Gå til innhold

Historien om en ungdomsforelskelse i en eldre Ducati

Helge

Anbefalte innlegg

Dette er historien om den gangen jeg ble ungdomsforelska i en eldre Ducati.

Jeg var 23 år den gangen så ungdomsforelskelse er kanskje å overdrive litt, men jeg husker i hvert fall 23 som en alder der jeg følte veldig mye.

Jeg hadde akkurat kjøpt min første motorsykkel, en 1993 907IE. Hvorfor jeg den gangen, i 1997 som en ung jypling, endte opp med å kjøpe et italiensk design-ikon kan du lese om i senere innlegg 😉 Etter hardt press fra selger Marit om å bli medlem i Desmodromene så ble jeg nærmest tvangsinnmeldt og betalte min kontingent på 200kr.

Så - jeg hadde blitt medlem i Desmodromene. Det var snakk om fellestur, jeg var nytt medlem og hadde ikke fått kalenderen på papir i postkassa. Men Marit, som jeg hadde kjøpt 907'en av, passet på meg, forlangte oppmøte og  hintet kraftig om å møte opp med nyvasket sykkel. Jeg var, siden nylig, uten forpliktelser i kalenderen og dermed klar.

Jeg hadde fått muntlig beskjed om å møte opp utenfor Løvaas motor på et gitt klokkeslett. Jeg kjørte ned og ble møtt av mange overveldende hyggelige folk. Jeg tenkte "kan alle disse folka være slik?". Senere har jeg funnet ut at svaret på det spørsmålet er "ja."

En av mange "JA"-folk jeg vil framheve i denne sammenhengen er;

Mange av oss har hatt den glede av  å prate med Freddy Lund, tidligere president i Desmodromene, eier av sprek 900SL og deltidsansatt hos Løvaas. Du vet - han veldig ivrige, trivelige og snille karen som hadde null hår på hodet, men mye bak. Alltid glad.

Han hilste på meg som fersk Ducatist i 1997. Han husker det sikkert ikke, men jeg husker det.

Tilbake til fellesturen i sjuognitti:

Jeg fikk komplimenter om at alu-F1-pottene lagde "jævlig fin" lyd ut fra motoren på 907'en min. Det kjente jeg at de hadde rett i, men siden jeg hadde kjøpt 907'en akkurat slik så følte jeg mer at jeg ble glad for akseptanse, enn at jeg kunne ta full ære for å sette på disse fine eksospottene på en 900 kubikk italiensk tvilling.

Dette var jo min første fellestur, så jeg var rimelig opptatt av meg selv, min sykkel og at jeg var litt redd for den kommende fellesturen og tempoet.

De som hadde dukket opp på arrangementet kjørte stort sett røde sykler, men det var et par gule  900SL som virket veldig fine.

Men så var det én sykkel som noen gråhåra medlemmer (inkl. nevnte Freddy) var ekstra opptatt av.

Den var ikke rød. Og ikke gul. Den var sølv og blå. Og så hadde den tynne dekk og eksospotter i krom.

"Alle" unntatt meg kjente eieren, som jeg etterhvert fikk med meg var fra Holmestrand og het Tor (jeg husker etternavnet, men velger å ikke skrive det her).

Da vi skulle på tur så kicket Tor i gang 900SS'en. For slike gilde sykler har jo såklart ikke el-start. Noen av dem har til og med byttet side på gir og brems. Men:

Lyden av en kamskaft-SS-900(860?) som blir sparket i gang utenfor Løvaas motor den gangen i 1997 har satt evige spor i meg.

Og så dukker denne ungdomsforelskelsen opp.

image.thumb.png.110c7d5d3e4a9abb6946c6af9b315971.png

https://www.finn.no/mobility/item/419969584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (5 minutter siden):

🍿😎

Haha, jeg er ganske sikker på at jeg ikke har økonomi til å spandere 300' på en ungdsomsforelskelse akkurat nå 🙂 
Men når jeg leser hva jeg har skrevet så forstår jeg hvorfor du tar fram 🍿

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helge skrev (25 minutter siden):

Haha, jeg er ganske sikker på at jeg ikke har økonomi til å spandere 300' på en ungdsomsforelskelse akkurat nå 🙂 
Men når jeg leser hva jeg har skrevet så forstår jeg hvorfor du tar fram 🍿

Vi har forresten følgende rekkefølge her i heimen når det gjelder anskaffelser på morsom-hjul

Porsche 911SC 1981 (dette er Kristin ... og meg)

Alfa Romeo Giulia

Ducati 900SS (annonsen over her)

Ducati 888 SP4 jadda - ganske spesifikk her og det er en grunn til det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (2 minutter siden):

Er du komfortabel med en dans kalt "forhandle"? Hvis ikke - bli det😎

Kanskje den mest vellykket designete Ducati noensinne, men det betyr kanskje ikke at den har potensielle kunder til hverken 300 eller 260. 

Jeg er ikke klar for å forhandle.

Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den Porschen 3 literen med 204hk? Jeg hadde 80 modell med 188 og siden den gang vært uinteressert i andre biler. Luftkjølt 911 eller så kan det være hipp som happ.

På tide å opprette to separate lister? 2 og 4 hjul, avvikende regnskapsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoppitide skrev (27 minutter siden):

Er den Porschen 3 literen med 204hk? Jeg hadde 80 modell med 188 og siden den gang bært uinteressert i andre biler. Luftkjølt 911 eller så kan det være hipp som happ.

På tide å opprette to separate lister? 2 og 4 hjul, avvikende regnskapsår.

Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC.

Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen.

Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer.

Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det.

Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren.

Og så startet jeg å kjøre.

Ohj.

For en gokart.

For en følelse med alt.

Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911.

Men vet alle det? ;=)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Fremtidige hendelser

Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

• Jeg har kjørt 204-hk-versjonen av 911SC. Jeg var ganske risikovillig den gangen, og fikk tilbud om å kjøre en slik t/r Strynsvatn Camping - Stryn Sentrum en gang rundt sen nitti. Vi var en litt broget gjeng på campingen. Jeg måtte ned fra campingen til sentrum for å ta ut penger(!) til leie av hytte. Fikk tilbud fra en Bergenser jeg hadde pratet med i fylla kvelden før om å "Ta Påååårrrrshen"  da jeg prøvde å åpne døra på den ytterst kjipe leiebilen vi hadde den gangen - jeg og min daværende samboer. Så da tok jeg Porschen. En 1981 3.0SC med påmontert bakvinge, men ellers standard. Eieren skrøyt av en tid Bergen - Stryn på mindre enn 3 timer om man tror på det. Saktekjøring kom med publikum, jeg kom meg ut av campingen uten å kvele motoren. Og så startet jeg å kjøre. Ohj. For en gokart. For en følelse med alt. Heldigvis visste jeg allerede som 25-åring at man ikke skal slå av midt i svingen på en 911. Men vet alle det? ;=)      
    • Er den Porschen 3 literen med 204hk? Jeg hadde 80 modell med 188 og siden den gang vært uinteressert i andre biler. Luftkjølt 911 eller så kan det være hipp som happ. På tide å opprette to separate lister? 2 og 4 hjul, avvikende regnskapsår.
    • Jeg er ikke klar for å forhandle.                                           Tror jeg.
    • Vi har forresten følgende rekkefølge her i heimen når det gjelder anskaffelser på morsom-hjul Porsche 911SC 1981 (dette er Kristin ... og meg) Alfa Romeo Giulia Ducati 900SS (annonsen over her) Ducati 888 SP4 jadda - ganske spesifikk her og det er en grunn til det)  
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer