Gå til innhold

Rimelig diagnose utstyr eller program (app) for pc, som passer til 999.


Anbefalte innlegg

Noen som har tips om noe slikt?

Mitt problem nå er at motoren begynner å fuske og "backfire" og så stoppe brutalt, da teperaturen passerer ca 50 grader.

Ventiler justert, og register reimer bytta.
Alle kontakter er sjekka og rensa.
En coil er bytta.
Nytt bensinfilter.
Bensinpumpa testa.
Jording oppgradert (en kabel til rett på starterbolt, Exakt kabe kit) og jord punkt rensa.
Men samme feil inntreffer ved ca. 50 grader. Da begynner den og fuske / "backfire" Særlig på horisontal sylinder. Og så bråstoppestoppe.
det virker som tenninga blir så tidlig at feiltenning stopper motoren. Det samme skjer når jeg prøver og starte den varm, fortenning bråstopper stempelet på vei opp. Litt som den gamle Harley Evo'n, bare verre.
Kjøles motoren litt, er allt i orden.

I dag skal jeg forsøke å sette den nye coilen på horisontal sylinder, samt koble til tenningslampa for å se hva som skjer med tennings tidspunkt.
Mye tyder på at det "bare" er tennings sensoren, skal måle den når den er varm...

Kan det være feil på ecu som forårsaker slike problemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er strengt på 50 grader hver gang må man vel tippe motor-temp-sensor? Likevel - hvis det er den må det kanskje være noe mer... som gjør 50 graders "reaksjonen" så drøy.  Feilreaksjon i ECU kan tenkes. Vet ikke hvor vanlig det er.

Du har et par punkter på listen din, så vi får krysse fingrene der.

Jeg ser stadig gutta på mitt favorittforum DucatiMonsterForum.org anbefale JPDiag software. Forøvrig tror jeg forhandlerne gladelig og ganske billig plugger inn sykkelen din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Skal sjekke ut den softwaren.

Det siste der liker jeg, og er kanskje en av mange fordeleler med Ducati. Men jeg har litt reiseveg til Holmestrand.

I dag oppdaga jeg, at om jeg holder den på drøye 4000 omdr. så er det lite fusking, og den stopper ikke. litt typisk falsk luft...

Tenninga virker fin. Det var litt utfordring å få sjekka tenninga med en old fashion tenningslampe, da det ikke er noen høyspentkabel å koble føleren på. men det holdt faktisk å legge den rundt ledningene til coilen.

Og olja spruter ut av inspeksjonshullet til merkene på svinghjulet, så det kunne jeg ikke bruke. Kunne ikke huske at det var slik på de gamle... men nå kom jeg på at det var et vindu der, ikke plugg til å skru ut for å se tenningsmerkene.

Så jeg skrudde av reimdekselet og brukte TDC merket der istede, det blir ikke helt nøyaktig, men nok til å se om det er helt ute.

Jeg målte en skikkelig varm tennings sensor. Og motstanden hadde økt til  drøye 1K ohm, og synker i takt med at tempen synker. Nå husker jeg ikke i farta hva den skal være, men det var i alle fall mye mindre.

Sjekka også throttel synkronering, den var helt fin.

Nå har jeg en tennings sensor på Multi'n, som er lik. så jeg skal prøve den. Kan jo først prøve om den også øker motstanden som varm.

Kan jo legge til et tips for oss som ikke har eksosavsug i bua:

I tillegg til å ha dører og vimnduer åpne, bruk miljøbensin, da blir det trivligere,, samt gå ut for luftepauser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At motstanden øker med økende varme, kan være at delene utvider seg, og klaringa mellom sensor og timing drev blir mindre? Ellers er motstanden (kald) 850 ohm, riktig.

Sensoren drives av strøm fra ECU. 12V og 5V til signal. Det er tre kontakter, jeg er litt usikker på hvilen kontakt som er hva, men jeg får målt de da med tre alternativer.
pin 1 og 2,bare 2.5v
pin 2 og 3 bare 0.85V
pin 1 og 3 bare 1.6V
Så ikke noe, hverken 12 eller 5 volt.
Om jeg har målt riktig, tyder det på at spenninga fra ECU er det noe galt med.
Jeg satte på tenninga og målte. Mulig at motoren bør gå når man måler dette?

Det er en del skruing for å demontere sensoren, så jeg har ikke fått testa sensoren til Multistrada'n enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Multi'n gjør den det.

Men på 999'n er vann pumpe dekslet i veien. Så jeg må tappe kjølevæskea igjen.

For å komme til check hullet for å kontrolere klaringa, må batterikassa "sikringskapet" løsnes eller fjærnes..

Muligens er kjølevæske manifoilen i veien også?

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sett litt på GuzziDiag og GPdiag software. jeg får kanskje prøve begge.

Men jeg trenger overgangs kabler for å koble ECU'n til PC'n:

Litt forvirrende utvalget av disse overgangs kablene.
Det er vel denne jeg skal ha, men jeg har jo ikke noen 16 pin kontakt på pc'n.
https://www.lonelec.com/product/moto-gu ... d-adaptor/

Eller er det denne jeg trenger som kommer med en interface?
https://www.lonelec.com/product/guzzidi ... onnection/

Eller er eneste fordelen med interface, feikoblings beskyttelse?

En annen ting: Jeg har en ECU til Multi 1000 DS liggende som er i orden. Den er helt lik utvendig, har samme kontakter, og er fra samme år som 999'n.

Hadde det gått an å prøve den på 999'n, bare for å utelukke/bekrefte om det er feil på ECU. Den vil vel neppe fungere optimalt, men det er jo bare for å teste. Eller kan jeg ødelegge noe?

Multi'n har et annet kaldstartsystem med en "stepper motor" som regulerer ekstra lufttilførsel, avhengig av b.l.a. motortemp.

Mens 999'n gir vel bare ekstra bensin ved oppstart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om ECUer fra såpass forskjellige sykler kan byttes med ok resultat. Ringerunde på gang? Løvaas, Eker, DesmoLab først. Deretter Biggelaar. Formål: spørre om de vet og spørre om de kan undersøke og rette evt feil på løs ECU.

Intet å bidra med når det gjelder software herfra eller derfra.

(Har ikke 999 knapp ved gasshåndtaket - trykk inn for tomgang der du vil?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte Løvaas i da, for å betille b.l.a. shims til min ST-2. men jeg glemte å spørre om ECU. Skal gjøre det i morra.

I dag testa jeg CPS'n fra 999 på Multin. Den gikk veldig fint.

Så da gjennstår bare ECU feil og kabel feil.

Ja, 999'n har en høy tommgang funksjon for kaldstart. Liten hendel på styret og wire ned på innsuget.

Starta den i dag igjen, og jeg la merke til at innsprøytninga er ustabil. Særlig ved oppstart. Dysene er montert i luftfilterboksen, så det er lett å se visuelt på denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke anbefaIt å prøve Multistrada ECU på 999'n fra Løvaas, så jeg droppa det.

går monterte jeg crank sensoren fra 999 på Multi'n og omvendt. Multin gikk veldig fint, så det tyder på at det ikke er CPS feil.
Jeg la merke til at på 999'n var klaringa mellom sensor og timingdrev liten, selv med den tjukkeste shimsen (1 mm.). Så jeg drenerte olja, og demonterte generatordekselet for å se om drevet hadde løsna. Det hadde det ikke. Tydelig at jeg må bruke to av de tynnere (0.6 og 0.8mm.) shimsa sammen her. litt spesiellt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått Overgangen (interface) fra London elctronic.
Kobla det hele opp med JpDiag. Men der skal man registrere sykkelen (og meg?). Det fikk jeg ikke til i første omgang..
Men GuzziDiag fungerte. Men jeg er litt usikker på hvilken sykkel jeg skal velge.
Breva 1100 har samme ECU som Multistrada DS. IAW 5 AM. 999'n har IAW 59 M (eller var det IAW 5.9 M, litt usikker). Men fysisk så ser de like ut. Og det virker som om den kommuniserer greit som Breva 1100. Guzzien er luftkjølt da, og har en temp sensor i toppen, mens 999'n er vannkjølt. Brevaen har også lamda sonder i eksosen. Mens min er vel blandt de siste Ductier som ikke har det. 
Så da gjenstår det å lære meg å bruke greiene...
Fikk opp en drøss med feil. Men noen komponenter på sykkelen er fortsatt frakobla, da jeg venter på shims til CPS'n fra Løvaas. Så jeg får bare vente litt med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
I dag gjorde jeg to ting. JPDiag har jeg ikke fått til å fungere enda, så jeg brukte GuzziDiag.
Valgte Guzzi Norge 1200, som skal ha samme motorstyring (ikke vannavkjølt da).
Fyllte nesten tre liter miljøbensin på tanken, Det var ca en halv liter 98 der fra før av... Rett og slett pga det blir utrivlig med all eksosen i det lille verkstedet mitt, selv med døra oppe.
Gikk gjennom sidene i diagnose programmet, ingen feil funnet og allt så bra ut.
Starta opp, og allt var plutselig i orden. Nå går den også fint frakobla fra pc'n (det lille jeg har prøvd)
Så, er bensinpumpa eller trykk/returventilen så gåen at den bare fungerer på miljøbensin? (blir jo dyrt i lengden😲 )
Eller har diagnose programmet fresha opp motorstyringa bare sånn av seg selv...?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra!

Det er selvfølgelig mulig at det samme skjer igjen, men man kan vel tippe at ECU-"rydding" og/eller bensinsystem-rensing var det som skulle til.

Halvliter bensin kan ha vært for lite. Motorene stopper før det er helt tørt - for å skåne pumper og injectorer.

TBC I'm sure 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte co nå i kveld. Og den var på ca 0.5.

Det virker magert på en motor uten katalysator. Det har kanskje vært katalysator på denne en gang, men jeg finner ingen.

Lufteskruene er satt på 2.5 turn ut. Er ikke det mye?

Justerte vertikal til 1 omdr ut, da økte co til ca. 1.7. Horisontal er verre å komme til, så det får jeg ta i morgen.

Nå husker jeg ikke helt hva co trimmen stod på, men mener det var - 16 eller 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falsk luft på horisontal. Når jeg sprayer startgass i overgangen innsugsflens og topp, øker turtallet.

Demonterte innsug, og så at det var litt irr på toppen/anlegg mot innsug.

I mangel🤢 av skikkelig forskjerm på denne (og de fleste andre moderne sykkler), spruter det både vann, grus og asfalt, som blir liggende på blokka. ikke rart det oppstår irr som spiser seg innover...

Litt flaks at jeg fikk løsna umbracoskruene, som hadde irra fast.

Jeg tror at jeg bør bruke pakningssement i tillegg til den istøpte o-ringen på innsugs flensen. Men jeg har en følse at den ikkeherdende ikke går så godt sammen med gummi. Kanskje bedre å bruke den herdende silikonpakningen?

Jeg forsøkte å stille co, før jeg oppdaga lekkasjen.

På horisontal måtte jeg stille lufteskruen helt inn, samt øke innstillingen på ECU fra 16 til ca 30, for å komme i nærheten av 1.8 %. Da sjønte jeg at et måtte være en lekkasje...

Burde selførgelig ha sjekka slikt først. Men dette er første gang jeg feilsøker på en motor med injection. Så man blir litt forvirra av allt det digitale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det hjalp ikke noe, så det må befinne seg en "usynlig" sprekk i innsuget, gummi som har løsne fra metallet pga irr, eller noe slikt...

 Så da ble det å bestille nye innsug fra løvaas. Turte ikke spørre om prisen, men jeg håpa på ca max 600 pr stk. Så sjokket kom selførgelig da jeg henta de; ca 1450/stk. Kanskje ikke så rart, nå som kronekursen ligger et sted mellom monpolpenger og  mongolske togrog.🥴 (Og hvis noen tror det vil hjelpe å stemme Høyre neste gang, tar de helt feil.)

Monterte med pakn cement (var kanskje unødvendig) i går, locktite på boltene, 5 Nm, på med trottlene, oppstart, stoppa etterhvert med et poff i vertikal innsug. men det viste seg at co sofware var stillt på 0 (null). 16 var utgangspunktet.

Nå står den på 22. og co måler ca. 2.6% (er det litt høyt?) og går veldig fint.

Jeg måtte skru lufteskruen neste inn på horisontal og ca 1 omdr ut på vertikal, for å få co lik på begge. Det er lett å måle de individuellt på denne, da den har to seperate anlegg, ikke noe krossover eller katalysator.

Da gjenstår det å sjekke synkroniseringa igjen. Slik jeg har forstått det kan det være en lite forskjell her, til fordel for co likhet ?

Måtte bytte toppdekselpakning på horisontal, og jeg hadde trolig brukt feil pakn cement. eJeg hadde brukt en ikke herdende som fungerer best med papir pakn og slikt? Monterte med en herdende silikonpakning. Også på de små feltene under kam "holderne". Bytta også endelokkene på venstre side på den toppen.

Det lakk også kjølevæske fra de korte slangene mellom manifold og radiator. (jeg hadde en mistanke til at disse var dårlige, og burde ha bytta før😶) Rensa for irr på slange stussene og monterte de nye trange fine...

Radiatoren var ikke så varm, under testen, på høyre side, i går. Så ikke kom her å si at jeg må tappe kjølevæske og demontere denne for fem💥x👹te gang, fordi den er tett, eller at termostaten er gåen🤣💩

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software
Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen....

Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader.
Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig.
Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai.

Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å skrur samme kåpe tank, sete og slikt, samt bytter bremse og kløtsj væsker. Og motoren starter lett og går veldig fint.

Bestillte skilt i dag. jeg har ikke kjørt en meter enda (det blir kanskje i morgen) Men nå vurdrer jeg å feire "gjennombruddet" ved å melde meg på til banedag 16 mai😀

Co'n bør være ca 3.5% fikk jeg opplyst av løvaas i dag, så da kan jeg øke yttligere litt. Bare ikke tomgangen blir for høy. Får jo ikke noen mulighet til å justere den, nå som jeg ikke borra det hullet☹️

Men etter jeg monterte litt (for) tette db killere i går går den vel allerde feitere, en det jeg innstillte (2.5%) ?

Endret av Jon Tangenes
masse skriveleifer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var første prøvetur opp skogsveien her, unnagjort. Motoren gikk veldig bra. Når jeg kom tilbake lot jeg den gå på tomgang for å sjekke for lekkasjer, samt se om viftene starter når de skal.
Etter noen minutter begynnte det å ryke fra eksosøret midt under motoren. Årsaken var oljelekkasje. Og det så ut som om den kom fra skjøten midt under :shock:
Så jeg så for meg ut med motor og demontering, høres ut som et helt vinterprosjekt.
Etter å ha sovet ut krisa gjorde jeg skikkelig reint, og stramma alle boltene jeg kom til (11Nm)
Plan B var å forsegle skjøten med tokomponent.
Så tok jeg samme turen, og lot den gå litt på tomgang da jeg kom tilbake. Fortsatt dråper ned på eksosrøret. men det lukta rart, og jeg kunne se hvor det kom fra. Bremsevæskebeholderen til bakbremsen. Den er montert få cm i fra utblåsninga til vertikal/bakre sylinder.

Den var så varm at jeg brandt meg på den

. Burde det ikke vært et varmeskjold her? Må vel være flere som har opplevd det samme?


I dag demonterte jeg, og så at det var smelta hull på baksiden av beholderen. Det var alltså ikke bare varme/trykk som fikk beholderen til å lekke.
Nå har jeg limt beholderen, og laget varmeskjold.

Så istede for å deppe over "vinterprosjektet", har jeg heller bestillt enda en banedag med Desmodromene 16 Mai. Forsikring har jeg ordna i dag, i morgen henter jeg de nye skiltene :D

i ettertid er jeg jo klar over at den nye motorolja er rød. De dråpene under var lyse brune, og det lukta rart...
Jaja😗

Laget varmeskjold.JPG

IMG_6792.JPG

Limt skaden.JPG

Nære eksosen.JPG

Smelta på baksiden.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første fem mil på landeveien i går. Ingen lekkasjer. Sykkelen er fantastisk å kjøre, går veldig gått. Jeg har aldri kjørt noe morsommere i svingene, og svingene har aldri vært mer lettkjørte.
Men, nakken får jo kjørt seg litt da . Unødvendig å si at jeg ikke planlegger innkjøp av bagasjebrett og store sidevesker til denne, hehe.
Siste sjekk for lekkasjer i dag, så sjekk og ev. justering av CO igjen. Feste Db killere bedre og litt eksospasta i skjøtene. Så tenker jeg denne endelig er friskemeldt.

Så var det "bare" sjåføren igjen da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo...

Nei, det er nakken. Kom plutselig på hvorfor jeg har styrt unna slike R-maskiner. Så det ble en HD Softail. Som jeg kjørte til jeg ble så lang i arma at jeg ndte opp med en mellomting.

Får kjøre litt tøy og bøy på nakken, samt kort intervall kjøring.

Pauser langs veien skal man ikke kimse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • 1. Etg ikke åpent. McCafe da? Ok den. Morgentur😎 Kongsberg, Notodden, Nordagutu, Kvelde, Sandefjord, Tønsberg før kl 11
    • Haha, "disse må da kjøre fortere, eller bytte til gatedekk" 80 grader, da brenner du handa om du skulle finne på å sjekke tempen på dekket... Men takk for info. Da ble jeg litt klokere rundt temaet dekk. Da styrer jeg unne da mest ekstreme "gate" dekkene, som kan forvarmes da.
    • Hvor stor er en fisk? "Banedekk" er en vid kategori. De sportsligste som har litt mønster og fortsatt er gategodkjent - tipper 60-65 grader. Dit kommer man lett i Syden med 35-40 grader i skyggen, 50-55 i solen og 60+ i asfalten, men altfor sjelden i Norge. Da er det enkelt og greit ikke spesielt bra. Racingdekk/slicks forvarmes til drøyt 80 grader og kjøres gjerne enda varmere. Mange moderate racere i kaldere klima som opplever at varmen forsvinner i løpet av passet/racet og det blir glattere. Disse må kjøre fortere eller bytte til gatedekk.
    • Sport-touring,  ja. med hovedvekt på sport, fikk jeg intrykk av da jeg leste på Continental sidene. Hva er optimal varme for et banedekk da, sånn at men nesten brenner seg på det?
    • Avsnitt 1: jepp! Avsnitt 2: jepp'ish - hvis vi presiserer at de oppnår sin beste ytelse tidligere i kjøringen/ved lavere temperatur. Akkurat der og da KAN de yte bedre enn et sportsdekk som ikke har nådd sin optimale temperatur.  Avsnitt 3: kjenner ikke Conti. Du beskrev dem som sport touring?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer