Jotunheimen Rundt, Elveseter 6. - 7. juni
-
Program
Ingen kommende hendelser funnet -
Aktive TrÄder
-
Av stoppitide · Skrevet
De x-ringene ser ikke ut til Ä vÊre noe sÊrlig presset? Er de like presset som naboene? Mitt verktÞy fra Proworks har en begrensende ytterring som hindrer for hard tildraging av pinnene. Genialt kanskje, men er fremdeles ikke trygg pÄ at det blir perfekt - sÄ det blir av/pÄ/sjekk for meg ogsÄ. At mitt gamle skyvelÊre fra Clas O har feilmargin pÄ ca 1 mm gjÞr kontrollmÄling vanskelig... Problemet mitt har "alltid" vÊrt at ytterplaten beveger seg innover mens man drar til og noen ganger fÞrer til at jeg mÄ tilbake til "start". Likevel; alltid en god fÞlelse nÄr det til slutt blir bra. -
Jeg har byttet kjede noen ganger, og tenkte jeg kunne dele min erfaring. Ă bytte kjede var veldig spennende i begynnelsen. Jeg opplevde et kjede som rĂžyk tilbake pĂ„ 80-tallet, som kilte seg og lĂ„ste bakhjulet pĂ„ tur i Tyskland, sĂ„ Ăžnsket om Ă„ gjĂžre en god jobb er sĂ„ definitivt til stede. For meg bestĂ„r jobben av to deler. Demontere, og montere. Demontering: I begynnelsen brukte jeg spesialverktĂžy for Ă„ presse ut en pinne i et av leddene, noe som viste seg Ă„ vĂŠre strevsomt og lett gikk litt feil, med den konsekvensen at verktĂžyet gikk i stykker. (kjĂžpte kanskje litt for billig verktĂžy fĂžrste gang). Sist gang gikk jeg over til vinkelsliper. Jeg fjerner bakhjulet, dermed kan kjedet henge lĂžst ned pĂ„ f.eks. en planke pĂ„ bakken. Deretter er det gjort pĂ„ sekunder Ă„ kappe kjedet med en vinkelsliper. Montering: Det er dette som er spennende. Man skjĂžter kjedet med et ledd, der de to pinnene i leddet skal presses sĂ„ de utvider seg i enden. Dette gjĂžr at platen til leddet ikke lĂžsner, men holder seg akkurat passe stramt inn mot gummiringene bak. Det finnes enkle og gode verktĂžy til dette, som kan kjĂžpes for noen "fĂ„" 100-lapper. Utfordringen ligger (for min del) i Ă„ presse akkurat passe hardt. For lĂžst, sĂ„ sitter ikke leddet bra nok, og for hardt sĂ„ blir leddet stivt. Heldigvis kan man presse, demontere verktĂžyet og sjekke hvordan leddet beveger seg, for sĂ„ om nĂždvendig presse mer. Med litt tĂ„lmodighet kan man da (selv uten erfaring) begynne Ă„ nĂŠrme seg et bra resultat. Men - nĂ„r skal man gi seg? NĂ„r er det nok? Det lurte jeg veldig pĂ„ sist gang, og satt meg ned for Ă„ diskutere det med "onkel" (ChatGPT). Hen fant raskt ut, etter Ă„ ha fĂ„tt vite nĂžyaktig hvilket kjede jeg jobbet med, at det er en fasit pĂ„ hvor mye "pinnene" skal presses ut i enden. Med et skyvelĂŠre kunne jeg dermed mĂ„le, presse litt mer, mĂ„le igjen, og til slutt fĂžle meg trygg pĂ„ at det ble bra. Jeg har full bevegelse i leddet, og et par hundre mil senere ser det fortsatt bra ut. PĂ„ mitt kjede skulle ringene pĂ„ enden av pinnene ende opp med en ytre diameter mellom 5,45 - 5,55 mm. Vil tro at det finnes en lignende "fasit" for de fleste kjedene. VerktĂžyet. Dette er alt som skal til, sammen med et par gode skiftenĂžkler/fastnĂžkler/skralle. Her ser man hvordan pinnene er presset ut sĂ„ de lĂ„ser platen til leddet. (Og bak ser man x-ringen, med rikelig med fett innenfor fĂžr montering). Her er en enkel forklaring som hĂžrer til verktĂžyet.Â
-
Den fra Thansen vil ikke passe noen av mine sykler, da hullet i styrekrona er drĂžyt 27mm i begge to. Adapteret som skal stĂ„ opp i styrekrona mĂ„ sitte ganske tight skal det fungere. Fordelen er at du kan ta av forhjul uten Ă„ risikere at gaffelbeina vrir seg sĂ„ sykkelen ramler ned (uten hjul/hjulbolt er dette litt gambling...). Du kan ogsĂ„ demontere gafler og i grunnen alt du vil foran, uten annet enn denne stĂžtten for Ă„ holde fronten oppe.Â
-
Av Jon Tangenes · Skrevet
Thansen har en slik en https://www.thansen.no/scooter-mc/verktoy/loftebukk/sumomoto-loftebukk-til-forgaffel/n851579/pn851589 Mye billigere, men kanskje ikke sÄ bra? FÞlger med div. styrekrone adaptere.* Hva er fordelen med en slik type front lÞfter i forhold til en "vanlig"? -
Jeg kjÞpte det via https://www.nerembedrifter.com De (han? tror det er et lite firma) tar det inn fra Italia, og tror den bygges pÄ bestilling. SÄ det tok litt tid. Kostet litt ogsÄ... 3.500,- Men kanskje verdt det?
-

Anbefalte innlegg