliknet jeg de to, og de var 95% identiske. Trykkutjevner var noe forskjellig, og "vinduet" på den originale var noe tykkere, ellers  var de mer eller mindre like.

20210602_154621.thumb.jpg.77c7d781e45439e99c100093c436e741.jpg

Neste steg var å få ut skjermen fra huset. Denne er limt sammen og egentlig en lukket enhet. Men med nøye kutting med en Dremel langs kanten får man tatt bort nok materiale uten at man er nær ramma til skjermen. Dette er så klart også "point of no return". Dette har jeg dessverre ingen bilder av.

Det du sitter igjen med etter å ha fått bort glasset er displayet i en hvit ramme med et gjennomsiktig plastelement som er limt fast, relativt likt skjerm på en mobiltelefon. Her brukte jeg verktøy fra et mobil-rep sett som lå liggende. På bildet er dette plastelementet tatt av og rammen er kommet til syne. Helt kurant jobb så lenge man tar seg tid og har godt lys. Det er ingen ledninger eller liknende man kan ødelegge, kun plastelementet. Men med tålmodighet går det fint.

20210602_172634.thumb.jpg.8c81f70ccf33b88ae6f56b3df97523a9.jpg

Deretter var det å få løsnet skjermen fra bakhuset. 5 skruer holder den fast. Dette er bittesmå skruer, T6. Etter at skruene er tatt bort er det ingenting som holder den hvite rammen, kretskortet bak og skjermen fast annet enn et par klips. 

Inked20210602_173113_LI.thumb.jpg.adabbb6811d809798629a33e41746865.jpg

Så fort du har fått klipset rammen av, er det bare å trekke den lett ut. Pass på pluggen bak, slik at du ikke bøyer noe. Vær også obs på at skjermkabelen er tynn og kan lett gå i stykker. Det er den som er oransje farge på bildet. Moralen er å ta seg god tid. 

Inked20210602_190726_LI.thumb.jpg.ab639bfb8de8b23fdb6e660d7aa65b1c.jpg

Nå som alt er ute kan man sette det sammen igjen. Jeg førte over den originale trykkutjevneren og borret et 6 mm hull i det nye huset, og presset den i.  Opprinnelig var det ikke plan om å legge den på motsatt side, men i etter at hullet var borret, så hadde jeg ikke noe valg..

Inked20210602_190832_LI.thumb.jpg.28d5a9b8bcfeaf52e3e054d72a5fc0fd.jpg

Deretter var det å sjekke at alt virket, før man satte ting sammen igjen.

20210602_192157.thumb.jpg.8d6fba6b7a1b6d8d75e832107d45b91d.jpg

Ettersom man forhåpentligvis ikke skal inn i dette huset igjen, så er det lurt å tørke godt av og få bort alt av støv. Det var ODC som fikk meg til å skifte denne i førsteomgang, fryktelig leit om det er støv som legger seg unner her når..

20210602_192329.thumb.jpg.2fc4c1c64cdc68a18e4d360c371315ae.jpg

Deretter var det på med rammen, tørke godt og så på med glasset. Det var ikke behov for noe lim på ramma da tapen som satt på da jeg tok den av hadde mer enn bra nok heft.

Etter at glasset var på, brukte jeg vanlig lim til å lukke huset. Jeg valgte et superlim som jeg strøk over sømmen mellom de to delene, men her er det sikkert flere måter å gjøre det på. Pri èn er vel å få det vanntett, ettersom Ducatier har en tendens til å bli vasket. 

20210602_192552.thumb.jpg.a11968959663c7f870976513d0b924f6.jpg

Etter at huset er komplett, var det bare å installere og skru sammen sykkelen. 

20210602_203307.thumb.jpg.1b1b4a5506aef73734e458a6a44b4b4d.jpg

I etterkant vil jeg nok si at jobben er helt kurant så lenge man er ok med at man kan risikere å måtte kjøpe ny skjerm. Det som kan gjøre at det blir tilfellet er om man er for hardhendt med display-"ledningen" eller at man er uforsiktig med Dremel. 

Utover dette er jobben ganske rett frem og man sparer endel kroner som man kan bruke på banedager 🙂

• Liker 1
  • Takk 3
Skrevet

Takk for at du delte "oppskriften", har ikke sett noen andre gjøre dette og postet om det på de andre internationale ducati forumene - ser bra ut 🙂

• Program

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Billettsalget er i gang 😎 Husk at det vanligvis betyr at bestilling av gratis ett 20 minutters pass på Misanobanen åpnes om ikke så mange dager. De gangene jeg har benyttet muligheten fikk man ikke noe forhåndsvarsel - bare å følge nøye med og sitte klar ved tastaturet når de åpner (mener det er ved midnatt). https://www.ducati.com/ww/en/experience/world-ducati-week  
    • Godt nytt år til alle Desmodromer og takk for det gamle. 2026 målsetting er å kjøre mer enn i fjor i Norge, samt reise med sykkelen til Isle of Man i august for å se Classic/Manx GP som høydepunkt. Og som nylig pensjonist så er i hvertfall alt mer fleksibelt med tanke på planlegging osv. For se om muligheten for å få seg Ducati fra 90 eller tidlig 2000 tallet er mulig. 2 ventiler og luft/oljekjølt er greia, men den må være mest mulig original. Tidlig på året ennå, så mye og tenke på å se frem til forhåpentligvis. 🇮🇹🏍
    • Tusen takk for at du tok deg tiden til dette svaret og for en imponerende kunnskap. Setter veldig pris på det 🙂
    • Flere innspill;  noen av mine råd kommer av erfaring med bl.a. varmen man gjerne opplever, spesielt syd for alpene. Litt mindre ille i åsene du har sett på, men likevel... Bologna; hvis dere er på museet, så ta med fabrikksbesøk også. Begge deler må bestilles tidlig. Angående; R1 før avreise - få med SP44 ved Cattolica (en av Rossis treningsløyper i ungdomsårene) R2 + R3 ser bra ut, men notèr og vurdér nøkkelpunkter; Mugello, Scarperia, Giogo (betyr vel egentlig bare "topp", men passet heter det), Raticosa, Futa og gjør seriøst forsøk på å få med SS65, SP116, SP60, SP503, SP610, SP32. Overnatt gjerne i "min" landsby Castel del Rio (Albergo Gallo & Galletti) R4 litt hakk i plata? Lucca er i samme nabolag dere nettopp var i? Jeg foreslår å droppe den og heller kjøre nordover til kjøligere Alper/Dolomitter. Transport på A22, ta av ved Lavis og få med SS612 forbi Cavalese på veien til Cortina. Overnatt f.eks. i Cavalese hvis nærmere 40 varme mil helt frem til Cortina blir for mye denne dagen.  R5 kjøre rundt i Dolomittene fra base i Cortina. Kun ett ord å huske; SELLA RONDE. R6 via sjøen Misurina, oppom Tre Cime di Lavaredo, Grossglockner Hochalpenstrasse og kanskje overnatte i Zell am See. R7 sov lenge, pust ut og vink farvel til fjellene. Transport til et eller annet luksuriøst sted med spa og massasje i nærheten av Munchen. R8 gangfart til pick up point
    • Mange takk for et detaljert svar og spesielt dette med å sikre seg garasje 🙂  Vi reiser ned med MC transport og turen som skissert fra meg er med stor hjelp fra min buddy ChatGPT. Den beskriver etappe og / Høydepunkt for dagen, men skal helt klart se nærmere på kartene AI har gitt meg i GPX opp mot dine ruteforslag. Vi har en hel uke for retur til München og tenkte oss innom Ducati Museum på returen hvor foreløpig rute ser slik ut, igjen fra ChatGPT men er var på at den antakelig ikke ser hvordan turen virkelig arter seg på sykkel i forhold til om den er krevende eller ikke..: Dag R1 – Søndag 05.07 (kort dag) Misano → Urbino-åsene / San Marino-området 📍 ca. 120–150 km | 2,5–3 t Avreise: ca. kl. 14 etter WDW Rolig, vakker “nedkjølingsdag”. Misano → Tavullia → Urbino → åsene sør for San Marino Overnatting: Urbino / San Marino / Montefeltro Dag R2 – Mandag 06.07 Urbino → Appenninene → Bologna-åsene 📍 ca. 230 km Mer MC-fokusert dag. Overnatting: Sør for Bologna / Imola Dag R3 – Tirsdag 07.07 Bologna → Ducati Borgo Panigale → Modena → Parma-åsene 📍 ca. 200 km Morgen: Ducati museum/fabrikk Ettermiddag: Passo della Cisa / Cerreto Overnatting: Parma / Appenninene nord Dag R4 – Onsdag 08.07 Parma → Apuan-alpene → Lucca / nord-Toscana 📍 ca. 220 km Teknisk, morsom kjøring. Dag R5 – Torsdag 09.07 Lucca → Brenner-alternativ → Øst-Dolomittene 📍 ca. 320 km Transport + belønning. Overnatting: Cortina / Auronzo Dag R6 – Fredag 10.07 Øst-Dolomittene runde 📍 ca. 180 km Falzarego, Valparola, Giau, Tre Cime. Dag R7 – Lørdag 11.07 Dolomittene → Großglockner → Tirol → Bayern 📍 ca. 260 km Alpin finale. Dag R8 – Søndag 12.07 Kort etappe → München lufthavn 📍 30–50 km  
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer