Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Akkurat kjøpt meg en 04 Monster S4R som jeg har noen spørsmål til. km std 39000km og siste service ble utført sommeren 2019 med km std 28000

 

1. Noen som vet hvorfor denne sykkelen bare er registrert for 1 person?

2. Hvilke reg reimer (merke, delenummer) kjøper dere til disse motorene? og hvor?

3. Sykkelen har stått mye rolig de siste årene og skal gjøre service på den selv. Noen tips til hva jeg skal være ekstra påpasselig med på denne? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til oss såvidt litt gale 😎

1. Den er typegodkjent for to. Hvis den pr i dag, i henhold til vognkort, faktisk bare skal frakte én, så antar jeg at en tidligere eier har bedt om en slik endring. Uvisst hvorfor. Har du bilder? Tast inn reg nr ditt hos vegvesenet for litt kjøretøyinfo kanskje?

2. Det enkleste er å bestille reimer fra en forhandler. De sender ofte på dagen. Jeg setter litt penger (12 kroner?) på at delenummeret er byttet underveis. Reimene de selger nå er nok mer holdbare enn den gang da. Muligens noe rimeligere med det fullgode alternativet som ingeniør Krista i CaliforniaCycleworks produserer. Exact Fit. Jeg tror de har en flink engelsk agent som gjør frakten rimeligere. 

Hvis du vil sjekke priser og delenummer kan jeg foreslå (blant sikkert noen flere) å laste ned fra DucatiOmaha. Hent ut delenummer, google "Ducati # -------" så ser du priser og som regel nye delenummer hvis de er byttet.

3. Selv om du sikkert vet om de merke-uavhengige tingene, så ramser jeg likevel opp noen typiske; bytt dekk, bremsekomponenter, fjæring, demping, hjuloppheng og -lagere, bensin, rust i tank (S4R har vel ståltank?), filtere, olje, hydraulikk her og der, kjølevæske og -pumpe, radiator, plugger, spjeldhus rent smurt og happy, skit og lort i sylindere, ledningsnett, koblinger, sikringer, reléer, startmotor, pakninger, tettingsringer, kjede og så kan du fylle inn mer selv.

ps husk å sveive opp oljetrykk (uten plugger koblet til) før første start!

Litt mer typisk for Ducati (ikke noe spesielt for S4R faktisk); fukt i speedometer? tørr-clutch rusten? Regulator/omformer har dårlig rykte. Reimer må byttes. Vær NØYE med ventiljustering (jeg kan veldig lite om det - ring et verksted eller google. IKKE facebook)

Spurte du om oppgraderinger? Jepp 🙂  Gaffelen har litt primitiv demping. Demperen bak litt bedre. Lineære fjærer foran og bak værsågod.  Skiver kanskje. Klosser helt sikkert. Heve bak/senke foran for mer svingvillig. 

Hvis motoren er i god stand og servicen blir skikkelig, så er 996 Desmo Quatro motoren ganske så fantastisk og underholdende. Ikke så klin gal at den er vanskelig å mestre - mer sivilisert og forutsigbar. Masse respons og lekevillig. 

Lykke til! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye god info her, tusen takk for det, kommer nok flere spørsmål 🙂

 

Vognkortet spesifiserer faktisk kun 1 person. Må vel ta kontakt med vegvesenet ang dette.

Sykkelen ser ut som ny og fikk byttet framdekk, kjede, drev, clutchpakke og alle væsker ifjor sommer, alt annet ser veldig bra ut. Tenker å ta oljeskift, reimer og ventil sjekk nå før sesongstart og som skrevet her svingarm og motorbolter samt bytte bakdekk pga alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du en god guide til bremse/bremsekalipper rens, så lenge de ikke lekker og frenger full overhaling da.

I tillegg kan du skru fast en bolt i naglene, som holder skiva til skive navet. Og gi dem noen turn med drillen, gjerne med litt crc (som du vasker grundig bort med bremserens etterpå). Dissse skivene er semi flytende. de skal ikke være løse/flytende/skranglende. men over tid kan disse naglene sette seg, og du får mer eller mindre ei fast skive...

Er det en Desmoqattro motor du har? I såfall har du en fin ventil just. guide her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC. Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen. Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer. Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det. Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren. Og så startet jeg å kjøre. Ohj. For en gokart. For en følelse med alt. Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911. Men vet alle det? ;=)      
    • Er den Porschen 3 literen med 204hk? Jeg hadde 80 modell med 188 og siden den gang vært uinteressert i andre biler. Luftkjølt 911 eller så kan det være hipp som happ. På tide å opprette to separate lister? 2 og 4 hjul, avvikende regnskapsår.
    • Jeg er ikke klar for å forhandle.                                           Tror jeg.
    • Vi har forresten følgende rekkefølge her i heimen når det gjelder anskaffelser på morsom-hjul Porsche 911SC 1981 (dette er Kristin ... og meg) Alfa Romeo Giulia Ducati 900SS (annonsen over her) Ducati 888 SP4 jadda - ganske spesifikk her og det er en grunn til det)  
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer