Gå til innhold

Råd for reising. Kjøpe togbillett ÖBB (går ikke lengre, men men)


Anbefalte innlegg

Det snakkes om lange reiser og eventyr i utlandet, men det er ikke så mange som kommer seg avgårde. Noen ganger kan ønskene stoppe opp pga praktiske utfordringer. Det tar uansett litt tid å planlegge og forberede. Det er tidsbruk man ikke kan stresse seg unna. 

I denne forumtråden knekker vi noen problem-myter og prøver å gi noen enkle oppskrifter og råd.

Mange spørsmål er allerede besvart i de andre trådene der turer er beskrevet. Bruk gjerne litt tid på å lese dem. 

 

 

Bestille togbillett på ÖBB Nightjet.com (de to tyske private selskapene er så mye dyrere at jeg ikke regner dem som aktuelle)

  • kalender, kredittkort/PayPal, sykkelmerke, -modell, årsmodell, reg nr, høyde ca 120, bredde ca 90, lengde ca 220 og vekt ca 200
  • Det er visstnok slik at man må gjennomføre to separate kjøp for å reise begge veier
  • etter kjøp, IKKE, IKKE, IKKE klikk på PDF-billetten. Gjør du det ryker muligheten for å avbestille/bytte. De svarer at da kunne vi møte opp på stasjonen med printet billett og sjekke inn selv om vi har avbestilt. De er ikke online på stasjonen eller på toget
  • kupéene med eget WC blir raskt utsolgt. Kun få dager etter at de blir lagt ut. Billettene legges ut for salg 180 dager før avreise

 

  • BOOKING incl motorvehicle
  • Tyskland - Østerrike (Hamburg - Innsbruck
  • motorcycle, NEXT
  • merke, reg nr, CONFIRM
  • eventuelt legg til Adult og Motorcycle nummer to, tre osv., NEXT
  • bla i kalender, klikk på din dato og velg din dato fra listen
  • hold deg unna "Sparschiene" som ikke er refunderbare (selv om det står at de kanskje er det) Velg dyrest!
  • scroll litt ned og velg "Sleeper cabin"
  • velg f.eks. "Compartment with 2 beds" hvis dere er to personer som vil ha egen kupé. Velger dere "... 3 beds" så deler dere med én fremmed. "Single ......." er for én person alene
  • legg i "Cart", klikk på handlevognen og derfra er det ganske vanlig netthandel

 

Pris for Single Deluxe er omtrent 3.500,- hver vei. Det er det samme som det faktisk koster å kjøre sykkel gjennom Tyskland med én overnatting, bensin, slitasje dekk, kjede, olje o.l.  Trekk eventuelt fra ca kr 200,- hvis du ikke bestiller eget WC/dusj og eventuelt ca 500,- hvis du deler kupé med en annen.

EDIT mars 2024 (ÖBB har kuttet de vognene som fraktet bil/mc)(private alternativer finnes, men DYRT)(Finn en løsning og kom deg avgårde likevel 👍)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferge til Tyskland

Stena Line fra Gøteborg til Kiel er rimeligere enn Color Line fra Oslo. Spesielt for single lugar. Noen bruker hurtigbåt til Hirtshals. Billig, men fra Oslo-området har man da bare spart 11 mil sammenlignet med å kjøre hele veien til Hamburg. Kanskje andre regnestykker fra andre steder enn Oslo-området.

Bestilling på Color Line og Stena Line er såpass intuitive (sammenlignet med ÕBB) at jeg ikke lager en steg-for-steg

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

... ferge forts

Man dirigeres dit man skal plassere motorsykkelen. Eventuell passasjer inkludert. Der finnes det stropper til sikring. Disse fergene ligger så rolig i sjøen at det nesten ikke er nødvendig med stropper, men man gjør det jo likevel. Settes i første gir. Én stropp på hver side, om mulig littegrann på skrå bakover - for å sikre mot at sykkelen ruller/trekkes forover og dermed av sidestøtten. Moderat stramming.

Bensinfylling

Tyskland har vanligvis ikke kortautomater. Jeg tipper det er for å få folk inn i butikken. Irriterende å stå i kø fordi familien i bilen foran skal på toalett og dessuten handle. Ikke så ofte det er kø, så det tåler man. Likevel: ved avsluttet tanking er det høflig å trille sykkelen frem og forte seg inn for å betale.

Italia er en blanding av selvbetjent, betjent, kort- og seddelautomater. I siestaen og på kveldstid reddes dagen av noen Eurosedler

Sveits og Østerrike ligner på Norge. Stort sett kortautomater

Eksosanlegg

Historiene om spesielt tysk og sveitsisk politi er skremmende, men sjelden bekreftet. Jeg har kjørt friskt med åpent anlegg uten dB-killer i tolv år uten et eneste problem. Mitt inntrykk er at politiet først oppsøker de som kjører aggressivt, gjerne i grupper og som bruker MYE turtall, giring og gassing. Nyere store Ducatier har dessverre motorkonstruksjoner og eksosanlegg som (i større grad enn før) avgir plagsomme lydinntrykk. Publikum har ikke samme glede av dette som vi kanskje har selv og politiet er enige med publikum. Likevel løses dette problemet ganske elegant ved å bruke myk gasshånd og praktisere hensynsfull adferd i nærheten av folk.

Fart

Høy fart og/eller god kjørefølelse får vi likevel alltid nok av på disse turene, så da gjenstår regelen om at det er en tid og et sted for alt. Man kan selvfølgelig gå på en smell uansett tempo, men det er moderate sanksjoner - med unntak av i Sveits. Mitt inntrykk er at politiet er mest negative til bøllete og farlig adferd i nærheten av folk - mindre opptatt av fri-flyt-farten på øde veier. Min egen holdning (teori vs praksis?) er at jeg prøver å skåne folk, men minner også om at i andre land kan politiet ikke beslaglegge norske førerkort. Jeg spekulerer ikke i det, men deilig å kunne kjøre etter forholdene uten å ha vanlig angst i alle 60 og 70-soner. Fart er et kontroversielt tema og enhver må bestemme seg for hvordan det skal håndteres. Mitt innspill her er kun de inntrykk jeg har fått og er ment som basis for ens egen vurdering.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
2 timer siden, Øystein skrev:

Ingen hint om tidsperspektiv? Votter og vinter, eller - vår ?

Jeg har ikke sjekket om arbeidet pågår nå, er planlagt utført senere eller har en fullføringsdato. Selv kjører jeg verksted-omvei nedover og er tilsynelatende ikke påvirket av dette. Andre har spurt ÖBB om presisering. Oppdatering følger.

Det finnes private aktører i samme tjeneste-segment, men de holder enklere standard OG er mye dyrere. Urlaubexpress tror jeg den ene heter. Jeg vet ikke om de også er rammet av problemene.

Ønsker du å komme deg nedover i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper å komme meg nedover i påsken. Komme meg effektivt ned til Italia, og så bruke tid der og ta det rolig oppover igjen. 3 uker pluss noen dager i baklomma i tilfelle… Men da er det håp. Og Omikron blåser over før det så jeg er positiv 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Og DER var billetter til Oslo-Kiel og Hamburg-Innsbruck i boks… Gikk for liten avbestillingsmulighet. I år skal det MYE til før jeg avbestiller… Betalt med kredittkort, så er reiseforsikringen på plass. Koronaen er unnagjort, og nå er jeg klar for vår. Ca 2 mnd til avreise 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
ÖBB Nightjet setter inn de nye togene på linjen Hamburg-Innsbruck-Wien. Yoohoo. Skikkelig luksus med MYE bedre komfort. Bare cirka 20 euroer dyrere enn de gamle togene.
 
UTEN vogner til biler og motorsykler.
 
Det fortalte Kundenservice på telefonen i dag. Mumling om at vognsettene blir for lange, men det kan de vel ordne ved å laste bilvognene og passasjervognene på hver sin perrong - eller to omganger på samme perrong. Det har tidligere hendt at ÔBB informerer feil/mangelfullt så kan hende ny informasjon dukker opp. Kanskje det hjelper litt hvis deres tidligere faste kunder (oss) sier fra? Hvis du er tålmodig nok til å vente i telefonkø, så ring +4351717 eller heller send mail til [email protected] Jeg sender en henvendelse til NMCU i tilfelle de har for lite å ta ansvaret for 😉 Sender en stor organisasjon et spørsmål kan det hende at det er det som skal til.
 
For de som mener man burde kjøre; gjør gjerne det selv om det totalt sett er like dyrt. For de som velger de private aktørene; gjør gjerne det selv om det er ordentlig gammelt og dårlig materiell til uforståelige høye priser (omtrent dobbelt av ÖBB)
 
Blir du med på en bitteliten dugnad?
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

De offisielle rutetabellene  er lagt ut, men for Hamburg-Innsbruck fremdeles uten bil/mc-transport.

Noen av prisene er så rare at de nesten må være feil. Hvis noen, mot formodning, skal ta Nightjet Hamburg-Innsbruck uten mc så koster "comfort"-kupé €330. Det er det samme som gammelt tog med lignende kupé, men MED mc, kostet i 2023. Raritetene begynner med ekstra €90 for full flex og ekstra €335 for oppgradering til LITT større kupé og dusj i eget avlukke (tørt badegulv). Rare greier....

 

øbb ny nj.JPG

 

Forøvrig: Skulle det friste med en togreise på tvers av Østerrike? Ikke spesielt nyttig, men ganske billig. Wien-Feldkirch i ny Nightjet med mc og eget wc og dusj i kupéen €285. Kanskje man tar en slik avstikker bare for kosens skyld 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 330€ så kan du risikere å få en til på lugaren ser det ut til. Det kan en sikres mot å betale det lille tillegget på 335€.  

Det blir ikke akkurat rimeligere å dra på tur nedover, særlig i betraktning den dårlige valutakursen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..  kjøper man dobbel er det vanligst, vil jeg tro, å dele med en man kjenner.... eller som vi ofte har gjort - kjøpe single kupé til hver fordi det bare kostet noen hundre kroner mer enn å dele. Nå er det tilsynelatende endret betydelig.

Jeg tror tabellen er feil. Det er flere logiske skivebom. La meg sjekke.

ØBB var fra Dag 1 rimeligere enn DB Autozug som de overtok etter og har stort sett ligget på halve prisen av de private tyske aktørene. Ikke så rart at de skrur opp prisene litt når de også kommer med splitter nye tog. Endel dyrere på de tyske linjene - kanskje fordi tyskerne priser opp utenlandske aktører på tyske skinner. Europeiske skinnenett er sprengt på kapasitet og da kan jo prisene gå oppover. Heia det grønne skiftet.

Har ikke lest et eneste pip om hvordan nordmenn forholder seg til redusert bil-/mc-tog-tilbud. . Kanskje de fleste tutler gjennom Tyskland uten å tenke på noe tog. Mitt inntrykk er at det generelt er færre motorsyklister på tur - både her i landet og på kontinentet. Jeg fikk NMCU til å skrive brev til ØBB, men de har etter et par måneder ikke fått svar. Det kan ikke være umulig å stokke vognene slik de alltid har gjort og slik at perrongen i Hamburg duger. Jeg tipper det er i orden neste år og det eneste de trengte var tid nok til å legge vognkabal og holde av plass på sidespor, nok skiftelokomotiver osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at de har rettet opp noen feil.

OBS prisene i dobbel kupé er pr person

Voldsomt som de priser full Flex. For å få kostnadsfri avbestilling også de siste fjorten dagene må man betale €185 ekstra hvis man er i single kupé. Det må jo være feil. Vi får se.

 ØBB ny tabell.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (3 timer siden):

Hmm..  kjøper man dobbel er det vanligst, vil jeg tro, å dele med en man kjenner.... eller som vi ofte har gjort - kjøpe single kupé til hver fordi det bare kostet noen hundre kroner mer enn å dele. Nå er det tilsynelatende endret betydelig.

Jeg tror tabellen er feil. Det er flere logiske skivebom. La meg sjekke.

ØBB var fra Dag 1 rimeligere enn DB Autozug som de overtok etter og har stort sett ligget på halve prisen av de private tyske aktørene. Ikke så rart at de skrur opp prisene litt når de også kommer med splitter nye tog. Endel dyrere på de tyske linjene - kanskje fordi tyskerne priser opp utenlandske aktører på tyske skinner. Europeiske skinnenett er sprengt på kapasitet og da kan jo prisene gå oppover. Heia det grønne skiftet.

Har ikke lest et eneste pip om hvordan nordmenn forholder seg til redusert bil-/mc-tog-tilbud. . Kanskje de fleste tutler gjennom Tyskland uten å tenke på noe tog. Mitt inntrykk er at det generelt er færre motorsyklister på tur - både her i landet og på kontinentet. Jeg fikk NMCU til å skrive brev til ØBB, men de har etter et par måneder ikke fått svar. Det kan ikke være umulig å stokke vognene slik de alltid har gjort og slik at perrongen i Hamburg duger. Jeg tipper det er i orden neste år og det eneste de trengte var tid nok til å legge vognkabal og holde av plass på sidespor, nok skiftelokomotiver osv.

Jeg skrev en e post til ÖBB, fikk hverken en bekreftelse på at den var mottatt eller svar på henvendelsen. Akkurat like arrogant som ventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som erfarer dårlig kundeservice. Online-blekka 1000PS spurte om togene til Italia. De ble kansellert før 2023. 

Nederst i sitatet forklarer ÖBB hvorfor. Det svaret lover ikke godt for fremtidens tilbud, men vi får vel bare forsøke å være optimistiske. 

 

1000PS Forespørsel:

Kjære Mr. Mag. XXX,

Vår redaksjon ble i dag informert av en leser om at biltogforbindelsen Wien - Livorno skal avvikles i 2023. Kan du kommentere det? Som motorsykkelmediet med størst rekkevidde i DACH-regionen og entusiastiske tidligere brukere av dette unike tilbudet, er vi veldig urolige over dette. Også fra et miljømessig synspunkt vil avviklingen av denne forbindelsen være et fatalt og spesielt helt feil signal, spesielt i dagens situasjon. Tross alt vil dette trinnet tvinge tusenvis av klimabevisste reisende tilbake på overfylte motorveier.

Jeg forblir med forespørselen om kommentar og vennlig hilsen,

Valentin Pokorny, redaksjonell direktør

Svar pressetalsmann ÖBB:

Kjære Mr. Pokorny,

ÖBB omorganiserer sine tjenester for Italia for ruteåret 2023. Med Nightjet 233 og NJ 40295 vil det være en daglig Nightjet-forbindelse fra Wien og München, Salzburg til Genova og La Spezia hele året fra desember 11, 2022. Dette vil øke tilbudet for en miljøvennlig reise til denne regionen betydelig med Nightjet. La Spezia ligger bare 80 km fra Livorno.

Biltransport tilbys ikke.

1000PS respons:

Kjære Mr. Mag.,

Takk for raskt svar. Som du kan forestille deg, vil dette imidlertid ikke være tilfredsstillende for motorsyklister. Tross alt er det sannsynligvis ikke plass til motorsykkelen selv i det mest romslige Nightjet-rommet. Jeg vil også være takknemlig for ytterligere informasjon om årsakene til å avslutte denne forbindelsen.

Denne forespørselen forble ubesvart av ÖBB.

I et intervju med den østerrikske dagsavisen "Die Presse" kommenterer ÖBB-sjefen deretter bakgrunnen for avgjørelsen: Togforbindelsene til bilene er bare godt booket i høytiden, ellers er etterspørselen svært lav. Tilbudet var relativt billig for kundene, men vanskelig å gjennomføre økonomisk og økologisk for jernbanen. Biltog binder opp mye kapasitet, og disse er foreløpig svært begrenset. Stigende personal- og materialkostnader, samt utgiftene til vogner for kjøretøytransport og drift av lastestasjonene, er rett og slett for høye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • stoppitide endret tittelen til Råd for reising. Kjøpe togbillett ÖBB (går ikke lengre, men men)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer