Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

VELKOMMEN TIL BANEDAG MED NORSK DUCATIFORENING DESMODROMENE 

Kjøring med motorsykkel på bane er moro, det er lærerikt og gjør deg til en bedre og sikrere fører i trafikken – enda mer hvis alle oppfører seg som folk og følger de samme reglene. Derfor denne ABC. Noen tror at de egentlig ikke behøver å lese, men det er feil. 

Nederst på dokumentet finner du en egenerklæring. Du må underveis i påmeldingen bekrefte at du har lest og aksepterer både den og ABC (også kalt arrangørvilkår).

Møt opp i tide, les og lytt til beskjeder og respekter funksjonærene (frivillig dugnadsinnsats) 

• ·         Ha med førerkort, vognkort, db-killere. Kontrollér dekk, oljenivå, hendlenes funksjon, bremsevæske, -klosser og skiver. Sjekk kjede og drev
  • ·         Skinndress (egnet tekstil aksepteres), skinnhansker, EC-merket hjelm, høye støvler, ryggskinne
  • ·         Dekkvarmere ikke tillatt
  • ·         Racingdekk ikke tillatt
  • ·         Kjøring med passasjer ikke tillatt
  • ·         Tidtaking ikke tillatt

Første stopp er teknisk kontroll: du er selv ansvarlig for at sykkelen er i forskriftsmessig stand. Våre tekniske kontrollører måler støy(/musikk) på alle sykler, maks 100dB. Pluss noen stikkprøver av:

• ·         Synlige lekkasjer dempere, motor, bremser.
  • ·         Dekkslitasje
  • ·         Bremsesystem (innslag bremsehendel samt bremseklosser)
  • ·         Kjedets tilstand

Bestått kontroll utløser signert klistremerke for dagens deltagelse

Førermøte: Obligatorisk. Her gis dagsaktuelle beskjeder av største sikkerhetsmessige betydning som ALLE må få med seg.

Grupper: Første gang man deltar på vår banekjøring så skal man velge grønn gruppe. Gå gradene og sett sikkerheten høyest. Spør [email protected] hvis du vil starte i en annen gruppe og mener du åpenbart er kvalifisert til det

Moderat – Grønn
Introduksjonsgruppen som alle som kjører på bane for første gang skal starte i. Det vil være begrensninger for å holde farten under kontroll. Instruktør for alle nye deltakere i denne gruppen. Forbikjøring tillatt kun hvis instruktør eksplisitt har opplyst om det.

Medium – Gul   Dette er en gruppe for litt erfarne førere som i større grad driver egentrening. Forbikjøring inn mot eller i sving er forbudt.

Rask – Rød   Denne gruppen er for erfarne førere. I denne gruppen er forbikjøring tillatt på hele banen, men det må ikke forveksles med racing.

Dersom man ønsker å bytte gruppe, tar man kontakt med stevneleder. Det er kun stevneleder som kan godkjenne bytte av gruppe. Din sykkel skal så påføres nytt klistremerke med ny gruppefarge.

Flaggregler: Vi benytter varsling ved lys.

Rødt                      Fare på banen – kjøringen avbrytes. Senk farten betydelig, fullfør runden til depot (forbikjøring forbudt)

Gult                       Fare på banen – senk farten betydelig og kjør rolig til det igjen er grønt signal.

Grønt                    Klarsignal – banen er klar og man kan kjøre som normalt.

Målflagg              Sort-/hvitrutete flagg – passet er over. Kjør rolig til depot.

I tillegg vil funksjonærene ha følgende flagg:  Personlig flagg – fullfør runden og kjør til pitlane/utslipp der ansvarlig vil ha en prat med deg angående din kjøring eller din motorsykkel. Det kan oppstå feil som du selv ikke klarer å oppdage. Dette flagget kan være fysisk og viftende/pekende på deg eller som lyssignal.

”Ufrivillig avstigning” / teknisk problem:

Dersom man har en ”ufrivillig avstigning” er det viktig at man, om mulig, kommer seg ut av banen og over gjerdet. La sykkel bli liggende og vent til vi kommer og henter sykkel og deg. 

Du plikter å gå til legesjekk senest 15 min. etter avstigningen uansett hva du selv mener om alvorlighetsgrad. Foruten behandling får du skriftlig bekreftelse på at du er skikket til å kjøre igjen og skal selv vise den til stevneleder. Sykkel skal ha ny teknisk kontroll før den slippes utpå igjen.

Får sykkelen tekniske problemer under kjøring, hold venstre hånd i været, kjør ut av idealsporet og inn til depot om mulig. Dersom det ikke er mulig å kjøre tilbake til depot, kjør ut av banen på stedet med minst risiko for å bli truffet av andre og kom deg over gjerdet. Ikke forlat stedet – du blir hentet. 

Oppførsel på banen:
Vårt mål med arrangementet er at samtlige deltagere skal ha det moro og kunne utvikle sine ferdigheter innenfor det hver og en opplever som trygge rammer. Dette er hovedgrunnen til at vi har forskjellige grupper med ulike regler. Sjekk også hjemmesiden for info om idealsporet og hvorfor alle skal følge det. Erfaringsmessig så kommer hornene i pannen etter hvert som man blir kjent med banen og mer komfortabel på sykkelen. Da er det lett å bli overivrig og kanskje ikke ta nok hensyn til andre deltagere. Det gjelder derfor på banen, som på veien, å avpasse farten etter forholdene, situasjonen og de andre deltagerne. 

Bekreftelse og Egenerklæring

Bekreftelsen gjelder for alle aktiviteter som foregår på baneområder og i regi av Norsk Ducatiforening Desmodromene og evt andre arrangør-partnere. Den blir gyldig i selve påmeldingsprosessen. 

Jeg skal delta på obligatorisk førermøte. Jeg har gyldig førerkort og motorsykkelen som benyttes er registrert og i forskriftsmessig stand. Jeg bekrefter at jeg har lest ovenstående ABC og aktuelle regler som blir publisert på hjemmesiden.

Jeg forstår, garanterer og vil holde Norsk Ducatiforening Desmodromene og deres samarbeidspartnere, helt og holdent fri for ansvar hva gjelder direkte eller indirekte skader, inklusive, uten begrensninger, skade på person(er), kjøretøy og/eller utstyr samt skade på eiendom. Jeg er også klar over at jeg som fører har ansvar for min egen kjøring. Du er, som bestemt i Bilansvarsloven, normalt forsikret mot skade du eller sykkelen forvolder, gjennom din ansvarsforsikring. Jeg bekrefter herved at jeg har ansvarsforsikring. Kaskodekning av skade på eget kjøretøy er annerledes - den varierer fra selskap til selskap.

Jeg forstår at brudd på arrangementets regler samt uønsket oppførsel kan medføre bortvisning fra banen og baneområdet – uten refusjon av deltakeravgift. Stevneleder har denne myndighet.

Velkommen!

• Liker 3
  • stoppitide endret tittelen til Banekjøring, ABC og Egenerklæring
  • stoppitide klistret denne emne
  • stoppitide avklistret denne emne
  • stoppitide avklistret og klistret denne emne
  • Program

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Han som skal svare (både der og her) er sykmeldt.  Du får svar om ikke lenge. 
    • Hei, Sendte mail til [email protected] for en liten stund siden. Noen som følger opp den mailboksen eller bør jeg heller spørre her? 😊
    • Husker du hvordan vi løste utfordringen med en "skummel" eierskiftekontroll?😋 Ett av problemene med at det utelukkende er eldre og forsiktigere herremenn som bestemmer er at de tar for gitt at sin egen virkelighetsoppfattelse er gyldig for alle andre også (ekkokammer/projeksjon). Jeg har fått aksept, faktisk, fra noen av disse herrene, for at nivået på førerutviklingen er og må være annerledes for de som er virkelig dyktige sett i forhold til de rustne/bekymrete/uerfarne. Kjeglekjøring og bremseprøver er nyttig for noen, men videreutvikler ikke de som fra før er på høyt mestringsnivå.  Tiltak som er like for alle er stort sett nytteløse. De må tilpasses den enkelte. 
    • Akkurat det med fokus på utsatta svinger liker jeg. Men det blir litt håpeløst når anbefalt hastighet er mer for to etasjes busser en motorsykkler. De snakker om å bruke blikket smart. men ikke noe om hvordan. Eller å flytte opplæringa fra små gokart baner til større baner. At lette sykler ofte er dårlig vedlikeholdt er vel ingen hemmelighet. Men jeg lurer på hvor mange av de kontrolerte som fikk mangel/avskiltning pga et vanvittig bråkende defektannlegg? Jeg er ikke for periodisk mc kontroll. Men kanskje en eierskifte kontroll, slik det var før. Særlig på lette sykkler.
    • Jeg er også med, datoene reservert i kalenderen min, rom booket hos Elveseter. Både Diavelen min og jeg er allergisk mot all form for grus og vil i så fall vurdere enn alternativ rute der det kan være aktuelt.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer