Jump to content

Monster S2R 800 starter ikke etter vinteren!?


Guest Resi14

Recommended Posts

Guest Resi14

Hei, jeg trenger litt hjelp fra dette svært kyndige forumet.

Min kjære Monster S2R ville ikke starte nå etter vinteren.

Vært lagret i p-kjeller.

Jeg har ladet opp batteri og den har bensin, bare for å avklare det.

Alt er normalt fra jeg skrur på tenningen, lysene foran lyser og turtelleren tar sin normale runde opp og ned. Alt annet enn oljelampa slukker, jeg trykker på startknappen og da kommer bare et lite "klikk".

Så lyser den oransje motorlampa.

Jeg slår av og prøver igjen. Samme skjer.

Jeg har ikke veldig teknisk peiling på sykkel, men det høres litt ut som når starteren ikke ville "slå inn" på gamle biler. Trikset den gang var å slå på starteren...

 

Noen som vet hva dette kan være, og om det er noe jeg klarer å skifte/ fikse selv?

Eller må jeg bare prøve å få levert den inn på verksted?

 

Mvh. Pål R.

Trondheim

Link to comment
Share on other sites

Hvis startmotoren 'står fast' - i stedet for å slå på starteren kan du rugge på sykkelen i et høyt gir. Dette kan være mye lettere hvis du tar ut tennpluggene først.

 

Du har ikke satt 'kill-switchen' i feil posisjon? (må bare stille det spørsmålet)

 

Et par andre ting som ofte dukker opp: selv om batteriet er ladet er det ikke sikkert det har kraft nok, men at motorvarsellampa lyser tyder kanskje på at det er noe annet. Startkabler fra en bil (med motor av) vil avklare det. Du kan prøve med de andre nøklene for å sjekke om det er noe med godkjenningssignalene mellom nøkkel/antenne/ECU. 

 

Klikkelyd gjør at man også tenker startrelèet, men igjen er jeg usikker på om det normalt fører til at varsellampa lyser.

 

Hvis disse småtingene ikke fører til noe, så er trøsten at verkstedet normalt finner feilen på  en to tre.

Link to comment
Share on other sites

Guest Resi14

Hei og tusen takk for raskt svar.

 

Etter et lite google søk fant jeg starteren og jeg prøvde det gamle trikset med å slå forsiktig på starteren, og vips så kom den.

Så det ble start og fullført vårsjekk igår og den første prøveturen er unnagjort. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Resi14

Takk igjen, det skal jeg gjøre. Det er vel ting som tyder på at det kommer til å gå galt etterhvert. Har litt samme problem etter hver gang jeg har vasket sykkelen også..

 

Siden det virker som du kan "alt" om Ducati så slenger jeg inn et annet spørsmål her.

Vet du om det er en lovlig måte å få til en eksosløsning hvor pottene her helt borte?

Som vist på bilde f.eks.

Ser at noen har fjernet alt etter den "eksostanken" som ligger under sykkelen.

Det ser tøft ut, men det aner meg at dette kanskje ikke går an i Norge?

post-234-0-95605000-1459272693_thumb.png

post-234-0-04110400-1459272719_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Problem etter vask kan bety at pakningen mellom starteren og motorblokka er utett og slipper inn fukt - kanskje - men da ville du normalt ha litt oljelekkasje fra samme sted. Muligens mere sannsynlig at vann krangler til strøm i koblingen til starteren.... Ta FORSIKTIG av ledning og pusse med sandpapir kan være gunstig.

 

På din 2005 modell, EURO 2 utslipps-standard, er 'katalysatoren'/belgen uten innhold - såvidt jeg vet... Tar du av eksosrørene og pottene får du en ganske høy og skarp/metallisk lyd. Kan dempes med generiske eksos-stusser som har en viss demping. EURO 2 motorene i S2R er litt mer fleksible i bensinblandingen, så det kan hende du ikke behøver å tune med Power Commander, omprogrammere ECU e.l. Oppsettet er ikke lovlig, men men ....

 

Som avbildet finnes QuatD sin exbox. Den er lovlig, men det er blandete meninger om lyden - litt 'innestengt' og puslete kanskje...

 

Hvis du vil ha den klassiske Ducati basslyden som du har pottene til, så får du mye ekstra av den hvis du bytter ut mellomstykkene av eksosen - også kalt 'decat' (fjerne katalysatoren). http://www.monsterparts.com/pc/D-138B/E-S2R-S4R/D-138B.html eller http://www.desmoworld.com/shop/ducati-monster/s2r-s4r-s4rs/auspuff/auspuff/s2r-800-07-kr-mmer-by-spark.html

 

Legedariske BoomTubes fra Mark Savory, MotoCreations, er et ganske rått alternativ. Mere back pressure (mottrykk?) enn det ser ut til, men ganske høy lyd og uten den basseffekten vanlige slip-on-potter gir.

http://www.savorybydesign.com/

http://www.savorybydesign.com/motostore-available-exhaustss2r800-boomtubes/

http://www.savorybydesign.com/motostore-available-exhaust-system-5/

Link to comment
Share on other sites

  • Upcoming Events

    No upcoming events found
  • Aktive Tråder

    • Så får man altså av og til betalt for å være litt engasjert i Ducatisme 😎  Stor underholdning og god stemning! Det er bare fordi jeg kjenner DMF at jeg tror på historien. Den involverer Beater tanks fra Japan og en herre ved navn Galluzzi.   Hvis du ikke får logget inn så er den i korte trekk: "showerfan" selger sin ubrukte Monster aluminium tank fra Beater i Japan. Allerede her er historien ganske flott, men det skal aksellerere rått.   Solgt på dagen fra Ebay.   Til Miguel Angel Galluzzi. YES!!!     https://ducatimonsterforum.org/index.php?topic=79954.new#new    
    • Joda, det siste der har jeg gjort. Men kan sikkert bli bedre på det, og på å rense skiver og klosser. Ja, Oron, skal det være. De ser helt like ut som de orginale, bortsett fra at navene er farga sorte. Den brukte skiva bestillte jeg før jeg var klar over de lave prisene hos Capri Moto. Den hadde kun fem hundredeler slitasje (om den var 4.5mm ny), blank og fin, og minimalt med riper. Prisene hos Motorradt. er ofte lave, og man betaler kun det frakten virkelig koster. Så ja, jeg var nok heldig med den. Men alle de andre brukte skivene jeg fant på ebay, i løpet av noen timer. er nok ikke verd det. Her var det mye mer eller mindre skrot, høye priser og høy frakt. Blir litt som om jeg skulle lagt ut mine gamle til tusen kr stykket... Med mindre selger har sjekka skivene nøye, bør han forstå at en kjøper tar en viss risiko ved å kjøpe slikt brukt. Og prisen bør være deretter. Nå er det greie returordninger på ebay da, men mye styr med montering, ev. demontering, sende tilbake og prøve å få igjen momsen. Skiva jeg kjøpte var ikke sjekka nøye, men den lave slitasjen samt god pris ga, meg en god feeling. Nå har jeg ikke prøvd den på veien enda. Men jeg kunne ikke skjenne noen ujamnhet ved en "manuell test".    
    • Brembo Oro vel? Ikke original, men gjør samme jobben - kanskje bedre til og med. Oro skivene er ganske rimelige. Lønnet det seg å kjøpe ett stykk brukt skive fra et annet sted? Klossene ok på gate og overveldende på bane. Koeffisienten ser ut til å være oppunder der mine ligger. Kjempegod følelse. Gratulerer Den vanligste grunnen (ganske godt, men ikke bombesikker begrunnet påstand) til at skiver blir skeive er ikke at de slår seg pga temperatur, men at klossene, som ligger litt på i mangel av flyt, setter av belegg på samme bittelille forhøyete sted hver omdreining. Etter så og så lang tid er den mikroskopiske forhøyningen blitt stor nok til å gi symptomer som ligner skeive skiver. Usikkerheten min på dette punktet dreier seg også om hvorvidt sinterklosser setter av slikt belegg på samme måte som organiske.... Uansett: Pusse jevnlig med bremserens, skrubbesvamp, smergel eller lignende for å forebygge. Gjerne snurre knappene med en drill-stjerne-bit samtidig som man sprayer med bremserens - for å holde skivene så flytende som mulig (, men det tipper jeg du visste) 😉
    • De presterer bra i WSBK testene 😎 https://www.worldsbk.com/en/news/2025/Important to see if I have to change my style a bit Alex Lowes Bassani reflect after Bimota 12 at Jerez on Wednesday  
    • Jeg endte opp med å kjøpe ei brukt men fin orginalskive fra Motorradteile Hannover. Og fra Capri Moto, ei Brembo Orion, er vel orginalskive det også tror jeg. Og to sett Brembo 07BB33SR Sintered Racing klosser.
×
×
  • Create New...

Important Information

Ved å benytte denne siden godtar du våre Privacy Policy og Guidelines