Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine skiver på 999'n har sett bedre dager,

Det er fortsatt endel igjen til min. målet. Men de er misfargete, ripete og den ene er litt ujavn.

Jeg har etterhvert skjønt at flytende skiver ikke lar seg planslipe eller dreie. Så da blir det å kjøpe nytt eller brukt.

Det finnes meget billige kina greier, men de holder neppe lenge med grisekjøring på bane. Selv ikke Arashi, eller tar jeg feil?

I såfall står valget mellom svindyre orginale Brembo, EBC, NG og SBS.

Så var det klosser: Det er visst flere kategorier:

Vanlige rimelige,

Litt dyrere "Racing sinter", som ikke er helt anbefalt på veg?

Og svindyre "Dual sinter" som er kun for banebruk.

Noen som har meninger om utvalget?

 

Nye 18 Nov 008.jpg

Skrevet (endret)

Fullflytende er suverent best til hard bruk. Takler varmegang mye bedre enn semi-flytende (som originalt o.l.). Dels fordi stålet er bedre og dels fordi det er tykkere, men mest fordi de tvinger seg fri fra klossene raskere = mer kjøling. De beholder dessuten den opprinnelige glatte overflaten på skive og kloss som gir mer effektiv kontakt mellom skive og kloss (fordi de flytter på seg bittelitt hele tiden). Prisen er selvfølgelig høyere. CarpiMoto pleier å ha gode priser. Kanskje Plassen Racing Parts har godt medlemstilbud....

Brembo Oro er gode skiver, men også de er bare semi-flytende. Mye rimeligere og bare beskjeden risiko for å ødelegge dem.

Holdbarhet; min erfaring er at fullflytende supersport holder +/- 30.000km. Stålet er nesten ikke slitt, men knappene er så løse at skivene må byttes. T-drive holder ytterligere 10-15.000.

Det finnes en red-neck gjør-det-selv metode (du kan få linken hvis det faktisk blir aktuelt, men bare da) som består i å slå den "spring-fjøra" som er forskjellen på semi- og fullflytende. Den tvinger skiven i sin vante posisjon. Hvis den slås flat har du fullflytende skiver. Det finnes/fantes sett med knapper som gjorde samme nytten; bygge om til fullflytende. De var dog såpass dyre at man var ganske nær prisen for ferdige skiver.

 

Klosser; jeg var overveldet over effekten fra originale til sinter i sin tid. Brembo HH. Flotte saker. Senere blåst av banen (bokstavelig) av nesten-racing sinter klosser. De bare holder og holder og holder knallhard bruk, men er ikke så bra mens de er kalde/våte. Funker, men uimponerende. Her finnes andre merker som ganske sikkert er bra de også, men jeg har bare aldri prøvd noe annet.

Brembo 07bb1996 klosser #07.6708.25.jpg

 

Endret av stoppitide
Bilde byttet til riktig varenummer
Skrevet

Takk for svar og tips.

Vet du hvorfor fulltflytende skiver ikke er godkjent for gatebruk?

Det virker som T-drive skivener er kun for nyere sykler med ABS...

En annen ting:

Hva er forskjellen mellom høyre og venstre skive. Ser ut som om de har samme delenr...klossene også.

Kanskje det gjelder mest for brukte skiver, som plutselig ikke må rotere andre veien?

Skrevet

Jeg vet ikke om fullflytende ikke skal brukes på gate, men har sett at de omtales som "track use" fordi de rasler, bråker og blir fort slitt (kunder potensielt misfornøyd?). Dobbeltsjekket på Carpimoto og ser at de skriver "not street legal". Neivel.  Da så. Ikke merket på skive eller esken, så....  Skulle det likevel bekymre så er Oro et bra valg.

T-drive lages for eldre sykler også, vet jeg. Antar at de lages for sykler med ABS og TC også. 

Høyre og venstre er samme sak. Man kjøper et par og da er side ikke noe tema. Med mindre jeg har bommet helt - som uansett ikke har gitt negative konsekvenser.

Jeg vet ikke, men kan hende du har et poeng med nummerering slik at det ikke blir tullball etter om-montering. Dette må vi finne ut av.... høres 🙂 ... mine klosser har samme nummer - kanskje dine er forskjellige, du som har fire pr kaliper (,men tror ikke det...)

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg endte opp med å kjøpe ei brukt men fin orginalskive fra Motorradteile Hannover.

Og fra Capri Moto, ei Brembo Orion, er vel orginalskive det også tror jeg.

Og to sett Brembo 07BB33SR Sintered Racing klosser.

Skrevet

Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med.

Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted?

Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer

Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske....

Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉

Skrevet

Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser.

Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte.

Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den.

Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket...

Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen.

Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".

 

 

  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk Oro skiven i går. Den ser fin ut. Men det er litt skuffende at den er ca 300g. tyngre enn de orginale. (1.3/1.6 kg) Så to skiver blir brått over en halv kg ekstra.....

Den er 5 mm tykk,a ltså 05 mm tykkere enn orginalt. Og det er også ca 3 mm unødvendig? mere gods på innsiden mot navet. Men naglene er ikke magnatiske, antakelig aluminium..nei, rustfritt må det vel være. det hender jo rustfritt ikke er magnetisk.

Skrevet

Bilder? Du må jo vise den frem 😎

Er navet aluminium på begge? Ser litt "stålete" ut på din originale? Rart at det er såpass vektforskjell - den halve millimeteren tykkelse forklarer ikke de 300 grammene. Kanskje er anleggsflaten (husker ikke det riktige navnet) endel bredere?

Vil tro du blir fornøyd uansett, når de nye klossene får varmet opp stålet og det fulle bremsepotensialet føles.

Skrevet

Orginalnavene er auminium, og det er det på Oron også tror jeg. De er i alle fall ikke magnetiske.

Oron navet er ca 0.1 mm. tykkere en de orginale. Det er heller ikke frest spor i kanten av skiva, slik det er på de orginale (se siste bilde) uten at det kan ha særlig vektbesparelse...

Ja, bilder:

1 Oronskiva til venstre. Brukt orginalskive fra Tyskland ti høyre.

2 Oron skiva ligger unnerst, og viser unødvendig ekstra gods innerst.

3 Tykkelse forskjell, Oron til venstre.

Nye 04 Des 069.jpg

Nye 04 Des 073.jpg

Nye 04 Des 082.jpg

  • Takk 1
  • Program

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hvor begynner man? 😎 Så mange blide fjes og så bra fokus på trygg og lærerik kjøring. Det var ekstra mange som utviklet sine førerferdigheter i dag. Takkelisten er som alltid skikkelig lang:  Tekniske kontrollører Peder og Morten, Corsegeneral og instruktør Aleksander, assisterende Stevneleder HyperMotard Gunnar, Gule instruktører Per og Egil, stadig og stødig Rød instruktør Marie, mangeårig ryggrad og holdeordensjef Marix + instruktør og mann André + arvtager og dagens smildistribuerende debutant Hanna, Løvaas' folk og denne dagen spesielt Ole Bjørn som stjerneinstruktør, Ekergutta som alltid støtter, mekker og deltar, Rudskogens damer Laila og Anne, Rudskogenburgeren som nå endelig har blitt god å spise, Regnellfamilien og Regnellhunden som alltid stiller opp, overnattingsgjengen/Chevygutta Rebell-Ringheim og support Jon for at de viser hvordan ting kan gjøres (håper jeg ikke har glemt for mange)(nominér gjerne flere til listen) OG SIST, MEN IKKE MINST DELTAGERNE ♥️ Normalt ville vi vært 40 - 50 deltagere (samme antall skiltsykler som i glansdagene) på en så flott dag, men vi var bare noen-og-tretti denne gangen. Desmodromenes økonomi er fremdeles god, men så dyr som en full dag på Rudskogen er må vi i mangel av fullt hus, være forsiktige. Kanskje har vi vært plaget av rentenivå, kriger i verden, pessimisme og andre nedturer så lenge nå at det blir vanskelig å bestemme seg for å gjøre noe hyggelig plutselig? Noen mente alternativt at fotballkampen (VM Norge Frankrike) var i veien. Kanskje. Vet ikke. Uansett umulig å  gardere seg mot siden vi var langt inne i ønskelister og forhandlinger med Rudskogen da grupper og kampoppsett ble ordnet av FIFA. Medlemmer, frivillige, styre & stell gjør sitt beste og det er ganske forbanna bra👍Likevel måtte vi dessverre avbestille de berømte spesialtjenestene fra Grønn-gruppe-Frank og fjæringsoppsett fra Esp1-Tech. Husk at vårt segment er basert på Ducatis for tiden 2,5% markedsandel. Andre arrangører har de "resterende" 97,5% å selge seg til. At vi da likevel får til det vi får til er ganske spektakulært og må skyldes at våre Ducatistmedlemmer er ekstra engasjert i sin hobby. Takk og pris! Importørens folk var enda travlere enn før og kunne ikke komme. Labert sykkelsalg i Europa og trangere økonomi gjør sesongen deres krevende + at Ducatifabrikken forventer fokus også på MX og Enduro. Godt at vi da har Ekers og Løvaas' bidrag.   *her er Per i gang og instruerer med armer og bein i Gul gruppe, Tusen takk Per. Dette kan du! *Chevygutta med staselig oppsett. Se den hengeren!!🤪 *Ekers karer med pust i bakken. Flott at de alltid er med og hjelper til litt her og der hvis mulig. Respekt👍 *Foreningsveteran Regnell med venner og rikelig strømtilførsel kun centimetere fra baken. Takk for konsekvent tidlig påmelding og dermed moralsk støtte til Desmodromene. *Junior tar lappen neste år og bistår pappa med kjedesmøring. Praktisk læring og sikkert inspirerende for ham å være så tett på. Hyggelig og smart å gjøre det til familieaktivitet. *Regnellhunden er lojal humørspreder og med på alle banedagene *Hanna ser da rask og trygg ut?🏍️ *Instruktørpappa like bak *Legil og kompis (tross annet merke) nærmer seg ferdigkjørt *På vegne av flere deltagere i Rød gruppe takkes Løvaas' stjernemekaniker og Æresmedlem i Desmodromene (man blir det hvis man vinner NM) Ole Bjørn for inspirerende instruksjon. Han sa at han synes det var gøy å være på banen igjen også. Noen år siden sist. Det er ingen selvfølge at noen (f.eks. meg) i en alder av omtrent femtifemten år finner ny motorsykkelinspirasjon sånn plutselig. Tusen takk Ole Bjørn! PÅ GJENSYN ALLE SAMMEN
    • Nok en vellykket dag på Rudskogen i et fantastisk vær, men det er synd at ikke flere er med å kjører. For oss andre er det jo luksus å å ha banen nesten alene hvor vi kan trene på sporvalg, blikkpunkt, sitteposisjon og knekkpunkt under trygge forhold og god veiledning. Til og med en «vanlig» Multistrada V4S med 19» framhjul fungerer bra, spesielt med Pirelli Scorpion Trail III dekk. Veldig god følelse og sitter utmerket i mitt tempo. Her er noen bilder fra dagens event. Multin klar for en dag med mye moro.   Deilig med godt grep😎 IMG_6206.mov   Det går unna i rød gruppe, men trygt og fort. IMG_6207.mov     Sliten og fornøyd etter nesten 2 timer hjemreise😄    
    • Tusen takk til de frivillige for et fantastisk arrangement! Gjennomføringen var upåklagelig og stemningen var toppers. Gleder meg til neste gang. IMG_5701.mov
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer