Gå til innhold

Smalere styre på Multistrada 1200


Anbefalte innlegg

Er det noen der ute som har byttet styre på Multistrada ? Jeg ønsker et styre som er noe smalere. Har vurdert å flytte fram speiler og hendler max for så og kappe overskytende av endene på styret. Hadde satt pris på tips/råd fra noen som kanskje har gjort tilsvarende tidligere og hvilke erfaringer man har gjort seg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort det, men har tenkt i retning clip ons og sportsligfisering av tidlig modell.

 

Jeg tror clip ons med 8-10 cm 'risere' kan bli bra, men det er sannsynlig at svingradiusen blir endel begrenset.

 

Rizoma sine styrer er 72 cm brede. Totalbredden på MS er generøse 98,5 cm (-2014) og 100 cm (2015) inklusive de ~5 cm som speil/håndbeskyttere stikker utenfor selve styret. Ducati-styret ser dermed ut til å være ca 90 cm bredt. Altså, mye å knappe inn ved bruk av Rizoma. Man kan jo uansett valg av styre droppe håndbeskytterne, sette på smalere speil og således vinne ~10 cm - i tillegg til det du selv er inne på med å flytte alt innover.

 

Sammenlignet med Monster-styrer har Rizoma mere 'sweep-back' (bakover-vinkel). 18 grader originalt mot Rizoma ~28 grader. En ofte velkommen forbedring av vinkelen man får i håndleddet, men igjen kanskje begrensende på svingradiusen. Nå vet ikke jeg vinkelen på MS-styrene, men man kan tenke seg at mindre bredde og mere sweep-back fordrer reduksjon av svingradiusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er utfordringen med å gjøre endringer er at blinklysene sitter i håndbeskytterne og varmeholkene er skrudd fast i styret.

Så her er det ikke bare og plukke ting av og flytte frem og tilbake med tilhørende testing/prøvekjøring.

Man må bore og gjenge nye hull for feste av varmeholkene. Ducati har alternative speil med led blinklys.

Men i følge Eker Performance så må disse kombineres med en annen type håndbeskyttere.

Det beste hadde vært om man kunne velge om beskytterne skal være på eller ikke. Noen kaller de for "elefantører", og ja de er ganske store.

Med så bredt styre og store flater på håndbeskytterne, så påvirker fartsvind og turbulens styret en del.

I tillegg til den turbulens/vind som forplanter seg fra overkropp via armer og ut i styret.

Nå sitter ikke jeg og "klorer" meg fast i styret, til det veit jeg bedre. For å unngå unødig påvirkning over i styret så må man på Multistradaen ha veldig løst grep.

 

Jeg får håpe det er noen der ute som har konkrete eksempler på hva som kan/bør gjøres :-).

Slik jeg ser det nå så blir det vel og kappe av originalstyret så mye som mulig. Det blir rimeligste løsning, så får vi se om det faktisk er nok til å bli fornøyd :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Nå har jeg slanket Multi’n litt i bredden. Satt på nye speil, med innebygde blinklys., og kappet styret 3 cm i hver ende. Totalt ble bredden nå redusert fra 99,5 cm til 83 cm. En helt annen verden, og jeg tror den vil føles bedre å kjøre også, (i det minste når man kommer fra sports-sykler). Det tok litt tid, men er egentlig ikke noe hokus pokus. Alt plukkes av, og styret kappes. Alle hull flyttes 3 cm innover, og alt monteres på igjen. Ledningene til blinklysene skjøtes, og Sim Sala Bim!

Har ikke prøvekjørt enda, men denne sykkelen er så lettstyrt (nesten nervøs), så tror det blir deilig med litt smalere styre. Og jeg har heller ikke mistet noe svingradius på dette.

CF5A6A9F-34F7-45F3-90C3-59FBD29C9164.jpeg

A4CD542B-BBBF-4C0A-8339-A3570D2E60A2.jpeg

B6655406-3DFC-4A30-817D-A16B29D5DBFC.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller hendene naturlig på plass? Uten rare vinkler gjennom håndleddene? Jeg spør for egen del, til senere prosjekt, for å konkludere med Rizoma-styre, clip ons på riser-blocks eller standard. (Standard ca 18 grader, Rioma 23 og clip ons ubegrenset)(på mer eller mindre bekostning av styreutslag).

Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløping virker det helt naturlig. Styret var hevet et par cm. Jeg tok bort dette, og kortet inn på sidene. Det er veldig bredt i utgangspunktet, så jeg liker det bedre sånn. Det er en tapp i styret som låser brems og clutch i «riktig» vinkel. Droppet å lage nye tapper. Klarer fint å stramme det så det sitter bra, og da står jeg fritt til å vinkle hendlene som jeg vil. Vippet også styret LITT mot meg når jeg monterte det igjen. Har bare prøvekjørt på gårdsplassen, men så langt virker det bedre enn originalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er skikkelig prøvekjøring foretatt. Jeg liker den MYE bedre sånn. Den føles ikke så enorm lenger. Det gjelder både visuelt og fysisk. Jeg har alltid synes at den er nesten «nervøs» på styringen av og til, og med det brede styret får man jo et voldsomt moment. Nå føles den mer som en «sportssykkel» jeg føler at den er mye bedre å styre gjennom en dyp sving. Skal vurdere om jeg skal ta enda en cm på hver side av styret. 

Og speilene fungerer bra nok. Bedre enn på 999 og 1098, men ikke like bra som fra før 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer