Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Skal nå på mitt tredje sett til denne, en 2013 1200 Multistrada. Scorpion'ene har vel gjort en grei jobb, to sett på snart 17Kkm. Allikevel er det morsomt å prøve noe nytt, så kom gjerne med erfaringer. Det blir nok ikke så mye gruskjøring, så jeg er ikke fremmed for å prøve rene asfaltdekk. 

Grep prioriteres over kjørelengde.

 

Mvh Lars W

Heggedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkvalg.... det er vanskeligst å bli klok av svarene på det spørsmålet, men det skader vel ikke å prøve ;)

 

Jeg mistenker at de fleste er fornøyd med det de skifter til - rett og slett fordi nye dekk nesten alltid føles fantastisk når man kommer fra slitte dekk.

 

Jeg tror at veldig mange kjøper dekk av unødvendig sportslig karakter og dermed ofrer kvaliteter de egentlig trenger mer.

 

'Mitt' merke er Metzeler. I begynnelsen fordi det tilfeldigvis var det forhandleren foreslo. Etterhvert fordi jeg har lært det å kjenne og kan uynytte det (nesten) til sitt maksimale. Jeg har hatt M3 og var superhappy da M5 kom og viste seg å være mye bedre. Ny WOW-opplevelse med Racetec K3 til banekjøring - ca tre sekunder lavere rundetider, men dårlige på vått føre og/eller rufsete asfalt. Det ble veldig tydelig at 'best grep' ikke er det samme under alle forhold.

Fast forward til det nyere M7RR - kun ca ett sekund saktere enn K3 på banen, men faktisk bedre grep på veien og selvfølgelig mye bedre på vått.

 

Slike betraktninger kan antagelig overføres til andre merker, slik at man kanskje kjøper ett hakk mindre sportslig enn hva 'trenden' tilsier.  

 

Hold oss oppdatert om valget ditt og erfaringene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar,

 

Er det dette dekket nettbutikkene kaller 'Sportec'? Finner en omtale av dette dekket på Cycle World, med mye skryt.

Skryt får derimot ikke nettbutikkene, bare klønete søke- og chatteløsninger som ikke finner MTS'en eller returnerer en flom av svar som jeg helst vil slippe å lete igjennom.....

 

Mvh Lars W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå på mitt tredje sett med Pirelli Angel GT dekk på min Multistrada. Disse er et bra kompromiss mellom grep og kjørelengde. Bakdekket holder i ca 10.000 km. Veigrep på tørt og vått føre er minst like bra som på de originale Scorpion Trail dekkene. Jeg har kjørt på langtur i Europa og banedager på Rudskogen med Angel GT. Michelin Pilot Road 4 skal være de aller beste regndekkene med tilsvarende lang kjørelengde. M7RR som Lars anbefaler vil gi enda bedre grep hvis du kjører virkelig hardt, for eksmpel på bane, men de holder nok noen tusen km mindre.

 

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Etter anbefaling og litt lesing på nett (CW) så bråbestilte jeg Metzeler som anbefalt av 'stoppitide'. Det blir lite hardkjøring så jeg tror levetiden blir ok. Men Angel GT står på lista til neste gang!

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Scheisserei!!! Etter NI DAGER får jeg beskjed fra møkkafirma Tirendo at de ikke kan levere....."Leveringstid 2-5 dager" my foot! 

Bestiller jeg nå fra enn annen nettbutikk er jeg sannsynligvis bortreist når (hvis...) dekkene kommer =retur...

Det blir nok en visitt til Asker Vulk og da blir det nok Angel GT. De fikk jo veldig bra omtale i Motorrad i fjor.

 

Mvh

Lars W

en smule frustrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så langt, ca. 100 mil + en banedag, veldig fornøyd med Angel GT ja! Ingen overraskelser hvertfall. Dekkene heller mer mot 'stabilt' enn 'kvikkstyrt' men det er jo et touringdekk.

Så blir det tyskertur om noen uker med innlagte fartsprøver mm......

 

Mvh Lars W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Nylig ny gasswire fordi strømpen var skadet/rusten og det før eller senere går utover wire'n.  Jeg har alltid slitt med å få fullt trykk i hornet. Det er et dobbelt horn fra Hella og gir passe sinna italiensk lyd, men bare på litt turtall - ikke på tomgang. Ikke nok strøm i den kretsen elller om det er pga tynne ledninger. Hver gang det har regnet litt så er var det lydløst også på turtall. Gadd ikke det mer og byttet bryterboksen på styret. Hjalp ikke, så nå har jeg gått over til 400 hz single horn som selvfølgelig er litt snillere mot sløve fotgjengere, men som til gjengjeld virker hver gang. Jeg nevnte at det var vanskelig å komme vesentlig over 200 selv etter fjorårets motorarbeid, nye stempler, ventilarbeid osv. Nu går alt så meget bedre - måtte bare tømme 5. giret ordentlig for å bryte luftmotstanden før siste biten som kan tas på 6. Det kan godt hende at jeg tester 14/41 igjen for å se hva jeg kan få til med den utvekslingen. Nettopp gjort et varp på nye Metzeler M9RR hos AMD = godt humør. Samme dekkpris som nettet og rask + rimelig omleggsjobb. Mange takk! Noen fridager på gang så listen ser slik ut: nye hendler olje skiver (måtte nedgradere fra T-drive til Oro pga pris og kan bare håpe det ikke blir for mye nedtur) rense stemplene i kaliperne så de beveger seg lett og returnerer mest mulig frivillig (selv uten den "returhjelpen" som fullflytende skiver har gitt) klosser nye Brembo 07BB19SR som er tilsvarende de 07BB1996 jeg lenge har brukt, men som nå er ute av produksjon. Carpimoto sier de er minst like gode (=svært høy bremsekoeffisient og ganske akseptable våte/kalde) Litt utpå høsten/vinteren: nytt setetrekk hos Skinnassistanse lakkere minst én felg lakke/touch up på alt det røde ny stuffing eksospottene kjede kanskje clutch Så da sier vi vel "på gjensyn"😎
    • Du var på banedag i Mantorp, med ST'n, så kult. men synd med skadene på sykkelen da. Håper du få klar 996'n da. Og skal du ha med turutstyret, kan du bruke en svær tursekk på langs eller på tvers bakpå. Om du ha biposto da. I tilegg til ei tankveske. her er et blide fra i fjor, Avreise til Rudskogen, da "Kristine" fortsatt var en toseter. .  Med tankveske og en 85L tursekk bakpå, fikk jeg med allt som tengs for et par overnattinger. Hvordan går det med 996'n da. Fått overhalt gaffelen?
    • Ok... da blir det nok 996-en jeg kommer til å bruke på 01.08. tror jeg. ST'n røyk for meg på Mantorp på tirsdag...! Jeg mistenker at det var girkassa som låste seg, men motoren er også låst... og "heldigvis" kjedet røk også... Jeg var på bånngass i 4. på startsletta da det gikk ‘pang’...! Heldigvis og at bakhjulet ikke låste og ekstra heldigvis fikk jeg ikke noen kroppskade fra kjedet heller!!! Dette kunne gått mye verre...!!! Men men, har noen her en bra 1100 DS motor du trenger ikke? Jeg vurdere å lage en "banesykkel" fra leftovers..😆
    • En aldri så lite pip herfra, så ingen tror jeg er død 🙂 Ting tar tid, og det gjør livet av og til også. Håper å komme tilbake til byggingen til vinteren. I mellomtiden koser jeg meg med en KI-kjøretur. Ble gammel på veien, men det er greit. Sykkelen fikk en del endringer, men pytt. Likte den enkle lykta…
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer