Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, har vært medlem et års tid, men diskusjonsfora, sosiale media og slikt har aldri vært min greie, er vel ingen ungdom lenger. Men hei alle sammen, får se om selv jeg får det til. Har kun eid en Ducati siden våren i fjor, en ST2 kjøpt i et svakt øyeblikk, mye takket være at yngste sønnen min er ihuga entusiast. Han ble svært fornøyd da det sto en rød Ducati utenfor huset en dag, han trodde jeg var i ferd med å kjøpe Harley etter at jeg solgte slagskipet av en BMW. Han oppgraderer til A2 til våren, og nå kommer jeg endelig til poenget; har kjøpt en ferdig nedtrimmet Monster 600 fra 1998 til ham, jeg kjørte den fra Tønsberg og hjem til Trondheim i høst. Reagerte etterhvert på "klang-klang-klang" fra den fremre sylinderen, noe som går igjen på nettet som "piston slap", slark mellom stempel og sylinder i høyderetningen da stempelet gnur på undersiden av sylinderen pga. tyngden. Står stort sett "the 600's all do that, don't worry", og Youtube er full av eksempler som høres ut som vårt eksemplar. Men den lokale forhandleren sier: "da har den nok vært kræsja en gang og logge på sia og gått, det derre kannj gå i lås ja! Da bli det bakhjulslås ja". Har noen av dere erfaring med hvor dramatisk dette egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kjøpt i et svakt øyeblikk" ;) vi er vel noen som kjenner oss igjen der....

 

Hvor langt har Monster'n gått? Det blir ikke sånn uten at noe spesielt har forårsaket det eller motoren har maaange titusentalls kilometer. Det er oftere at noe slarker og dermed tikker i topp/ventil/stempel/foringer, men hvis forhandler mener at lyden ikke stammer derfra....

 

Med så mye slitasje du snakker om ville det kanskje være naturlig å forvente oljeforbruk og blårøyk...

 

Hvis du er mekanisk nok til å skru av fremre topp, så burde 'din' type slitasje være enkel å kjenne på sylinderveggen.

 

Hold oss oppdatert B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Skulle gjerne satt inn et smilefjes hvis jeg visste hvordan. Monsteret har gått litt over 60000, men har bare tenkt å la guten ha den i to år til han har oppgradert til A. Så den har gått litt, men disse motorene kan visst gå veldig langt med godt stell, men her har vi dessverre lite historikk. Skifter ihvertfall reimer til våren og ser om jeg får til å sjekke ventilklaringene. Forhandler Birger på Eberg motor har ikke hørt på motoren selv, bare kommentert da jeg var innom med et par inkontinente gaffelben jeg ikke orket å gå løs på selv. Får vel bidra litt til å holde ham i business også, det er vel få nok forhandlere i landet. Det kommer opp litt her og der på Youtube alt etter søk, men dersom man søker på "ducati monster 600 engine noise" kommer det bl.a. opp en 2001 Ducati 750 Sport, og det er eksakt denne lyden. Og alle er visst enige om at det er "piston slap" og mange later til å mene at dette ikke er dramatisk men jeg vil gjerne vite, og ikke håpe. Ellers er det ingen røyk eller noe oljeforbruk mellom Tønsberg og Trondheim ihvertfall. Er vel for mye slark i vertikalplanet. Når jeg får satt sammen det som er plukket fra hverandre får jeg observere om lyden forsvinner når den blir varm. Er jo en del klaring på disse luftkjølte. Skrur en del selv, men er vel noe midt mellom kløne og mekaniker, kanskje litt under midten på denne skalaen. Men når jeg først tør å skru, går det som regel bra. Har masse verktøy men lite plasser å skru, en gårsplass og en overfylt garasje full av motorsykler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke fattigmanns-stetoskop (skrujern mot øret og den spisse enden mot der du skal lytte) for å lokalisere lydkilden. Sikkert noen som bare tuter og kjører med slike lyder, men jeg hadde ikke vært glad eller trygg - man må jo vite hva som foregår :D

 

(smilefjes kommer hvis du klikker på det smilende ansiktet over tekstfeltet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fremtidige hendelser

    Ingen kommende hendelser funnet
  • Aktive Tråder

    • Det er mulig jeg tar feil med tanke på når katalysator kom. Min hadde ikke når jeg kjøpte. Foreløpig har ikke biltilsynet reagert når jeg har sagt det, så sitter stille i den båten enn så lenge.  Drømmen nå er å klare seg med en eksos, med mulighet for å ta ut noe på en eller annen måte. ECU har mulighet for flere mappinger. Skal være mulig å bytte mapping enkelt ved hjelp av knapper på styret, har bare ikke satt meg helt inn i det enda.  Firmaet som måler støy heter Oslofjorden HD senter AS, og holder til i Lommedalen. Jeg tok en telefon for å høre hvordan de foretar målingene. Ble møtt av en person som ikke akkurat gnistret av energi, som fortalte at: «vi kjører den i tredje gir, i 50-60 km/h, og måler.»  «Jaha» - sa jeg og lurte på om ikke de hadde et bestemt turtall, og omtrent hvor de sto og målte i forhold til sykkelen. »Nja - sånn ca ………………………. Hmm………………… tja ………………. 7-8 meter unna kanskje……..?!» Ikke noe spesielt turtall. Jeg kommenterte at å ligge på tredjegir i 50 er jo ganske snilt i forhold til støy. Joda - han var enig i det… Så nå har jeg tro på at det skal la seg gjøre. Men det er en lang vei før jeg kommer dit. Fikk hjelp av Kramek i Horten til å sveise litt på ramma. Hyggelig service og passe stort familiedrevet verksted. Har fortsatt noe som må lages til på ramma, så ikke helt ferdig enda. Må lage festeanordning til tanken, og festemulighet på innsiden av noen rammerør, til å feste ledninger til. Vil ikke ha ledningene festet med noe som går rundt rørene. Og takker for bidrag til min interne debatt om farger 🙂 
    • Hei, bare til info, når jeg kjørte Tindevegen i fjor september med bil da var det en del grusvei og veiarbeid. Dette var fordi veien ble ødelagt under ekstremværet Hans men kanskje de ble ferdig med den i fjor?  
    • Synkroniseringa var bra. Så nå gjennstår det å pelle av luftfilterboksen igjen (for n'te gang) for å få satt på lokket, ja, den må ut av ramma for å få på plass lokket , og lokket må av for å komme til tomgangsskruen. Så jeg bør jo bore et hull i lokket for å komme til med en liten umbrakotrekker. Men, det gjør jeg alltså ikke. Tomgangen er stillt, og den kommer ikke til å forandre seg om jeg skulle endre på co'n via software Så ja, le dere bare i hjel når jeg om en stund, må av med lokket igjen.... Radiatoren er i orden. Den venstre vifta starter på 101 grader og den høyre på 104 grader. Bensintrykket har jeg målt til ca 3 bar, som skal være riktig. Så da er det bare å gå ut og endelig begynne å skru det hele sammen igjen, samt tro på at jeg faktisk kan stille med denne på banedag 23 Mai. Ja da jeg booket denne dagen visste jeg ikke at vi også skulle ha banedag, uka før. ikke visste jeg at vi også skulle ha halv dag. Men, jeg har lyst å bli med denne dagen også, så om helsa er ok og være virker greit, så kanskje...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å benytte denne siden godtar du våre Personvernvilkår og Retningslinjer