Gå til innhold

Semiovertroisk betraktning om desmodromiske værguder på banedager


Anbefalte innlegg

(fra tråd i 2012 om Desmodromiske værguder som vi bør tilbe ydmykt!) ;)

 

 

Stoppitide:

 

Fordi det regner ute så har man jo litt ekstra tid til å fundere på ting og tang – ikke minst relatert til nedbør og Ducatikjøring. Monsteren er allerede preppa for morgendagen, jeg har vært på trening, besøkt faren min og pussing av vinduer er alternativet, så da håper jeg på overbærenhet med denne nerdingen over temaet….

 

Er værgudene spesielt greie med Desmodromer eller er våre tørre banedager egentlig bare naturlig?

 

Ok – man trenger fakta. Av de 93 dagene fra 18. mai til 19. august var det mer enn 1 mm nedbør 34 dager (mindre regn gjør vel ikke banen våt pr definisjon…)

 

Det betyr at sjansen for èn tilfeldig tørr dag har vært 64%. Vi har dog hatt 6 tilfeldige dager. Da regner man 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 x 0,64 og får 7% sjanse for at alle 6 dager skulle bli tørre. Det normale ville vært at 36% av dagene bød på mer enn 1 mm regn.

 

Ved å sammenligne 7% og 36% ser vi at vi har vært omtrent 5 ganger heldigere enn det som var sannsynlig.

 

Man kan gjerne friste skjebnen, men skal unngå å hovere så for min del bøyer jeg meg i støvet og takker for værgudenes Desmodromiske velvillighet.

 

Sees i morgen!

 

********************

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Hei, siden det var litt usikkert med «Veien»-turen denne helgen og endret dato, planla Erik og jeg en 2-dagers tur til Telemark. Telemark er generelt litt vanskelig tilgjengelig for oss med noe transport ned til Kongsberg.   Dag 1: Dessverre måtte vi starte turen fredag morgen i regnvær, men etter Enebakk var det fint. Vi kjørte rundt 450km den første dagen på superfine veier til Straand hotell.   Dag 2: Dessverre fikk jeg et batteriproblem med Diavelen om morgenen da vi ville dra fra hotellet men de hadde noen verktøy og en booster på hotellet, og vi klarte å få sykkelen i gang. Men på grunn av batteriproblemet bestemte vi oss for en annen rute hjem enn opprinnelig planlagt....... ikke optimalt på  ferge hvis du ikke kan slå av sykkelen.   Til tross for noen problemer på dag 2 en veldig fin tur med stort sett perfekt vær og superfine veier.  
    • Imponerende hvor gode dekk har blitt. Metzeler M9RR skulle være bedre enn forgjengeren på ALT, men er det mulig... Jepp, det er det.  Jeg får omtrent 12.000 ut av fordekk og 10.000 bak. Pluss det man kan tyne dem etter at slitasjemarkøren er aktiv. Bare der er forbedringen verdt den bittelitt økte prisen fra M7RR Det bidrar positivt å kjøre så mykt man kan/gidder/klarer, aktivt på bane/sving og ikke minst med store variasjoner i lufttrykk. Jeg bruker fra 30psi (2 bar) på bane og gromtur til 40psi/2,7bar til pendling og motorvei. Resultatet er tilnærmet null flate felt og null trapping.
    • Tidlig en søndags morgen, mer konkret denne søndags morgenen kjører jeg så gode svinger på kryss og tvers som mulig fra litt syd for Drammen til Sandefjord - se på utsikten fra Flautangen, inspisere gamle hytta "vår", kaffe på torget, ytre-veien til Tønsberg, svippe ut på Verdens ende og så kystveien forbi Åsgårdstrand kanskje kanskje. Slå følge?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer